جشنواره روز دوقلو‌ها در ایران و جهان
جشنواره روز دوقلو‌ها در ایران و جهان

روز جهانی دوقلو‌ها و چندقلو‌ها هر سال در تاریخ ۲۲ اردیبهشت مصادف با ۱۲ ماه مه در ایران و سایر نقاط دنیا جشن گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،روز دوقلو‌ها جشنواره‌ای برای چندقلو‌ها (دو قلوها، سه قلوها، چهار قلو‌ها و…) است که از سال ۱۹۷۶ میلادی هر سال تابستان در تویینزبورگ (Twinsburg) اوهایو آمریکا برگزار می‌شود و به مرور زمان به دیگر شهر‌ها و کشور‌ها رسیده است. این جشنواره بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلو‌ها و چندقلو‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود و سالانه هزاران شرکت کننده از سراسر آمریکا و سایر نقاط جهان را به توینزبرگ می‌کشاند.
این رویداد در ایران نیز در تاریخ ۲۲ اردیبهشت (۱۲ ماه مه) جشن گرفته می‌شود.روز جهانی دو قلو‌ها از یک جفت دوقلوی همسان در قرن نوزدهم میلادی، «موسس و ارون ویلکاکس» (Moses and Aaron Wilcox) الهام گرفته شده است. آن‌ها برادران دو قلویی بودند که در سال ۱۸۱۹ میلادی حدود ۱۶۲۰ هکتار زمین در شهر میل‌ویل (Millville) خریدند و حدود ۲٫۵ هکتار آن را به شهرداری اوهایو اهدا کردند؛ مشروط بر اینکه نام شهر به «تویینزبورگ» تغییر کند. در سال ۱۹۷۶ (بیش از ۱۵۰ سال بعد از اهدای زمین ویلکاکس‌ها به شهرداری)، زمانی که تویینزبورگ در حال برگزاری جشن‌های ۲۰۰ ساله استقلال آمریکا بود، مردم شهر تصمیم گرفتند به یاد ویلکاکس‌ها یک مهمانی ترتیب دهند. تنها ۳۶ جفت دوقلو به این مهمانی آمدند؛ اما مردم تویینزبرگ متوجه جذابیت‌های این رخداد شدند و آن را به جشنی سالانه تبدیل کردند. این جشن که در تویینزبرگ اوهایو برگزار می‌شود، به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلو‌ها در کتاب رکورد گینس ثبت شده است.جشن دوقلو‌ها در ایرانایران از سال ۱۳۹۰ خورشیدی جشنواره جهانی روز دوقلو‌ها پیوسته است و هر سال این جشن جالب در تهران و برخی از شهر‌ها با گردهمایی دوقلو‌ها یا چند قلو‌ها برگزار می‌شود؛ برای نمونه، سال ۱۳۹۷ هشتمین جشن ملی دوقلو‌ها توسط «انجمن دوقلو‌ها و چندقلو‌های پارسی» به‌طور هم‌زمان در تهران و اصفهان برگزار شد.
سال ۱۳۹۸ نیز نهمین جشن ملی روز دوقلو‌ها و چند قلو‌ها با هدف کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در محل حوزه هنری در خیابان سمیه تهران برگزار شد.
اما متاسفانه در دو سال بعدی (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) به‌دلیل محدویت‌های ناشی از ویروس کرونا، مراسم مربوط به انجمن دوقلو‌ها برگزار نشد. جشن دوقلو‌ها در روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ با شعار «با شعار همدلی و وحدت درکنار هم باشیم» برگزار شد.آیا جشن دوقلو‌ها و چندقلو‌ها در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود؟طبق اطلاعیه منتشر شده در وب‌سایت انجمن دوقلو‌ها و چندقلو‌های پارسی، سیزدهمین جشنواره ملی روز دوقلو‌ها و چندقلو‌ها (همسان و غیرهمسان) در هر رده سنی از سراسر کشور روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تالار بزرگ وزارت کشور تهران از ساعت ۱۶ (به‌مدت چهار ساعت) و با ظرفیت ۲۳۰۰ نفر برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت اطلاع از شرایط حضور و ثبت‌نام در این جشن می‌توانند به وب‌سایت انجمن دوقلو‌ها و چندقلو‌های پارسی مراجعه کنند.
جشن دیگری نیز در روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر اردستان استان اصفهان با ظرفیت ۱۳۹۸ نفر به همین مناسبت برگزار خواهد شد.نکته قابل‌توجه اینکه انجمن دوقلو‌ها و چندقلو‌های پارسی، انجمنی غیر دولتی است؛ این انجمن فعالیت خود را در سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و در سال ۱۳۹۲ در وزارت کشور به‌طور رسمی به ثبت رسید.
