طرز تهیه حلیم بادمجان کشدار خوشمزه و مجلسی
طرز تهیه حلیم بادمجان کشدار خوشمزه و مجلسی

حلیم بادمجان از مواد اولیه مغذی و مفید تهیه می‌شود و می‌تواند بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، حلیم بادمجان یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوش طعم ایرانی است. این غذای مفید و مقوی ایرانی در بیشتر مناطق کشور بخصوص اصفهان و کاشان پخته می‌شود.

حلیم بادمجان اصیل
حلیم بادمجان از مواد اولیه مغذی و مفید تهیه می‌شود و می‌تواند بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. حلیم بادمجان شباهت زیادی به حلیم دارد، اما تفاوت‌هایی که این دو غذا دارند، هر کدام از آن‌ها را متفاوت و لذیذ کرده است. این غذای محبوب اغلب به عنوان پیش غذا و یا به عنوان غذای اصلی همراه با نان سرو می‌شود.
طرز تهیه حلیم بادمجان کشدار برای ۴ نفر
برای تهیه حلیم بادمجان برای ۴ نفر به مواد زیر نیاز دارید:
۱ کیلو بادمجان
۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی
۱ پیمانه برنج
۱ پیمانه عدس
۳ عدد پیاز
۴ تا ۵ حبه سیر تازه
۱۰۰ گرم کشک
۱۰۰ گرم گردو
نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین ، زعفران و روغن به مقدار لازم
برای تهیه حلیم بادمجان اصیل در مرحله اول ابتدا گوشت را تمیز کنید و بشویید. یک پیاز متوسط را خرد کرده با فلفل و زردچوبه تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. گوشت را خرد کنید و همراه با پیاز تفت دهید. سیر را پوست کنید و بصورت حلقه‌ای برش دهید و به گوشت اضافه کنید. شما می‌توانید سیر را بصورت رنده شده و یا درسته به گوشت اضافه کنید. در نهایت آب گرم را به گوشت اضافه کنید و ۳ الی ۴ ساعت اجازه دهید تا گوشت به خوبی پخته شود.
پس از مرحله پخت گوشت، نوبت به دیگر مواد می‌رسد. برنج و عدس را به مدت ۳ ساعت در آب بخیسانید. سپس هر کدام را بصورت جداگانه بپزید. عدس را تا حد له شدن بپزید تا کاملا نرم باشد و برنج را با کمی روغن مانند کته بپزید.

بادمجان‌ها را شسته، پوست بگیرید و پس از آنکه تلخی آن‌ها را با استفاده از آب نمک گرفتید، خشک کنید و سپس همراه با مقدار کمی روغن سرخ کنید. بهتر است تا بیش از اندازه سرخ نشود. می‌توانید بصورت کبابی هم از بادمجان استفاده کنید تا طعم و عطر بهتری داشته باشد. بادمجان‌های سرخ شده یا کبابی شده را همراه با ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده مخلوط کنید و مقداری فلفل و دارچین به آن اضافه کنید و خوب بکوبید.
گردو‌ها را با چاقو خرد کنید در حدی که زیر دندان احساس شود. البته می‌توانید گردو‌ها را با آسیاب خرد کنید، اما احساس کردن گردو در زیر دندان طعم بهتری به غذا می‌دهد. پس از خرد کردن به ظرف بادمجان اضافه کنید.
عدس و برنج پخته شده را به ظرف بادمجان اضافه کرده و بکوبید. می‌توانید از یک حبه سیر رنده شده برای عطر و طعم بهتر در این مرحله استفاده کنید و به موادتان اضافه کنید.
دو پیاز متوسط را خلالی سرخ کرده و همراه با زردچوبه و فلفل تفت دهید و نصف آن را به مواد اضافه کنید. سپس مواد را همراه با کشک و بدون گوشت دو دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید. در این حین گوشت پخته شده را همراه با چنگال ریش ریش کنید و به مواد از روی شعله برداشته اضافه کنید. حلیم بادمجان شما تقریبا آماده است. کافیست مقداری کشک و ادویه‌های لازم را به آن اضافه کرده و همراه با پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ نوش جان کنید.
برای کشدار شدن حلیم بادمجان باید تمام مواد را خوب هم بزنید. هرچه بیشتر مواد را هم بزنید بیشتر کش می‌آید.
طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی
حلیم بادمجان شیرازی یکی از روش‌های تهیه این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی است که شما می‌توانید بسیار راحت آن را درست کنید. این روش پخت بسیار شبیه به دستور پخت اصفهانی دارد و در مناطق مختلف کشور بیشتر با این دستور پخت، پخته می‌شود. دستور پخت حلیم بادمجان شیرازی مانند دستور پخت بالا است. در این نوع حلیم بادمجان شما می‌توانید از گوشت گردن گوسفندی یا راسته استفاده کنید.

