آیا نشستن زیر کرسی برای پا‌ها مضر است؟
آیا نشستن زیر کرسی برای پا‌ها مضر است؟

کرسی، یکی از محبوبترین و نوستالژیک‌ترین وسایل برای گرم شدن در زمستان است که در روزگار کنونی علاوه بر گرما بخشی، برای سلامتی، فواید زیادی دارد و البته موارد احتیاطی متعددی هم دارد…

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، از قدیم الایام ایرانی ها به سبب موقعیت خاص جغرافیایی خود، در طول فصل های پاییز و زمستان، برای گرم شدن خانه هایشان از کرسی استفاده می کردند.کرسی یکی از وسایل گرمایشی قدیمی است که با وجود گذشت زمان و آمدن وسایل مدرن بسیار، هنوز طرفداران زیادی دارد. شاید دلیل این موضوع، دور هم جمع شدن اعضای خانواده باشد. شاید شما هم مثل من این سوال برایتان پیش بیاید که آیا نشستن زیر کرسی برای پاها مضر است؟ مضرات خوابیدن زیر کرسی چیست؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی مزایا و معایب نشستن زیر کرسی در ادامه با ما همراه باشید.

نشستن زیر کرسی به طور بالقوه برای پاها ضرری که ندارد هیچ، فواید بسیار زیادی نیز برای بدن دارد اما اگر یکسری نکات جانبی رعایت نشود، نشستن زیر کرسی می تواند خطرات و عوارضی داشته باشد. در ادامه به فواید و مضرات کرسی اشاره میکنیم.
مهم ترین خطرات و مضرات کرسی شامل این موارد است:
خفگی بر اثر گاز مونوکسید کربن حاصل از زغال نیم سوز یا دودی شدن
سوختگی پا
آتش سوزی
از کرسی در دو شکل ذغالی و برقی استفاده می شود که در صورت استفاده نوع ذغالی آن ذغال ها باید کامل برافروخته شود و قسمت دودزا از آن باقی نماند، اگر تمام سطح ذغال برافروخته نشود، مقداری گاز سمی به خاطر دود سوخت چوب ایجاد می شود و می تواند باعث مسمومیت و یا خفگی در افراد باشد. همچنین ذغال نیز یک ماده ای است که احتیاج به اکسیژن دارد و اگر در محیط فاقد اکسیژن قرار گیرد مواد مضری ساطع می‌کند که باعث مسمویت و خفگی می‌شود.
بهتر است که روزها از کرسی استفاده کنید و شب ها زیر کرسی نخوابید.

اما امروزه از کرسی های مدرن تر استفاده می شود و کرسی های قدیمی که با هیزم و ذغال گرم می شدند کمتر استفاده می شود بنابراین مضررات استفاده از کرسی که ذکر شد کمتر اتفاق می افتد و مضرات استفاده از کرسی برقی یا مضرات کرسی با لامپ کمتر گزارش شده است.
اگر از کرسی های برقی استفاده می کنید حتما نکات زیر را رعایت کنید:
اگر از کرسی با لامپ استفاده می کنید از لامپ های پرقدرت استفاده نکنید.
حفاظ توری روی المنت‌ کرسی‌های برقی را به هیچ عنوان از آن ها جدا نکنید.
مواد قابل اشتعال را از مرکز گرمای کرسی دور نگهدارید.
از سیم‌های نایلونی برای تامین مدار برق کرسی‌های برقی استفاده نکنید و هرگز سیم کرسی را از زیر تشک و لحاف عبور ندهید و مرتب سلامت سیم ها را چک کنید.
فواید نشستن زیر کرسی
نشستن زیر کرسی گرمای مورد نیاز برای اعضای بدن به ویژه اعضایی مثل کمر و پشت را تامین کرده، از بیماری های ناشی از سردی و رطوبت پیشگیری می کند.
کرسی باعث گرم نگه داشتن کف دست و پا و رسیدن گرما به نقاط دوردست بدن می شود، که این به نوبه خود در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است.
سرما باعث تشدید دردهای مفصلی می شود و با نشستن زیر کرسی می توان به تسکین دردهای مفصلی مانند درد زانو و کمر و … کمک کرد.
همچنین نشستن زیر کرسی باعث می شود پاها آرام آرام گرم شود و عملیات مغز استخوان که خونسازی است، تقویت شود.
نشستن زیر کرسی با تقویت خونسازی باعث خون‌رسانی بهتر به مغز و تقویت حافظه می شود.
نشستن زیر کرسی همچنین در بهبود روماتیسم و آرتروز و درمان دیابت اثر دارد.