هدف از برگزاری جشنواره دوقلوهافعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و تفریحی، اطلاع‌رسانی و آشنایی جامعه با فرهنگ دوقلو‌ها و چندقلوها،
اطلاع‌رسانی و آشنایی به عموم در مورد علل پدیده دوقلوزایی و چند قلوزایی و چگونگی پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های دارای فرزندان دوقلو با استفاده از شیوه سنتی و نوین
ایجاد بانک اطلاعاتی دوقلو‌ها و چندقلوها، آشنابی با نخبگان علمی، فرهنگی و هنری دوقلو‌ها و چندقلوها
ایجاد هدف روحیه خودباوری و امید به زندگی بهتر برای دوقلو‌ها و چندقلو‌های توان‌یاب
جذب و هدایت کمک‌ها و مشارکت مادی و معنوی افراد حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای حمایت از خانواده‌های دوقلو و چندقلوها
برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های خوداشتغالی و خیریه و برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مرتبط از جمله اهداف انجمن دوقلو‌ها و چندقلو‌های پارسی هستند.قوانین و آداب جشن دوقلو‌هایکی از قوانین نانوشته جشنواره دوقلو‌ها این است که چند قلو‌ها لباس‌های یکسانی به تن داشته باشند. این قانون باید توسط دو قلو‌های ۷ تا ۷۰ ساله، حتی در مورد نوزادانی که سوار بر کالسکه در این جشنواره شرکت می‌کنند، رعایت شود.علاوه بر این، تعدادی از محققان اهل علم و دانش نیز مراسم دوقلو‌ها شرکت می‌کنند. این محققان به‌دنبال دوقلو‌های داوطلب برای شرکت در تحقیقات مربوط به چند قلو‌ها هستند. اغلب داوطلبان بابت شرکت در این تحقیقات هدایایی دریافت می‌کنند.
ایجاد ارتباط بین گروههای شرکت کننده
یکی از گرایش‌ها که در میان گرو‌های شرکت‌کننده دیده می‌شود تمایل به تشکیل الگو‌ها وگروه‌های انسانی است. گرو‌های دوقلو و چند قلو کاملا غریبه و ناآشنا هم‌چون آهن‌ربا به‌سمت یک‌دیگر جذب می‌شوند که گاه به یک سلام و احوالپرسی و گاه به یک رابطه دوستی منجر می‌شود. هر ساله در روز دوقلو‌ها در سراسر دنیا مراسم‌ها، جشن‌ها و گردهمایی‌هایی برگزار می‌شود.جشنواره روز دوقلو‌های انگلستانتامبا، «انجمن دوقلو و سه قلوها» برنامه‌های محدودی را با همکاری تعدادی مکان تفریحی از جمله تفرجگاه دنیای ماجراجویی چسینگتون، تفرجگاه آلتون تاورز، قصر واریک، پارک بیگ شیپ و پارک اودز فارم در انگلستان برگزار می‌کند. سافاری پارک بلیر درامند در اسکاتلند و پارک جنگلی گوسفورد در شمال ایرلند نیز از این جمله هستند.این برنامه‌ها به‌طور معمول از ژوئیه تا نوامبر هر سال برگزار می‌شود. دوقلو‌های محلی و انجمن‌های مختلف در طول تابستان نیز برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.جشنواره روز دوقلو‌های ایتالیاجشنواره روز دوقلو‌های ایتالیا هرساله در آخرین هفته ژوئیه در این کشور برگزار می‌شود. در سه سال نخست برگزاری، این جشن در شهر ریمینی ایتالیا برگزار شد و هر ساله ۱۰۰۰ جفت دوقلو و چند قلو در این برنامه شرکت می‌کنند. جشن در سال ۲۰۰۳ به حالت تعلیق درآمد؛ اما در سال ۲۰۰۴ با تغییر مکان برگزاری به پارک آبی کانوا، دوباره از سر گرفته شد.
