نحوه عملکرد گرمکن صندلی خودرو و رفع مشکلات آن
نحوه عملکرد گرمکن صندلی خودرو و رفع مشکلات آن

یکی از امکانات جدید بر روی خودروها، سیستم گرمکن صندلی خودرو است. گرمکن صندلی در روز‌های سرد زمستان احساس خوبی را به راننده القا می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، ممکن است برای شما به عنوان مخاطب، جالب باشد که بدانید نخستین گرمکن صندلی را کدام شرکت معرفی کرد. در بین انواع برندهای خودروسازی، دو برند مرسدس بنز از آلمان و کادیلاک از آمریکا همواره به عنوان مخترع انواع امکانات رفاهی و ایمنی شناخته می شوند و اکثر امکانات رفاهی امروزه نیز نخستین بار در خودروهای مرسدس بنز یا کادیلاک مورد استفاده قرار گرفته است. اختراع سیستم گرمکن صندلی خودرو را به «رابرت ال بالارد» نسبت  می دهند، کارمند جنرال موتورز که در سال ۱۹۵۱ این ایده را در محل کار خود مطرح کرد. اختراع بالارد در سال ۱۹۵۵ از سوی دولت فدرال ثبت شد و از آن زمان جنرال موتورز توانست این وسیله را در اتومبیل هایش به کار گیرد.

نخستین خودرویی که گرمکن صندلی را در خود جای داد، کادیلاک فلیت وود مدل ۱۹۶۶ بود. پس از آن سایر خودروسازان لوکس نیز به استفاده از این وسیله روی آوردند و از اوایل قرن بیست و یکم این ویژگی در خودروهای میان رده و اقتصادی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
اما چرا گرمکن صندلی خودرو به یک ویژگی محبوب تبدیل شد؟ حقیقت این است که در روزهای سرد زمستان و شب های سرد پاییزی، گرم شدن بدن از طریق انتقال حرارت به وسیله پوست راحت تر و سریع تر اتفاق می افتد. گرم شدن پوست موجب می شود تا حس گرما مدت بیشتری در جسم شما باقی بماند. بنابراین برای مدت طولانی تری قادر به رانندگی در سرما خواهید بود.
گرمکن صندلی خودرو چیست؟
گرمکن صندلی تکنولوژی ای است که می توانید با استفاده از آن به راحتی صندلی خودروی خود را در چند ثانیه گرم کنید و سرمای صندلی را به حالت مطلوب تبدیل کنید .جالب اینجاست به قدری صندلی را گرم می کند که شما دلتان نمی خواهد حتی از خودروی خود پیاده شوید. همینطور در خودروهای بسیار لوکس، دمای بدن شما را سنجیده، سپس دما را کم یا زیاد می کند تا شما اذیت نشوید .
این گرمکن های صندلی در بعضی خودروها وجود دارد ولی در سایر خودروها می توان اضافه کرد و دمای صندلی قابل تنظیم است. گرمکن های صندلی را بیشتر بر روی صندلی های چرم استفاده می کنند ولی بر روی صندلی های پارچه ای نیز موثر است. این وسیله  از یک مایع ژلی پر شده که با گرم شدن ژل و انتقال به صندلی محیط مناسبی را برای سرنشینان ایجاد می کند. عملکرد این سیستم به بوسیله سیم پیچ های حرارت کنترل می شود. این کار به کمک ترموستات انجام می شود در زمانی که حرارت زیاد شد گرم کن از کار می افتد. اجزای گرم کن ها سیم پیچ های حرارتی، رله و ترموستات است. سیم پیچ های حرارتی قسمت اصلی گرم کن صندلی است و زیر روکش صندلی ها قرار دارد. سیستم گرم کن صندلی نیروی خود را از باتری می گیرد و سیم پیچ های حرارتی را گرم می کند.

گرمکن صندلی خودرو چگونه کار می کند؟
فناوری مورد استفاده در گرمکن صندلی خودرو مشابه فناوری گرم کننده ای است که در محصولاتی همچون سشوار، آب گرمکن و پتوهای برقی استفاده می شود. گرمکن صندلی از یک سیم پیچ الکتریکی دارای مقاومت تشکیل شده است که عملکرد گرمایشی را برعهده دارد. وظیفه این سیم پیچ، مقاومت در برابر جریان الکتریسیته است. هنگامی که راننده گرمکن صندلی خودروی خود را فعال می کند، جریان الکتریسیته از طریق مدار به سوی سیم پیچ مقاومتی روانه می شود. مدار جریان گرمکن صندلی یک میدان مغناطیسی ضعیف ایجاد می کند تا شدت جریان ارسالی به سیم پیچ افزایش یابد.
سیستم گرمکن صندلی خودرو به ترموستات نیز مجهز است که مانع از گرم شدن بیش از حد صندلی ها می شود. هنگامی که دمای سیم پیچ به حد خاصی رسید، سوییچ رله مدار قطع می شود و ارسال جریان برق به سوی سیم پیچ مسدود خواهد شد. این وضعیت تا زمانی که همچنان کلید گرمکن صندلی خودرو فعال باشد و دما در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، ادامه خواهد یافت. اگر دما از سطح مشخصی پایین تر برود، دوباره سوییچ رله جریان برق را به سوی سیم پیچ مقاومتی ارسال خواهد کرد.
در حال حاضر دو نوع گرمکن صندلی در خودروهای موجود در بازار یافت می شود. نوع اول به صورت استاندارد در صندلی های خودرو و زیر روکش تعبیه می شود. در صورتی که گرمکن صندلی استاندارد نیاز به تعمیر یا تعویض سیم پیچ داشته باشد، بایستی روکش صندلی به طور کلی برداشته شود. کنترل این نوع گرمکن به وسیله یک دکمه صورت می گیرد و دو سطح بالا (گرمای زیاد) و پایین (گرمای اندک) دارد. خودروسازان همراه با ارائه گرمکن صندلی خودرو،  روکش چرمی صندلی ها را نیز به مشتریان پیشنهاد می دهند. دلیل ارائه این دو وسیله در کنار یکدیگر، توانایی بیشتر چرم در توزیع گرما نسبت به پارچه است.

