10 روش تضمین شده انتخاب کفش استاندارد برای پیاده‌روی های طولانی
10 روش تضمین شده انتخاب کفش استاندارد برای پیاده‌روی های طولانی

ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین ورزش هوازی که می‌تواند به استحکام استخوان‌ها، کاهش وزن، خالی شدن استرس و شادی بیشتر شما منجر شود؛ پیاده روی است. گفته می‌شود برای اینکه وزنتان ثابت بماند پیاده روی روزانه بین نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه مناسب است و برای کاهش وزن باید از این میزان بیشتر پیاده روی کنید. […]

10 روش تضمین شده انتخاب کفش استاندارد برای پیاده‌روی های طولانی

ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین ورزش هوازی که می‌تواند به استحکام استخوان‌ها، کاهش وزن، خالی شدن استرس و شادی بیشتر شما منجر شود؛ پیاده روی است. گفته می‌شود برای اینکه وزنتان ثابت بماند پیاده روی روزانه بین نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه مناسب است و برای کاهش وزن باید از این میزان بیشتر پیاده روی کنید. برای پیاده روی هم تنها چیزی که به آن نیاز دارید، یک جفت کفش عالی است. برای اینکه بتوانید بهترین کفش پیاده روی را تهیه کنید، چند روش وجود دارد که آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • محافظت درست از پشت پا

خوب به قسمت پشت کفش که پشت پای شما را می‌گیرد، دقت کنید. این قسمت باید بتواند محافظت خوبی از پایتان داشته باشد؛ به طوری که موقع راه رفتن وزنتان روی بخش داخل پا یا بیرون آن نیفتد و به صورت متعادل در تمام کف پا پخش شود. در غیر این صورت بعد از مدت کوتاهی لبه‌های داخلی یا بیرونی کفش دچار ساییدگی و پوسیدگی خواهد شد؛ ضمن اینکه فشار مضاعف روی بخش داخلی یا خارجی پاها به سلامتی شما اسیب می‎‌زند.  دقت داشته باشید که محافظ پشت کفش نباید خیلی تنگ یا خیلی گشاد باشد.

  • جلوی کفش تنگ نباشد

موقع خرید کفش پیاده روی دقت داشته باشید که در قسمت جلو باید مقداری فضای خالی برای حرکت دادن انگشتان پاها وجود داشته باشد. اگر کفش پیاده روی شما فشار زیادی روی قسمت پنجه بیاورد یا فضای کافی برای خم و راست کردن انگشتان نداشته باشد، به مرور زمان و در طول پیاده روی دچار مشکل خواهید شد و ممکن است انگشت‌هایتان بعد از مدتی دچار تاول یا حتی دفرمگی یا تغییر فرم شوند.

10 روش تضمین شده انتخاب کفش استاندارد برای پیاده‌روی های طولانی

  • کفشی با آج مناسب

به کف کفش دقت کنید، این بخش به طور مستقیم با زمین در تماس است و هر گونه لیزی یا خیس بودن کف زمین منجر به سر خوردن شما هم خواهد شد؛ اگر کف کفشتان مناسب نباشد. اگر به صورت اینترنتی خرید می‌کنید روی کف کفش زوم کنید و آج آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. اگر هم خرید حضوری می‌کنید، حتما کفش را بپوشید و روی سطح لیز با آن راه بروید. اگر کفش سُر باشد، در پیاده روی برایتان دردسر ساز خواهد شد.

  • اهمیت بالشتک وسط کفش

بخش بین رویه و زیره کفش، بخش میانی آن است که نقشی بسیار مهم در حفظ سلامت پای شما ایفا می‌کند. این لایه در کفش پیاده روی باید حالت بالشی داشته باشد تا بتواند جلوی فشار و ضربه‌ای را که هر بار از زمین به پا منتقل می‌شود، بگیرد. بهتر است این لایه را با دست بررسی کنید و از نرمی و انعطاف پذیر بودن آن مطمئن شوید. بالشتک میانی کفش‌ها می‌توانند از هوا، فوم یا ژل تهیه شده باشند. برای مثال کفش‌های پیاده روی برند نایکی یا نایک اغلب بالشتک هوا دارند و کیفیتی بسیار بالا؛ البته اگر اصل باشند. کفش ورزشی و کتانی شما هم می‌تواند یکی از سه مدل بالشتک بالا را داشته باشد؛ بستگی دارد با کدام یک احساس راحتی بیشتری کنید

