آیا می‌توان به رشد ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) امید داشت؟
آیا می‌توان به رشد ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) امید داشت؟
هم اکنون بازار رمز ارزها پراز خشم و قرمز است اما امروز قصد داریم یک مقایسه بین دو میم کوین محبوب یعنی دوج کوین و شیبا اینو انجام دهیم

هم اکنون بازار رمز ارزها پراز خشم و قرمز است اما امروز قصد داریم یک مقایسه بین دو میم کوین محبوب یعنی دوج کوین و شیبا اینو انجام دهیم . بنای هردوی این‌ها روی میم‌های اینترنتی است که محبوبیتشان سر به فلک کشیده است حتی ایلان ماسک در توییت‌های خود اشاره کرد که دوج کوین ارز ماه خواهد شد. اما قبل از اینکه پس انداز خود را روی یک میم کوین بگذارید، مطمئن شوید اطلاعات لازم و کافی درباره چیزی که می‌خرید، داشته باشید. در ادامه هردو رمز ارز را توضیح داده و تفاوت‌های اصلی آن‌هارا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دوج کوین (Dogecoin)

اساسا تکنولوژی دوج کوین (DogeCoin) و بیت کوین یکی است.  BTC و DOGE هردو از پروتکل اجماع اثبات کار (PoW) در جهت تایید تراکنش‌ها روی شبکه خود استفاده می‌کنند. با شناخت تاریخچه و نحوه پیدایش اولین میم کوین بازار رمز ارز متوجه دلیل این ادعا خواهید شد؛ در سال ۲۰۱۳ میلادی، دو مهندس کامپیوتر که تصور می‌کردند بازار کریپتوکارنسی بیش از اندازه جدی گرفته شده و ساخت چیزی شبیه بیت کوین کار دشواری نیست، دوج کوین را خلق کردند. اگرچه خرید دوج کوین انتخاب بهتری برای پرداخت‌های روزانه است چرا که تراکنش‌های آن سریع‌تر و ارزانتر از بیت کوین پردازش می‌شوند. البته که دوج کوین یک کپی دقیق از بیت کوین نیست. دوج کوین تعداد در گردش بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین دارد و هیچ محدودیتی برای تولید آن وجود ندارد.

دوج کوین (Dogecoin)

دوج کوین یک ارز دیجیتال PoW است که از نیروی محاسباتی برای امنیت شبکه خود استفاده می‌کند درست مثل کاری که بیت کوین انجام می‌دهد. البته Dogecoin با استفاده از لایت کوین (LTC) ضرب می‌شود به این معنی است که هر فردی که یکی از این دو ارز دیجیتال را دارد می‌تواند انتخاب کنید کدام را استخراج کند. بدین ترتیب نیروی شبکه هم با ثبات‌تر خواهد بود.

شیبا اینو (Shiba Inu)

شیبا (Shiba Inu) اینو یک توکن روی شبکه اتریوم است پس SHIB می‌تواند قرار دادهای هوشمند را افزایش دهد و می‌تواند ساخت محصولات دیفای را افزایش دهد. بخش دیفای (امور مالی غیر متمرکز) در یک سال گذشته با ارائه ارزهایی مثل Aave و Uniswap و Yearn.finance که هم در قیمت و هم پذیرش سر به فلک کشیدند، غوغا به‌پا کرده است. این ارزهای دیجیتال از قرار دادهای هوشمند روی بلاک چین اتریوم استفاده می‌کنند تا صرافی‌های غیر متمرکز، پروتکل‌های وام دهی و حساب‌های سودآور را پیاده سازی کنند.

شاید باورکردنی نیست، اما یک توکن اتریومی ساده موفق شد سرمایه در گردش ۲۰ میلیارد دلاری پیدا کند و در رده یازدهم باارزش‌ترین ارزهای دیجیتال قرار بگیرد! به نظر انجمن کاربران بی‌شمار توکن SHIB دست بردار نیستند و همینطور به خرید شیبا اینو با هدف بیشتر کردن قیمت آن ادامه می‌دهند.