نوع دیگر گرمکن صندلی به صورت افترمارکت (قطعه تولیدی از شرکتهای غیر برند اصلی خودرو) در فروشگاه های لوازم جانبی فروخته می شود. این نوع گرمکن به صورت جداگانه روی صندلی ها نصب می شود و با استفاده از جریان برق ۱۲ ولتی کار می کند. تعمیر و تعویض این نوع گرمکن به سادگی امکان پذیر است، اما از نظر ملاحظات ایمنی تردیدهایی در مورد استفاده از آن وجود دارد.
دمای کارکردی گرمکن صندلی چقدر است؟
وب سایت Drive قبلاً تحقیقات بسیار علمی خود را درباره دمای صندلی های گرم شونده انجام داده است و با استفاده از دماسنج، گرمای صندلی ها را در سوبارو WRX مدل ۲۰۲۲ آزمایش کرد. یافته های ما نشان می دهد که گرمکن صندلی ها در محدوده ای بین ۳۰ تا ۴۵ درجه سانتی گراد کار می کنند. با این حال، واداشتن خودروسازان برای افشای دماهای خاص کمی چالش برانگیزتر بود.
تنظیم گرمایش گرم کن صندلی ماشین
برای تنظیم دمای صندلی می توانید از تنظیمات خودکار استفاده کنید. عملکرد تنظیمات خودکار بین صندلی راننده و سرنشین متفاوت است. عملکرد خودکار برای صندلی راننده به این صورت است که اگر دمای بیرون زیر ۱۰ درجه سانتی گراد باشد، گرمایش صندلی به طور خودکار شروع به کار می کند اما سیستم گرم کن صندلی سرنشین، بدون توجه به دمای بیرون و با آخرین تنظیمات انجام شده شروع به کار خواهد کرد. برای تنظیم گرمایش گرم کن صندلی ماشین مراحلی که در ادامه مرور می کنیم را دنبال کنید:
دکمه تنظیمات را در بالای صفحه نمایش فشار دهید.
دکمه تهویه را انتخاب کنید.
گرمایش خودرو را در سطوح کم/ متوسط / زیاد، برای هر صندلی خودرو فعال یا غیرفعال کنید.
مشکلات گرمکن صندلی خودرو
بزرگترین مشکل گرمکن صندلی به خصوص از نوع افترمارکت، احتمال سوختن لباس یا پوست سرنشینان است. البته این ایراد شایع نیست و به ندرت رخ می دهد. بنابراین توصیه می کنیم اگر احساس می کنید که صندلی بیش از حد داغ شده است، آن را به همان روشی که روشن کردید خاموش نمایید. همچنین افسانه ای در مورد گرمکن صندلی وجود دارد. این افسانه می گوید که گرم کردن نشیمنگاه سرنشینان موجب ترشح هورمون هموروئید می شود. این افسانه صحت ندارد و تاکنون مدارک علمی برای اثبات آن ارائه نشده است.
تعمیرات گرمکن صندلی خودرو
گرمکن صندلی خودروها ممکن است به صورت کلی یا جزئی دچار ایراد شود. گاهی اوقات المنت حرارتی این سیستم می سوزد و بنابراین تمامی سامانه گرمکن به تعویض و تعمیر نیاز دارد. شایع ترین ایراد این سیستم سوختن فیوزها است. بنابراین پیش از فرا رسیدن فصل سرما فیوزهای گرمکن صندلی را چک کنید تا از عملکرد صحیح آن ها مطمئن شوید.
دیگر مشکل مرسوم در سیستم گرمکن صندلی، یکسره شدن آن است. در این موقع گرمکن صندلی به طور دائم فعال است و هیچ گاه خاموش نمی شود. برای حل این مشکل بهتر است تا از یک مکانیک خبره کمک بخواهید. گرمکن صندلی خودرو یک وسیله برقی است و تعمیر وسیله های برقی به حساسیت بالایی نیاز دارند. از این رو اکیداً توصیه می کنیم که این سیستم را به صورت شخصی دستکاری نکنید تا از حوادث و پیشامدهای ناگوار جلوگیری شود.

منبع: ساعد نیوز