پیرترین پرنده جهان
پیرترین پرنده جهان

Wisdom (به معنی حکمت)، نام پیرترین پرنده جهان است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، پیرترین مرغ دریایی جهان با تولد یک فرزند جدید در سن ۶۳ سالگی به رکوردشکنی خود ادامه می‌دهد.Wisdom (به معنی حکمت)، نام پیرترین پرنده جهان است.

 این آلباتروس لیسان حداقل ۶۸ سال سن دارد و اثری از پیری در او مشاهده نمی‌شود. چرا که جوجه کوچک او در لانه آن‌ها در پناهگاه حیات وحش ملی Midway Atoll جزیره مرجانی میدوی در جایی بین هاوایی و ژاپن در اقیانوس آرام به دنیا آمد.از سال ۲۰۰۶ تا امروز Wisdom به همراه شریک زندگی خود Akeakamai به آتول در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی بازمی‌گردند تا ویزدم تخم بگذارد و جوجه آن‌ها سر از تخم بیرون بیاورد. این برای آن‌ها دستاور کوچکی نیست، چرا که آلباتروس‌ها به‌طور میانگین در حدود ۵۰ سال عمر می‌کنند.

اولین آلباتروسی که در پارک آبسنگ مرجانی میدوی (Midway Atoll) شماره‌گذاری شد در سال ۱۹۳۶ بود. پس از آن ۲۵۰۰۰۰ آلباتروس دیگر شماره‌گذاری شدند و این به پژوهشگران اجازه داد تا تحقیقات خاص خود بر روی این پرندگان را جدی‌تر دنبال کنند. ویزدم در سال ۱۹۵۶ توسط چندلر رابیز که یک پرنده‌شناس بود، شماره‌گذاری شد. در آن زمان ویزدم طبق برآورد آن‌ها در حدود ۶ سال سن داشت.بنابراین او حداقل ۶۸ ساله به حساب می‌آید. البته او تمام مدت در این پارک نبوده است. هیچ‌کس ویزدم را تا سال ۲۰۰۱-۲۰۰۲ ندیده بود، تا آنکه او دوباره پیدا و شماره‌گذاری شد. اما از آن زمان او به طور منظم در Midway Atoll بوده است.
 باوجود آنکه بعید است یک آلباتروس هر سال بازگردد، تخم بگذارد و بچه خود را به دنیا آورد، اما ویزدم یک پرنده عادی نیست. آلباتروس‌ها در ماه اکتبر بازمی‌گردند تا با شریک خود زندگی کنند و در حدود ۷ ماه در آبسنگ میدوی زندگی می‌کنند تا بر روی تخم خود بخوانند و جوجه خود را بزرگ کنند. این پرنده‌ها تنها بر روی یک تخم می‌نشینند و هم پدر و هم مادر به‌نوبت برای مدت کمتر از ۲ ماه این کار را انجام می‌دهند. پس از آنکه جوجه از تخم بیرون آمد، ۵ تا ۶ ماه دیگر می‌گذرد تا این پرنده جزیره را ترک کند. این نوع زندگی بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده است و از همین‌رو بیشتر آلباتروس لیسان‌ها هر سال تخم‌گذاری نمی‌کنند.اما (Wisdom) ویزدم پیرترین پرنده جهان طبق تخمین پژوهشگران چیزی در حدود ۳۱ تا ۳۶ جوجه را با شریک زندگی اش بزرگ کرده است و به نظر نمی‌رسد که آن‌ها قصد بازنشستگی داشته باشند.
گونه‌های آلباتروس لیزان در جزایر اواهو در مقطه کائنا و کائوآئی در نقطه کیلاویای هاوایی تولیدمثل می‌کند؛ و بطور سنتی برای تمام عمر تنها یک جفت داشته و در هر سال فقط یکبار تخم می‌گذارند. محل تغذیه این پرندگان در نزدیکی سواحل آمریکای شمالی مانند خلیج آلاسکا است و سه تا پنج سال اول عمر خود را بطور مداوم پرواز کرده و هرگز فرود نمی‌آیند. دانشمندان بر این باورند که این موجودات در زمان پرواز بر روی اقیانوس می‌خوابند.

توجه به اینکه آلباتروس‌های لیسان هر سال تخم‌گذاری نمی‌کنند و در هر زمان تنها بر روی یک تخم می‌نشینند، حتی وجود یک پرنده بیشتر هم از این نژاد می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. از طرف دیگر تغییرات آب‌وهوایی، انقراض‌های جمعی و به‌طورکلی خبر‌های بد، جای خوشحالی است که ویزدم پیرترین پرنده دنیا را داریم. او بدون شک یک پرنده قدرتمندی است که می‌تواند نماد تلاش و خستگی‌ناپذیری برای جهان باشد.
منبع: دینو/ برترین/ بهار نیوز