آیا مسواک های برقی بهترین راه تمیزکردن دندان است؟
آیا مسواک های برقی بهترین راه تمیزکردن دندان است؟

آیا استفاده از مسواک الکتریکی باعث می‌شود ما در آینده کمتر ناچار به مراجعه به دندان‌پزشک شویم؟ آیا مسواک‌های گران‌تر و هوشمندتر و مجهز به اپلیکیشن‌های گوناگون، دندان‌های ما را بهتر از مسواک‌های معمولی یا الکتریکی ارزان‌تر تمیز می‌کنند؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مسواک برقی در سال‌های اخیر بسیار مورد محبوبیت قرار گرفته است، برخی حتی معتقدند که مسواک برقی به طور مناسب‌تری باعث مراقبت از دندان می‌شود. اما واقعا چه تفاوتی با مسواک دستی دارد؟ هدف مسواک حذف جرم و پلاک دندانی و تحریک لثه‌ها است. اکثر مسواک‌ها در صورت آگاهی از نحوه استفاده صحیح، دندان را تمیز می‌کنند.

آیا استفاده از مسواک الکتریکی باعث می‌شود ما در آینده کمتر ناچار به مراجعه به دندان‌پزشک شویم؟ آیا مسواک‌های گران‌تر و هوشمندتر و مجهز به اپلیکیشن‌های گوناگون، دندان‌های ما را بهتر از مسواک‌های معمولی یا الکتریکی ارزان‌تر تمیز می‌کنند؟
۱. صنعت مسواک الکتریکی در اختیار دو تولید‌کننده اصلی است که هر کدام از فناوری خاصی استفاده می‌کنند
دو تولید‌کننده اصلی صنعت مسواک برقی اورال‌بی و فیلیپس هستند. هرکدام از آنها از فناوری خاص خود برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند. مسواک اورال‌بی حرکت چرخشی دارد و برس آنها گرد و کوچک است که ۷۰ بار در ثانیه در دو‌ جهت می‌چرخد.
مسواک‌های فیلیپس لرزشی هستند. برس این مسواک‌ها با سرعت بالای حدود ۲۵۰ بار در ثانیه حرکت می‌کند.
۲. این فناوری‌ها با هم فرق دارند اما نتیجه یکسانی دارند
این دو فناوری مسواک الکتریکی تجربه عملی متفاوتی ایجاد می‌کنند .پرسش اینجاست که این دو مدل چه تفاوتی در میزان پاک کردن دندان‌ها دارند؟
دمیان والمزلی، استاد دندان‌پزشکی بازسازی در دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه بیرمنگام که از سال ۱۹۹۸ در زمینه مسواک‌های گوناگون تحقیق و بررسی می‌کند، می‌گوید: «فرق چندانی با هم ندارند، شاید شواهد بیشتری برای برس‌هایی با حرکت چرخشی وجود داشته باشد چون برس کوچک‌تری دارند و حرکت چرخشی شاید از حرکت لرزشی بهتر باشد اما در کل تفاوت چندانی با هم ندارند».
۳. قیمت‌های سر‌سام‌آور اما گرانی دلیل پاکیزگی بیشتر نمی‌شود
اگر دنبال مسواکی هستید که بهتر از همه دندان‌های شما را تمیز کنید بدانید «هیچ رابطه مستقیمی میان قیمت و کیفیت وجود ندارد».
شما می‌توانید مبالغ هنگفتی پول برای مسواک الکتریکی بدهید اما نمونه‌های خیلی ارزان‌تر با کارایی عالی هم وجود دارد. وقتی در جستجوی مسواک هستید به ادعای اینکه این مسواک دندان‌های شما را بهتر تمیز می‌کند توجه نکنید چون در بیشتر موارد این موردی نیست که بیشترین اهمیت را داشته باشد.
۴. قیمت بالاتر تضمین‌کننده عمر باتری طولانی‌تر است
یک نکته مثبت در مورد مسواک‌های الکتریکی گران‌قیمت عمر باتری طولانی‌تر است.
۵. آیا هوشمندی و اپلیکیشن‌های گوناگون کمک است یا مانع کار؟
برترین مسواک‌های الکتریکی جدید مجهز به اپلیکیشن‌‌هایی است که درباره شیوه مسواک‌ زدن فرد بازخورد‌هایی می‌دهد. برای مثال مسواک اورال بی سیستم ردیابی سه‌بعدی دارد که نشان می‌دهد تا چه اندازه درست مسواک می‌زنید. دن شفر، دندان‌پزشک، می‌گوید: «اگر برس را محکم فشار دهید چراغ قرمزی روشن می‌شود که به شما می‌گوید فشار بیش از اندازه بوده است». با این مسواک‌ها شما امتیاز می‌گیرید و حتی به دریافت «مدال» نائل می‌شوید.

۶. مسواک‌های معمولی در رفع پلاک دندان به اندازه مسواک الکتریکی مفید و مؤثر هستند
یک کاربر زیر نظر دن شفر، دندان‌پزشک، به مدت ۲۴ ساعت دندان‌هایش را مسواک نزد و از قرص مخصوص نمایش میزان پلاک دهان استفاده کرد که پلاک‌ها را به رنگ ارغوانی نشان می‌دهد. سپس یک طرف دندان‌هایش را با مسواک معمولی و طرف دیگر را با مسواک برقی اورال‌بی مسواک زد.
نتیجه در هر دو طرف بسیارخوب بود. دن می‌گوید: «حتی مسواک معمولی تمام پلاک‌های دهان را پاک کرده بود». با چنین دقتی دیگر دلیلی نمی‌ماند که بگوییم مسواک برقی بهتر از مسواک معمولی دستی است.
اما نظر منابع علمی در مورد مسواک معمولی و مسواک برقی چیست؟
پروفسور دمیان والمزلی می‌گوید: «من فکر می‌کنم تفاوت چندانی میان آن دو وجود نداشته باشد. شواهد نشان می‌دهد مسواک‌های الکتریکی کمی مفید‌تر و مؤثر‌تر هستند اما این تفاوت ناچیز است و بستگی به چگونگی استفاده از آنها دارد».
۷. استفاده از مسواک الکتریکی خطا‌های انسانی را جبران می‌کند
 اگر با تمرکز و دقت مسواک بزنیم مسواک‌های دستی در پاکسازی پلاک‌های دندان به اندازه برترین مسواک‌های الکتریکی مؤثرند. اگر هنگام مسواک زدن خسته و حواس‌پرت باشیم چطور؟ در سنجش مسواک دستی و برقی با هم روش مسواک زدن فرد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
دن شفر، دندان‌پزشک می‌گوید: «به‌نظر من، از جنبه تخصصی و فردی مسواک‌های الکتریکی یکی از بهترین اختراعات از زمان نان برش‌خورده (نان برش‌خورده و دستگاه برش نان اولین بار در سال ۱۹۱۲ و پس از آن در سال ۱۹۲۸ در غرب رواج پیدا کرد و اشارهٔ این مَثَل به پیشینهٔ تاریخی آن است) برای حفظ دندان‌ها در برابر پوسیدگی است. این مسواک‌ها نه فقط پلاک‌های دندانی را از بین می‌برند بلکه جلوی بروز خطای انسانی در مسواک زدن را هم می‌گیرند».
به بیان دیگر مسواک‌های معمولی دستی بر شیوه صحیح مسواک‌ زدن فرد متکی است در‌حالی‌که مسواک‌های برقی جور این روش‌ها و تکنیک‌ها را به‌جای شما می‌کشند.
منبع: سیناپرس