طرز تهیه شامی کباب خرم آباد+فیلم
طرز تهیه شامی کباب خرم آباد+فیلم

این شامی کباب با گویش محلی به اسم شومی کوو نیز معروف است و بیشتر در خرم آباد تهیه می شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، شامی کباب لرستان یکی از انواع غذا‌های سنتی کشورمان است که اصالت آن متعلق به شهر خرم آباد می‌باشد.
موادلازم:
گوشت چرخ شده ۵۰۰ گرم
مغزگردوآسیاب شده ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد تخم مرغ ۱عدد
آردنخودچی ۳قاشق سوپخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودرسیر بمیزان لازم 
ادویه کاری ۱قاشق چایخوری
سبزیجات معطر ۱۵۰ گرم
رب انارملس ۱تا۲قاشق سوپخوری
شکر درصورت نیاز بمیزان لازم
آب ۲ پیمانه
طرز تهیه شامی کباب لرستان
مرحله اولبرای تهیه شامی لرستان خوشمزه در ابتدای کار گوشت را به تکه‌های درشت خرد کرده و درون یک کاسه مناسب چرخ می‌کنیم. در ادامه آرد نخودچی را به همراه ۲ قاشق غذاخوری پودر گردو به کاسه اضافه می‌کنیم.مرحله دومحالا ۱ عدد پیاز را به صورت ریز رنده کرده و از صافی رد می‌کنیم تا آب اضافی اش گرفته شود، سپس به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه می‌افزاییم. در ادامه سبزیجات معطر (ریحان، ترخون و مرزه) را می‌شوییم.مرحله سومدر ادامه سبزیجات را به صورت ریز خرد می‌کنیم و در صورت تمایل به همراه تخم مرغ به کاسه اضافه کرده، سپس ورز می‌دهیم تا مواد کاملا ترکیب و یکدست شوند. حالا به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه گوشت جدا می‌کنیم.شامی گیلانی یکی از انواع غذا‌های خوشمزه استان گیلان است که با ترکیبات متنوعی درست می‌شودمرحله چهارمحالا گوشت را به فرم شامی شکل داده و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و اجازه می‌دهیم روغن به خوبی گرم شود، سپس شامی‌ها را درون روغن می‌اندازیم.مرحله پنجمدر ادامه دو طرف شامی‌ها را کاملا سرخ می‌کنیم، سپس کنار می‌گذاریم. حالا به سراغ درست کردن سس می‌رویم، برای این منظور پیاز باقی مانده را با دندانه‌های ریز رنده، رنده کرده و به همان تابه که شامی‌ها را سرخ کردیم می‌افزاییم.مرحله ششمحالا پیاز را تفت می‌دهیم تا کمی سرخ شود، سپس باقی مانده پودر گردو را به تابه می‌افزاییم و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا بوی خامی گردو از بین برود. در ادامه رب انار را به تابه اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم.شامی کباب یا کتلت گوشت از غذا‌های پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که با ترکیب‌های متنوعی…مرحله هفتمدر صورتی که رب انار ترش بود، مقداری شیره انگور یا شکر به آن اضافه کنید. حالا آب جوش را به تابه اضافه کرده و اجازه می‌دهیم سس به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد تا کمی غلیظ شود. پس از گذشت این زمان شامی‌ها را درون تابه می‌چینیم.مرحله هشتم

بیشتر بخوانید:طرز تهیه خورش ماست اصفهانی
حالا اجازه می‌دهیم شامی‌ها به مدت ۳۰ دقیقه درون سس بمانند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان شامی‌ها را به همراه سس درون ظرف مورد نظرمان ریخته، سپس به همراه دانه‌های انار تزیین می‌کنیم. نوش جان.
 
فیلم تهیه شامی کباب خرم آباد توسط خانم وحیده زمانی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
 
منبع: نکته چی، به خانه بر می گردیم