جشنواره روز دوقلو‌های فرانسهجشنواره روز دوقلو‌های فرانسه در سال ۱۹۹۴ شروع شدو در آن زمان، بزرگ‌ترین گردهمایی دوقلو‌های اروپا نام گرفت. همچنین، این جشن از شهردار شهر که خود خواهر دوقلو داشته الهام گرفته شده است و هر ساله با حدود ۱۰۰۰ جفت دوقلو در ۱۵ اوت برگزار می‌شود.جشنواره دوقلو‌ها لهستانجشنواره دوقلو‌ها لهستان با قدمتی از سال ۱۹۹۷ میلادی، هر سال در اوت/سپتامبر هر سال در شهر سزین لهستان برگزار می‌شود. در این برنامه که توسط «مارک سوتارک» (پدر دوقلو‌هایی به نام آلیشا و ماریشا) طرح‌ریزی شده است، حدود ۵۰۰ جفت دوقلو و چندقلو دور هم جمع می‌شوند. این برنامه شامل درست کردن کباب، آتش‌بازی، مسابقه استعداد دوقلوها، عکس گروهی و موقعیت‌های مطالعاتی است. همچنین فعالیت‌هایی برای کودکان نیز تهیه شده است. مهمانی خیریه دوقلو‌ها در نیویورک در مهمانی خیریه دوقلو‌ها که توسط خانواده گنز در نیویورک برگزار می‌شود، هر ساله حدود ۵۰۰ دوقلوی بزرگسال گرد هم می‌آیند. این مهمانی هر ساله در فوریه یا مارس برگزار می‌شود و درآمد حاصل از آن نیز به امور خیریه دوقلو‌ها یا سرمایه آینده آن‌ها تعلق می‌گیرد.آخر هفته خنده‌دار دوقلو‌ها مونتریال«جشنواره کمدی آخر هفته خنده دار کانادا» یک برنامه داخلی است که شامل رژه دوقلو‌ها نیز می‌شود. مسابقه بیشترین میزان شباهت و برنامه‌های دیگر از جمله تفریحات این جشنواره هستند. در سال ۲۰۰۴ بیش از ۲۵۰،۰۰۰ نفر تماشاگر شاهد راهپیمایی بیش از ۲۵۰۰ چندقلو بودند. این برنامه اولین بار در سال ۱۹۹۸ با عنوان «بعدازظهر دوتایی‌ها» و به‌وسیله دوقلوها، «لوس و لوسیه روزن» به اجرا درآمد؛ پس از آن، این برنامه خیلی زود گسترش پیدا کرد و هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های داخلی دوقلو‌ها در جهان است.چه دلایلی باعث دوقلوزایی می‌شوند؟دوقلو و چندقلوزایی، اتفاقی ژنتیکی است. خانمی که ژن دوقلوزایی دارد، آن را به فرزندش منتقل می‌کند، اما به این معنا نیست که فرزند او برای دوقلو به‌دنیا آوردن حتما ازدواج فامیلی داشته باشد؛ او به‌هرحال ژن دوقلوزایی را دارد، ولی اگر بخواهیم این موضوع را به‌طور دقیق و علمی بررسی کنیم، باید شجره‌نامه گروه مورد بحث را رسم و بررسی کنیم، ولی به‌طور کلی سن زیاد، قد بلند و وزن زیاد مادر در به وجود آمدن این پدیده نقش به‌سزایی دارد.چطور در یک منطقه تعداد تولد دوقلو‌ها بالا می‌رود؟درباره سوژه موردبحث می‌شود این‌طور توضیح داد که، چون روستا جامعه کوچکی است، اعضا از آن خارج نمی‌شوند و ازدواج فامیلی دارند، ژن دوقلوزایی در منطقه‌شان تکرار می‌شود تا وقتی که ناهنجاری وجود نداشته‌باشد، این بالا بودن میزان دوقلوزایی نسبت به میانگین جامعه، مشکلی ایجاد نمی‌کند.در بالا رفتن آمار جهانی دوقلوزایی در سال‌های اخیر هم ژنتیک دخیل است؟
در زندگی معاصر، عوامل محیطی ازجمله تغذیه، امواج مضر، آلودگی هوا و… در دوقلو زایی تاثیر دارد. به همین دلیل استفاده از روش‌های کمک باروری مثل «آی‌وی‌اف» و «آی‌یوآی» افزایش یافته‌است. با این‌حال هیچ پزشکی روش‌های کمک باروری را به‌منظوردوقلوزایی به فردی که از لحاظ باروری مشکلی ندارد، توصیه نمی‌کند.
بیشتر بخوانید:به دنیا آمدن اولین چهار قلوهای اصفهانی در سال جدیدتعداد ۲ قلو‌های ایران طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشوردر سال سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد که پارسال، ۳۸ هزار و ۳۲۱ چند قلو در کشور متولد شده است.
منابع: کجارو، همشهری آنلاین، واحد مرکزی خبر