روز جهانی کلیه و آگاهی از آن
روز جهانی کلیه و آگاهی از آن

روز جهانی کلیه همه ساله با هدف بالابردن آگاهی مردم از اهمیت کلیه‌ها و کاهش رفتار‌های خطرساز برای کلیه‌ها جشن گرفته می‌شود.

گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، کلیه‌ها نقش مهمی در سلامت انسان دارند. این ارگان مواد زائد را از بدن خارج کرده، اسیدی را که توسط سلول‌های بدن تولید می‌شود حذف می‌کند و تعادل آب، نمک و مواد معدنی را در خون حفظ می‌کند.بیماری مزمن کلیه بیماری‌ای شایع است و از هر ۱۰ فرد بزرگسال در سراسر جهان ۱ نفر به آن مبتلا است که اگر درمان نشود می‌تواند کشنده باشد. تشخیص زودهنگام این بیماری می‌توند موجب مدیریت بهتر در جهت پیشگیری از عوارض و مرگ و میر بیماران شود. مرگ و میر ناشی از بیماری کلیوی سالانه در حال افزایش است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰، پنجمین علت فوت باشد. متاسفانه دانش در زمینه کلیه کافی نیست.
برای نخستین بار روز نهم مارس سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان روز جهانی کلیه نامیده شد. بر اساس تحقیقات جهانی بیماری‌های مزمن کلیه، تا سال ۲۰۱۵ میلادی زندگی بیش از ۳۶ میلیون نفر از مردم دنیا را با خطر جدی مواجه خواهد کرد. هدف اصلی از نام گذاری این روز افزایش آگاهی عموم مردم درباره بیماری‌های مزمن کلیه وخطرات و عوارض جدی این بیماری و بیماری‌های ناشی از آن است، چرا که امروزه پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد از هر ۹ نفر به ظاهر سالم، یک نفر برخی از علائم ابتلا به بیماری‌های کلیوی مزمن رادارا می‌باشند.
بیشتر بخوانید: کلیه؛ تصفیه خانه بدن
با وجودی که سالانه افراد بی شماری در سراسر جهان به بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند، اما هنوز بسیاری از مردم درباره این بیماری اطلاعات مفید و ضروری ندارند در واقع این بیماری زمانی نمود پیدا می‌کند که عملکرد کلیه‌ها کاهش می‌یابد و یا متوقف می‌شود و در این مرحله بیماری خیلی پیشرفت کرده است. به همین دلیل پزشکان همواره سعی دارند با آگاه کردن مردم درباره این بیماری به ویژه راه‌های پیش گیری از آن، شانس مقابله با ناتوانی کلیوی را افزایش داده و در نتیجه احتمال مرگ بیماران را تا حد امکان کاهش دهند.

توصیه‌های کلیدی برای حفظ سلامت کلیه‌ها:انجام فعالیت بدنی روزانه و حفظ تناسب اندامکنترل مداوم سطح قند خونکنترل فشار خونتغذیه سالم و کنترل وزننوشیدن مایعات فراوانترک سیگار و دخانیات.پرهیز از مصرف خودسرانه دارو‌های غیرنسخه‌ای نظیر مسکن‌هامراجعه زودهنگام به پزشک در صورت وجود علایم هشدار دهنده
منبع: سایت کار و ااندیشه می‌باشد (karoandisheh.com)
وبسایت موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیویوبسایت روز جهانی کلیهوبسایت انجمن بین المللی نفرولوژی