نقش مکمل پدران در فرزندپروری اسلامی
نقش مکمل پدران در فرزندپروری اسلامی

سبک فرزندپروری پدران تکمیل‌کننده فرزندپروری مادران است، آن‌ها دنیا را از پنجره‌ای متفاوت به بچه‌ها نشان می‌دهند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ،وجود یک پدر مهربان و مشارکت‌کننده در رشد بچه‌ها و موفقیت‌های اجتماعی آن‌ها به اندازه یک مادر مهربان لازم و ضروری است. در قرن کنونی به نقش پدران، توجه بیشتری می‌شود و پدران نیز به این مسئله واقف‌تر شده‌اند که باید نقش مهم خود را در فرزندپروری ایفا کنند.
تربیت جذاب پدری
سبک تعاملی و بازی کردن پدران  متفاوت است، تحرکشان بیشتر است، بازی را با ریسک بیشتری انجام می‌دهند.
نحوه ارتباط کلامی پدر و مادر با فرزندان متفاوت است و حتی در قانونگذاری بر عدالت و انصاف تأکید می‌کنند و در رشد و همدلی فرزندان نقش مهمی دارند.
در واقع بچه‌هایی که با پدر مشارکت‌کننده، وقت بیشتری می‌گذرانند، بزرگسالان دلسوزتری می‌شوند. پدر‌ها هم، دنیا را بهتر به بچه‌ها نشان می‌دهد.
اهمیت نقش پدر برای فرزند
نقش پدر به عنوان ولی، به معنی قیم و سرپرست بوده و کسی است که به فرزند احساس امنیت می‌دهد، مورد پذیرش او است و  حمایتر است و ما در کنار این، ولی بودن می‌خواهیم صفات دیگری را هم داشته باشد.
اهمیت اقتدار پدرانه
شاید در گذشته بیشتر درباره اقتدار مردانه صحبت می‌شد که گاهی با پرخاشگری و داد و فریاد همراه بوده است، اما اکنون می‌گوییم این داد و فریاد‌ها باعث ایجاد فاصله و عدم رابطه صحیح می‌شود، البته در حال حاضر این گونه مسائل کمتر شده است و در مخالفت‌جویی‌ها اقتدارمان را با مشخص کردن حد و مرز‌ها و حریم ایجاد می‌کنیم، نه پرخاشگری و داد زدن. 
پدران و رشد روانی دختران
تأثیرگذاری پدران در رشد روانی و تربیتی دختران نوجوان در سه حیطه ارتباط با مادر، عزت نفس و رشد و هویت زنانگی است.
قسمتی از این تأثیرگذاری مربوط به تعامل پدر با مادر است، شامل مراقبت از مادر، حمایت عاطفی و جسمی از دوران بارداری تا بعد از آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودک تأثیرگذار خواهد بود.
حتی نوع دلبستگی که کودک با پدر دارد، به نوع دلبستگی‌اش با مادر تأثیر می‌گذارد، اینکه چگونه مراقبت می‌کند، چقدر مشارکت می‌کند و حتی نوع صحبتی که در طول دوران بارداری با جنینش دارد، همه این‌ها در نگاهی که دختر نسبت به دنیای خودش دارد، مؤثر است.
ارتباط پدر با مادر تاثیر مستقیم با تربیت دختر دارد
 هر آنچه حمایت و تأییدکننده مادر باشد، دختر به همان نسبت، تعریف روشن‌تری نسبت به مردانگی و به همان نسبت احترام بیشتری به زنانگی خودش می‌گذارد. سالمترین محیط خانواده، محیطی است که پدر پرورش‌دهنده و قوی‌ترین حمایت‌کننده از مادر باشد و این در فرزندان به ویژه دختران تأثیر خواهد داشت.

 
نقش پدر در عزت نفس دختر
عزت نفس رابطه مستقیمی با تعامل دختر با پدر دارد و قدرتمندترین سلاحی که پدر می‌تواند به دختر بدهد، عزت نفس است.
اما چگونه می‌توان عزت نفس را در دختران تقویت کرد؟
گاهی مادران به پدران اجازه مشارکت و ارتباط نمی‌دهند، اما اگر این فرصت به آن‌ها داده شود، می‌توانند خوب عمل کنند. ارتباطی که پایه‌گذار احساس امنیت، اعتماد به نفس و احترام به پدر می‌شود، چرا که نحوه تحسین و تشویقی که پدر می‌تواند داشته باشد، در عزت نفس آن‌ها مؤثر خواهد بود.
چارچوب‌های محبت پدر به دختر
 پدر و مادر باید سعی کنند در مورد ظاهر فرزندان به ویژه دختران که روحیه حساس‌تری دارند، اظهار نظر منفی نداشته باشند و آن‌ها را با دیگران مقایسه نکنند. همچنین محبت بدون قید و شرط پدر به دختر نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.
دوست داشتن بدن قیدو شرط دختر مهم است
اینکه دختر اطمینان پیدا کند، حضورش بدون توجه به ویژگی‌های ظاهری و باطنی، برای پدر و مادر مهم است.
همچنین اقتداری که پدر در عین مهربانی دارد، باعث می‌شود گاهی حد و مرز و چارچوبی ایجاد شود و پدر‌ها نسبت به دختران سخت‌گیرتر شوند.
بنابراین زمانی را که می‌خواهند به طور اختصاصی به فرزندان اختصاص دهند، محدود نکنند و فقط مربوط به زمان‌های خاص نباشد، بلکه زمان‌های بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهند و با آن‌ها بازی و گفتگو کنند.
 