طرز تهیه حلیم بادمجان کرمانشاهیکرمانشاه هم یکی دیگر از مناطق ایران است که حلیم بادمجان را با یک دستور پخت متفاوت درست می‌کنند. در این منطقه به حلیم بادمجان، آش بادمجان هم گفته می‌شود و معمولا به سبک خودشان آن را سرو می‌کنند. برای تهیه این نوع حلیم بادمجان به مواد اولیه زیر نیاز داریم:
بادمجان
گوشت
برنج
لپه
گردو
پیاز
نمک، فلفل، زردچوبه، نعنا
روغن
طرز تهیه حلیم بادمجان کرمانشاهی هم درست مانند حلیم بادمجان شیرازی است. در ابتدا باید گوشت را همراه با ادویه و پیاز تفت دهید و سپس به مدت ۳ الی ۴ ساعت همراه با آب بپزید. لپه را از شب قبل در آب بخیسانید و سپس آب آن را عوض کرده و خوب بپزید. برنج را همراه با نمک بپزید و در نهایت به لپه اضافه کنید.
بادمجان‌ها را کبابی یا سرخ کرده، همراه با لپه، برنج، ادویه، آب گوشت، گردو و کشک خوب بکوبید. نیمی از گوشت پخته شده را همراه با چنگال ریش ریش کرده به مواد اضافه کنید و نیمی دیگر را با گوشت کوب بکوبید و سپس مواد دیگر را به آن اضافه کنید. حلیم بادمجان کرمانشاهی شما آمده است. کافیست همراه با کشک، نعنا داغ و پیاز داغ تزئین و نوش جان کنید.
طرز تهیه حلیم بادمجان بدون گوشت
حلیم بادمجان یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که می‌توانید با کمی تغییر در آن به یک غذای گیاهی و لذیذ تبدیل کنید. افرادی که گیاه خوار هستند و یا به هر دلیلی تمایل به مصرف گوشت ندارند می‌توانند این غذا را به راحتی با حذف گوشت تهیه کرده و نوش و جان کنند.
برای تهیه حلیم بادمجان بدون گوشت کافیست تمام مراحل بالا را طی کنید و تنها گوشت را از مواد اولیه حذف کنید. عدس، برنج، بادمجان، گردو، سیر، کشک و دیگر مواد اولیه این غذای لذیذ، همه بسیار مقوی و مفید هستند.

طرز تهیه حلیم بادمجان با لوبیا سفید
همانطور که گفته شد، حلیم بادمجان در مناطق مختلف ایران با دستور پخت‌های متفاوتی تهیه می‌شود. شما می‌توانید در دستور پخت این غذا به جای عدس از لپه و یا لوبیا سفید استفاده کنید و تغییرات کوچکی را در طعم این غذا ایجاد کنید و از آن لذت ببرید. در این نوع دستور پخت کافیست به جای عدس از لوبیا سفید استفاده کنید. توصیه می‌شود لوبیا را چند ساعت در آب بخیسانید و سپس جداگانه بپزید و مانند دستور پخت بالا حلیم بادمجان خود را تهیه کنید.
طرز تهیه حلیم بادمجان با برنج
برنج یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه برای تهیه حلیم بادمجان است. در مناطق مختلف کشور، حلیم بادمجان با دستور پخت‌های مختلفی تهیه می‌شود. می‌توان به جای عدس از لپه یا لوبیا استفاده کرد و یا گوشت را به کلی حذف کرد، اما برنج یکی از اصلی‌ترین مواد لازم برای تهیه این غذای محبوب ایرانی است. می‌توانید از برنج نیم دانه هم استفاده کنید.