آیا می‌دانستید، رنگین کمان در حقیقت دایره‌ای شکل است؟
آیا می‌دانستید، رنگین کمان در حقیقت دایره‌ای شکل است؟

بر خلاف تصور عموم مردم، شکل واقعی و کامل رنگین کمان در واقع یک دایره کامل است نه یک قوس از نور خورشید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، رنگین کمان یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی است که معمولا به محض ظاهر شدن فوراً قابل تشخیص هستند. آنچه در برابر نگاه ما ظاهر می‌شود یک قوس از نور خورشید است که از قطرات آب منعکس شده و نور سفید را به تمام رنگ‌های تشکیل دهنده اش تجزیه می‌کند. انسان برای هزاران سال در این زمینه اشتباه می‌کرده و ما در این پدیده با یک دایره مواجه هستیم نه یک کمان.
به طور معمول، بیشتر ما رنگین کمان‌ها را به صورت کمان‌های رنگارنگ در آسمان تجربه می‌کنیم که گهگاه با یک کمان بیرونی ضعیف‌تر و یا بازتابی در توده‌های آبی فضای اطراف، دیده می‌شود.
بر خلاف تصور عموم مردم، شکل واقعی و کامل رنگین کمان در واقع یک دایره کامل است، ولی از دید افرادی که از سطح زمین این پدیده را تماشا می‌کنند تنها یک کمان دیده می شود و یک رنگین کمان کامل را فقط می‌توان در شرایط مناسب مشاهده کرد.
به آخرین باری که رنگین کمانی را دیده اید فکر کنید. احتمالاً شما شاهد یک کمان بودید که شکل کلاسیک قوس مانند خود را با رنگ‌هایی که از قرمز به آبی – بنفش در داخل تغییر شکل می‌داد، دیده اید. ممکن است یک رنگین کمان ثانویه، کم نورتر و با ترتیب رنگ معکوس در بالای رنگین کمان اصلی دیده باشید و شرایط آب و هوایی احتمالاً ترکیبی از آسمان ابری، بارانی و رگه‌های بدون ابر و نور خورشید بوده و یا احتمالاً هوا آفتابی بوده و مه زیادی در نزدیکی سطح زمین وجود داشته و شما در حالی که در سطح زمین بودید، رنگین کمان را در بالای سر خود مشاهده کرده اید.
در این میان باید توجه کنید که شکل رنگین کمان به هیچ وجه کمان یا قوس نیست، بلکه این پدیده یک دایره کامل است. تنها دلیلی که در اکثر شرایط بخشی از آن دایره کامل را می‌بینید، این است که خود زمین مانع از دیدن کل رنگین کمان می‌شود.
خوشبختانه ترفند‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای غلبه بر این محدودیت‌های زمینی استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد رنگین کمان دایره‌ای کامل را به یکباره ببینید. اصلی‌ترین گزینه، پرواز در هواپیما با شرایطی است که خورشید در یک طرف و بارندگی در سمت دیگر باشد.
شما همچنین می‌توانید با شلنگ باغچه خود در یک روز آفتابی نیز رنگین کمان درست کنید، زیرا برای ساختن رنگین کمان تنها به سه عامل نیاز دارید:
منبع نور سفید.
قطرات آب برای انعکاس آن نور
ناظری با پرسپکتیو یا ژرفانمایی هندسی مناسب برای دیدن آن.
درک این واقعیت بسیار مهم است که رنگین کمان از نظر فیزیکی یک شی واقعی نیست. به این معنا که اگر به سمت آن حرکت کنید یا از آن دور شوید، رنگین کمان نیز در پاسخ به حرکت شما جابه جا می شود. به عبارت دیگر هر ناظر در هر مکان منحصر به فردی رنگین کمان خود را می‌بیند.
به همین دلیل است که هر تلاشی برای یافتن انتهای رنگین کمان، همیشه شکست خواهد خورد، زیرا رنگین کمان‌ها آغاز یا پایانی ندارند و یک پدیده کاملاً نوری هستند و فقط در مجموعه‌ای از زوایای خاص نسبت به خورشید و مکان خاص شخص یا دوربینی که آن‌ها را مشاهده می‌کند ظاهر می‌شوند.
مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: سیناپرس به نقل از  bigthink