۶ خرداد روز پاکسازی سقز از وجود منافقین گرامی باد
۶ خرداد روز پاکسازی سقز از وجود منافقین گرامی باد

علیرغم تلاش‌های نظامی و تروریستی و کمک‌های بی شائبه رژیم بعث عراق، نیرو‌های ارتش و سپاه موفق شدند خرداد ۱۳۵۹ شهرستان سقز را از وجود منافقین پاکسازی کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،روحانیون و مردم انقلابی شهرستان سقز در اولین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی، با بیعت با امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، وفاداری خود را نسبت به انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) به اثبات رساندند. 

اما گروهک سیاسی مخالف با نظام نوپای ایران اسلامی، همزمان و همگام با سایر شهر‌های مناطق کردنشین، در شهرستان سقز نیز بلوا و آشوب به پا کردند.
شهرستان سقز که به عنوان یکی از شهر‌های سیاسی استان کردستان شناخته می‌شد، همواره مورد توجه گروهک‌های سیاسی بود.
حضور روحانیون و ماموستایانی که با هویت انقلاب اسلامی آشنایی داشتند، باعث نزدیکی و پیوند مردم با نظام نوپای ایران شده بود.
یکی از چهره‌های فعال در این زمینه مرحوم ملا سید احمد حسینی بود.
نقش ایشان در برپایی تظاهرات‌های مردمی در دوران ستم شاهی برای مردم این شهرستان کاملاً آشکار است. 
با خروج نیرو‌های سپاه پاسداران از شهر‌های کردستان و از طرف دیگر مسلح شدن نیرو‌های ضد انقلاب، جوانان انقلابی شهر‌های استان کردستان مجبور به مهاجرت به استان‌های هم جوار می‌شوند. 
با خروج نیرو‌های انقلابی از شهر‌های کردستان؛ نیرو‌های ضد انقلاب شروع به قتل و غارت مردم مظلوم کردستان می‌کنند. 
جولان ۷ الی ۸ ماهه نیرو‌های ضد انقلاب در شهر‌ها و روستا‌های کردستان ارمغانی جز ویرانی، غارت اموال و کشتار مردم بی گناه را به دنبال نداشت.
استقرار پادگان تیپ ارتش در شهرستان سقز یکی دیگر از دلایل توجه نیرو‌های ضد انقلاب به این شهرستان بود.
نیرو‌های ضد انقلاب برای به دست آوردن سلاح و مهمات، چندین بار به قصد تصرف پادگان ارتش به این محل حمله کردند و چند تن از نیرو‌های پادگان را به شهادت رساندند، اما نیرو‌های مستقر در پادگان ارتش علی رغم اینکه از درگیری مستقیم با نیرو‌های ضد انقلاب خودداری می‌کردند ـ نیرو‌های ضد انقلاب از سپر انسانی برای دفاع از خود استفاده می‌کردند ـ مانع از سقوط پادگان شدند.
در اواخر فروردین ماه سال ۱۳۵۹، گروهک‌های ضد انقلاب پادگان ارتش را محاصره کردند و با سنگر بندی در اطراف آن مانع تردد نیرو‌های ارتش به داخل و خارج پادگان شدند. 
نیرو‌های ضد انقلاب قصد داشتند با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره و وارد آوردن فشار روانی به نیرو‌های مستقر در پادگان ارتش، پاردگان ارتش را به تصرف خود درآورند، اما نیرو‌های ارتش با دفاع جانانه از پادگان مانع از سقوط پادگان شدند.

تا اینکه نیرو‌های سپاه، ارتش و سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در آخرین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ به طرف شهرستان سقز حرکت می‌کنند و در روز دوم خردادماه به شهر سقز می‌رسند.
رزمندگان سپاه اسلام برای شکستن محاصره پادگان ارتش با صدور اطلاعیه از شورشیان می‌خواهند تا سلاحشان را تحویل دهند و مورد عفو عمومی قرار گیرند.
نقش شهید شیرودی در پاکسازی سقز

خلبانان هوانیروز از جمله شهید علی اکبر شیرودی، در حد فداکاری و به دور از هرگونه ملاحظات سیاسی در عملیات سرکوب ضد انقلاب در سقز نقش داشتند. خلبانان مزبور پس از پرواز از پایگاه کرمانشاه و فرود در پادگان لشکر ۲۸ سنندج، اطلاع یافتند که وضعیت پادگان سقز فوق العاده بحرانی است؛ لذا پس ازدریافت دستورات افسر عملیات هوانیروز و گرفتن کد ارتباطی و فرکانس رادیویی عازم مأموریت آزادسازی سقز شدند.
خلبان شیرودی پس از فرود در پادگان سقز ملاحظه کرد که پادگان در شرایط محاصره کامل ضد انقلاب قرار دارد.
سرهنگ محمد فراشاهی فرمانده تیپ سقز که برای مذاکره و بررسی راه‌های برقراری آرامش توسط ضد انقلابیون به داخل شهر سقز دعوت شده بود، به صورت ناجوانمردانه توسط آنان به شهادت رسید. پادگان سقز هم همواره زیر آتش سلاح‌های سبک و سنگین ضد انقلاب قرار داشت.
خلبانان غیور هوانیروز در چنین شرایطی حاضرنبودند پادگان محاصره شده سقز را ترک کنند. زیرا وجود آن‌ها در کنار بالگرد‌ها به نیرو‌های نظامی و مردمی قوت قلب می‌داد.
نقشه برای پاکسازی
رزمندگان سپاه اسلامی هم بعد از پاکسازی شهرستان دیواندره نقشه پاکسازی شهرستان سقز را طراحی کردند و بدین ترتیب نیرو‌های سپاه، بسیج، ارتش و سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در آخرین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ به طرف سقز حرکت کردند و در روز دوم خردادماه سال ۱۳۵۹ به شهر سقز رسیدند. رزمندگان سپاه اسلام برای شکستن محاصره پادگان ارتش با صدور اطلاعیه از شورشیان خواستند تا سلاحشان را تحویل دهند و مورد عفو عمومی قرار گیرند.
نیرو‌های ضد انقلاب که از حضور رزمندگان سپاه اسلام در شهرستان سقز شوکه شده بودند در صدد مقاومت بر می‌آیند و با حمله به ستون نظامی جنگ خونینی را آغاز می‌کنند.
بیشتر بخوانید:کتاب «کردستان به روایت حاج حسین دقیقی» منتشر می‌شود
 با مقاومت نیرو‌های ضد انقلاب عملیات پاکسازی شهرستان سقز تا روز ششم خردادماه به طول می‌انجامید؛ اما در نهایت نیرو‌های ضد انقلاب با دادن تلفات سنگین ناچار به عقب نشینی می‌شوند.
منابع: دانا، حوزه