شیبا اینو (Shiba Inu)

شیبا اینو حتی با Shiboshis به حوزه NFT هم ورود کرده است. که یک مجموعه از ۱۰ هزار توکن غیر مثلی با تم سگ شیبا اینو را شامل می‌شود. این برنامه غیر متمرکز از شبکه اتریوم برای حراج NFTها استفاده می‌کند. شیبا این قابلیت را دارد که SHIB های خود را با راه‌های مختلفی در ازای سود پس انداز کنید، اگرچه این ممکن است باعث تورم شود و قیمت را پایین بیاورد. این پلتفرم هیچ مزیت واضحی برای غلبه بر رقبا ندارد.

مقایسه دوج کوین و شیبا اینو

سرمایه گذاری در سال‌های اخیر شکل دیگری پیدا کده است. میم کوین‌ها، ارزهای دیجیتال و NFTها فظای ارزهای رمزنگاری شده را به‌شدت هیجان انگیر و در عین حال خیلی‌ها هم در این فضا ثروتنمد شده‌اند. البته که تلفاتی هم بوده ولی این دلیلی نیست که دیگران شانس خود را در این فضای جذاب امتحان نکنند. ارزهایی مانند بیت کوین، شیبا اینو و دوج کوین از جذابیت های این فضا هستند. بیت کوین برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال محبوب بازار، که متعلق به یک شبکه بلاک چینی کاربردی هستند، محدود به شبکه‌ای برای انتقال پول است، اما همچنان بالای ۴۰ درصد سهم بازار (مارکت کپ) را در مشت خود دارد. خرید بیت کوین هنوز برای بسیاری از سرمایه گذاران اولین گزینه است. سال گذشته بود که برای چند ماهی، این دو میم کوین محبوب هر روز یک رکورد جدید ثبت می‌کردند. اگرچه DOGE و SHIB از تکنولوژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند اما هیچ کدام خاص یا ویژه نیستند.

اگرچه شیبا اینو رکوردهای بسیار زیادی ثبت کرده است اما دلیل این صعودها بیشتر هیجانات بازار بوده نه دلایل فاندامنتال. دلیل اصلی این رشد قیمت شیبا اینو، پایگاه هواداری بسیار قوی آن بوده است. هرچقدر مردم سرمایه گذاری کردند، ریسک این کار بیشتر می‌شد چرا که سرمایه گذارهای قدیمی‌تر نهایتا سود خود را تسویه کرده و قیمت فرو میریزد.

آیا می‌توان به رشد ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) امید داشت؟

از دیگر تفاوت‌های شیبا و دوج پشتیبان معروف و بزرگ آن است. ایلان ماسک یک حامی و مدافع قوی دوج کوین است تا جایی که خود را پدر دوج (Dogefather) نامیده است. در توییت‌های خود دلیل ایمان به دوج کوین را دقیق توضیح داده بود. در ادامه باید به نحوه برخورد این دو میم کوین با تورم بپردازیم. پیشتر از بعضی کارهای Shiba Inu که احتمالا منجر به تورم می‌شود صحبت کردیم اما دوج کوین در طرف دیگر، مدل ماینینگ منحصر بفردی دارد. استخراج و  وضعیت تورم آن بسیار به لایت کوین (LTC) مرتبط است. همچنین با توجه به نگرانی‌هایی که درباره اثرات زیست محیطی استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ متخصصان پیش بینی می‌کنند که الگوریتم اجماع دوج کوین به اثبات سهام (PoS) تغییر پیدا خواهد کرد. زمانی‌که هولدرهای دوج کوین برای اعتبار سنجی ارزهای خود را استیک کنند این میم کوین بسیار ضد تورم خواهد شد.

جمع بندی

در نهایت باید گفت که تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی کاربردی ندارند همانند شیبا اینو که هیچ استفاده‌ای در دنیای ندارد برخلاف دوج کوین که برای پرداخت، امور خیریه و کارهایی از این دست، قابل استفاده است. همانطور که گفتیم مهم‌ترین دلیل رشد Shiba هیجانات فضای مجازی و پایگاه هواداری قوی این رمز ارز بوده است که خب فکر نمیکنم دوام چندانی داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)