 
اهمیت صحبت کردن ملایم با دختر
دختران نسبت به صدای بلند حساسند و از نظر کلامی نیز حساس‌ترند، بنابراین باید نحوه گفتگو با آن‌ها متفاوت باشد و به جای اینکه با ترساندن و پرخاشگری قوانین را به او یادآور شویم، سعی کنیم مقتدرانه با مهربانی توضیح دهیم.
اجازه تجربه کردن به دختران بدهید
یکی از موارد دیگر که در عزت نفس دختران تأثیر دارد، این است که اجازه تجربه کردن را به آن‌ها بدهیم. زیرا وقتی پسر کار اشتباهی انجام دهد، سعی می‌کنیم، اصلاحش کنیم و راه حل می‌دهیم و یا حتی توبیخش می‌کنیم، اما درباره دختران می‌گوییم اشکالی ندارد و اجازه نمی‌دهیم شکست و ناکامی را تجربه کنند، در صورتی که لازم است عزت نفس در آن‌ها شکل بگیرد. در غیر این صورت فرزندان وابسته خواهند شد و استقلال و عزت نفس آن‌ها دچار خدشه خواهد شد.
منحصر به فرد بودن را به دختران یادآور شویم
البته لازم نیست به او گفته شود که فوق‌العاده است، باید آنچه او را منحصربه فرد می‌کند، پیدا و بیان کنند. همچنین پدر در مسائل درسی دختران مشارکت کند، این مشارکت در ارتباط و صمیمیت پدر و دختر تأثیر می‌گذارد.
اهمیت محبت فیزیکی پدر به دختر
محبت فیزیکی نیز یکی از مهمترین مسائلی است که اغلب نسبت به آن توجه اندکی دارند و تصور می‌کنند با بزرگ شدن فرزند، باید این محبت فیزیکی نظیر در آغوش گرفتن، نوازش و بوسیدن حذف شود.
راهکار‌های تقویت عزت نفس
اولین مردی که در دنیای یک دختر وارد می‌شود، پدرش است و او را با دنیای مردانه آشنا می‌کند؛ بنابراین تک تک رفتار‌هایی که پدر در جامعه و یا خانه دارد، در انتخاب همسر و تعاملات دختر با مردان تأثیر می‌گذارد.
انتخاب همسر و تاثیر رفتار پدر بر این انتخاب
در واقع انتظاری که از دختران در انتخاب همسر و ارتباط با مردان داریم، با آنچه پدر انجام می‌دهد ارتباط مستقیم دارد و دخترانی که ارتباط بهتری با پدرشان دارند، می‌توانند با جنس مخالف ارتباط صحیحی برقرار کنند.
ارتباط صحیح دختر با پدر و احتمال کم شدن رفتار پر خطر دختر
و این باعث پیشگیری از روابط زودهنگام خواهد شد، چون عزت نفس کافی دارد و حتی رفتار‌های پرخطری که ممکن است در دوران نوجوانی اتفاق بیفتد، در پیشگیری از این رفتار‌ها نقش دارد.
تاثیر داستانها بر هویت زنانگی دختر
داستان‌هایی که برای کودک می‌خوانیم، روی هویت زنانگی دخترمان اثر خواهد گذاشت. در واقع ما باید بدانیم که چه چیزی را می‌خواهیم برای او تعریف کنیم، کلیشه‌ای که در جامعه با آن مواجه هستیم، چه جوابی برای آن داریم.
در ارتباط با نوجوان پرسش‌های بسیاری مطرح و خوب است که آن‌ها پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها داشته باشند و یا فرد مناسبی را برای گرفتن پاسخ‌های خودشان بیابند.
دختر  ۹ ساله همچنان کودک است 
دختر در سن تکلیف ۹ ساله است و کودک محسوب می‌شود، اما در بسیاری از موارد تصور می‌شود، چون به سن تکلیف رسیده، پس بزرگ شده است و این مسئله نباید در نوع محبت ما به آن‌ها نیز تغییر کند.
اگر پیش از آن با او بازی می‌کردیم، رفتارمان از جهت تعاملی به تعامل کیفیت ارتباط تغییر نکند.
پدران از دختران بالغ خود دوری نکنند
مرحله دیگر بلوغ است که اغلب پدران تصور می‌کنند، چون دخترشان به سن بلوغ رسیده است، پس باید از او فاصله بگیرند به ویژه که بلوغ و نوجوانی باعث می‌شود، آن‌ها دنبال استقلال و مخالفت‌جویی بیشتری باشند.
ولی می‌گوییم شما ارتباطتان را حفظ کنید و به حریم آن‌ها احترام بگذارید، ولی باز هم حواسمان باشد که از او فاصله نگیریم.
با دختران وقت بیشتری بگذرانید
پدر ممکن است حتی بغل کردن و یا محبت جسمانی را کمتر کند، در حالی که باید بدانیم او نیاز دارد و باید وقت بیشتری برای او بگذاریم و به علایقش اهمیت دهیم و در کنارش باشیم.
پدر و دختر با یکدیگر سفر بروند
برای این وقت‌گذاری ویژه و ارتباط عاطفی با پدر، سفر با پدر را توصیه می‌کنیم و این به کیفیت ارتباط آن‌ها می‌افزاید.
دخترمان، حتی زمانی که ازدواج کرد و صاحب فرزند شد نیز ارتباطمان را کم نکنیم، آن‌ها به این روابط نیاز دارند و همچنان حس امنیت و آرامش را از پدر دریافت می‌کنند.
 
منبع : ایکنا