  • رویه مش یا رویه‌ای برای گردش هوا

مش یا توری جزو جنس‌های مناسبی است که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تولید کننده کفش ورزشی برای رویه کفش‌هایشان در نظر می‌گیرند. پاها در حین پیاده روی عرق می‌کنند و اگر رویه کفش قابلیت گردش هوا نداشته باشد، امکان تنفس پاها فراهم نخواهد شد. به همین دلیل کفش پیاده روی شما باید رویه‌ای داشته باشد که هوا را به چرخش وا دارد. در عین حال دقت داشته باشید جوراب شما هم نباید از الیاف مصنوعی تهیه شده باشد، چون می‌تواند منجر به عرق کردن، لیز خوردن پا در کفش یا تاول زدن آن شود.

10 روش تضمین شده انتخاب کفش استاندارد برای پیاده‌روی های طولانی

  • کفی جدا شونده هم مهم است؟

کفی داخل کفش پیاده روی از دیگر بخش‌های بسیار مهم این کفش است که از مزایای بسیاری برخوردار است؛ چون وظیفه دارد فضایی نرم و منعطف را برای پاهایتان فراهم کند و بیشتر از قبل جلوی ضربه را بگیرد؛ ضمن اینکه این کفی به پای شما هم فرم می‌دهد و حمایت لازم را برایش فراهم می‌کند؛ به همین دلیل است که بعد از مدتی باید عوض شود و یک کفی جدید را جایگزین آن کرد.

اگر کفش مرغوبی پیدا کرده‌اید؛ اما کفی آن مناسب نیست، خودتان کفی ژله‌ای یا فومی خوبی برایش تهیه کرده و از این طریق سلامت پاهایتان را ضمانت کنید.

  • از برندهای معتبر خرید کنید

برندهایی که سال‌هاست امتحانشان را پس داده‌اند و انتخاب اول ورزشکاران هستند، بهترین برندها برای سرمایه گذاری روی کفش هستند. برای انتخاب بهترین کفش‌های پیاده روی سراغ محصولات اورجینال برند آدیداس بروید که در کنار انواع ست ورزشی می‌توانند استایل ورزشی فوق‌العاده‌ای برایتان درست کنند. خرید کفش و کتانی اگر به درستی انجام شود، لذت پیاده روی را به مراتب بیشتر خواهد کرد.

  • چه زمانی بهترین زمان خرید است؟

به دست آوردن سایز پا یا خرید کفش را هیچ وقت در ساعت‌های اولیه روز انجام ندهید. بهترین زمان خرید کفش ساعت‌های پایانی روز است که پاها کمی ورم دارند و به بزرگترین سایز خودشان رسیده‌اند. کفشی که در این شرایط برای شما راحت باشد؛ در سایر شرایط هم مناسب خواهد بود. به خاطر داشته باشید پیاده روی ممکن است تا حدودی باعث ورم پاها شود؛ بنابراین قبل از خرید با پاهای ورم کرده وارد شوید!

  • با جوراب ورزشی خرید کنید

جوراب‌های استاندارد ورزشی معمولا مقداری ضخامت دارند یا در قسمت پنجه و پاشنه ضخیم‌تر هستند. مهم است که سایز پایتان را بعد از پوشیدن این جوراب‌ها به دست آورید یا در حین خرید کفش جوراب‌های ورزشی‌تان را به پا داشته باشید.

  • هر چقدر که لازم است قدم بزنید

اگر خریدتان حضوری است عجله نکنید. هر چقدر که لازم است در طول مغازه راه بروید و اگر همراهی دارید، از او بخواهید داخل بایستد تا شما بتوانید مسافت طولانی‌تر بیرون مغازه را هم طی کنید. ببینید کدام قسمت کفش روی پایتان فشار می‌آورد؟ آیا انگشتانتان به هم چسبیده‌اند؟ آیا پایتان داخل کفش لیز می‌خورد؟ هر کدام از این علائم را که دیدید، بدانید سایز کفش یا قالب آن برای فرم پای شما مناسب نیست. اگر هم خرید غیر حضوری دارید حتما از فروشگاه‌هایی خرید کنید که ضمانت بازگشت کالا دارند.

5/5 - (1 امتیاز)