آیا می دانید کوهوش سیاه چیست؟
آیا می دانید کوهوش سیاه چیست؟

آیا تاکنون کوهوش سیاه را دیده اید؟ آیا می دانید که چه فوایدی برای بانوان دارد؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، کوهوش سیاه یک گیاه گلدار است که بومی آمریکای شمالی است. نام‌های علمی آن Actaea racemosa و Cimicifuga racemosa است. به آن حشره سیاه، مار سیاه، بوگبان سیاه، سیاه قارچ، شمع پری نیز می‌گویند. گل‌ها و ریشه‌های آن معمولاً در طب سنتی بکار می رود.
امروزه کوهوش سیاه  یک مکمل بهداشتی هه فن حریف و محبوب برای زنان است که ادعا می‌شود به علائم یائسگی، باروری و تعادل هورمونی کمک می‌کند.

کوهوش سیاه به عنوان یک فیتواستروژن عمل می‌کند، اما، در مورد اینکه آیا کوهوش سیاه را می‌توان به عنوان یک فیتواستروژن واقعی طبقه بندی کرد، بحث‌هایی وجود دارد.
مزایا و موارد استفاده از کوهوش سیاه
کوهوش سیاه دارای فواید بالقوهای می باشد، بیشتر آن‌ها مربوط به سلامت زنان یا تعادل هورمونی است. بیشتر موارد استفاده آن برای علائم یائسگی می باشد.
یائسگی و علائم یائسگی
کاهش علائم یائسگی دلیلی است که بیشتر مردم از کوهوش سیاه استفاده می‌کنند. در یک مطالعه روی ۸۰ زن یائسه که گرگرفتگی را تجربه می‌کردند، آن‌هایی که روزانه ۲۰ میلی گرم کوهوش سیاه را به مدت ۸ هفته مصرف کردند، گرگرفتگی کمتری را نسبت به قبل از شروع کوهوش سیاه گزارش کردند.
اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما به نظر می‌رسد کوهوش سیاه برای کاهش علائم یائسگی مفید است.
باروری
اگرچه ممکن است ادعا‌های زیادی را در اینترنت مشاهده کنید که کوهوش سیاه می‌تواند باروری را بهبود بخشد یا به شما کمک کند باردار شوید، اما شواهد زیادی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که کوهوش سیاه ممکن است اثربخشی داروی باروری Clomid (کلومیفن سیترات) را در افرادی که نابارور هستند بهبود بخشد و شانس باردار شدن آن‌ها را افزایش دهد.
سه مطالعه کوچک انسانی نشان می‌دهد که میزان بارداری یا تخمک‌گذاری در زنان مبتلا به ناباروری که مکمل‌های کوهوش سیاه را همراه با کلومید مصرف کرده‌اند، بهبود یافته است. با این حال، این مطالعات کوچک بودند و تحقیقات بیشتری برای تایید این اثر مورد نیاز است.
تندرستی بانوان
شمع پری برای سلامت زنان استفاده می‌شود. با این حال، شواهدی که از این فواید حمایت می‌کنند به اندازه شواهدی که از مزایای آن برای یائسگی و باروری حمایت می‌کنند، قوی نیستند.
پس از مطالعه اعلام کردند چند دلیل دیگر وجود دارد که زنان ممکن است از کوهوش سیاه برای حفظ تعادل هورمونی استفاده کنند:
• سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): مصرف کوهوش سیاه ممکن است شانس باردار شدن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را افزایش دهد. در صورت ابتلا به PCOS، مصرف کوهوش سیاه نیز ممکن است به تنظیم چرخه شما کمک کند.
یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ۴۰ میلی گرم کوهوش سیاه ممکن است اندازه فیبروم‌های رحمی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
• سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD): اگرچه برخی ادعا‌های آنلاین مبنی بر اینکه کوهوش سیاه می‌تواند به PMS یا PMDD کمک کند وجود دارد، اما هیچ مدرک قابل توجهی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.
• تنظیم چرخه قاعدگی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا بدون سندرم تخمدان پلی کیستیک که تحت درمان‌های باروری مانند کلومید هستند، کوهوش سیاه ممکن است به تنظیم چرخه قاعدگی آن‌ها کمک کند.
سلامت روان
حشره سیاه یا کوهوش، ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت روان، به ویژه در زنان یائسه داشته باشد.
برخی از مطالعات، استفاده از مکمل‌های گیاهی را برای اضطراب و افسردگی در زنان یائسه بررسی کردند. محققان دریافتند که مصرف مکمل با کوهوش سیاه تاثیری بر اضطراب ندارد، اما با بهبود قابل توجهی در علائم روانی مرتبط است. با این حال، قبل از درک کامل اثر کوهوش سیاه بر سلامت روان، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
خواب
اگرچه شواهد کمی وجود دارد که این گیاه می‌تواند خواب را بهبود بخشد، ممکن است به کاهش علائمی که باعث اختلال خواب در زنان یائسه می‌شود، مانند گرگرفتگی کمک می‌کند. با این حال، یک مطالعه کوچک روی ۴۲ زن یائسه نشان داد که به نظر می‌رسد مصرف مکمل کوهوش سیاه باعث بهبود طول مدت و کیفیت خواب می‌شود.
علاوه براین ترکیبی از کوهوش سیاه با سایر گیاهان ، از جمله شاه توت، روی، زنجبیل و اسید هیالورونیک به بهبود گرگرفتگی که با بی خوابی و اضطراب مرتبط است کمک می‌کند. با این حال، سخت است دقیق بگوییم که کوهوش سیاه یا یکی از مواد دیگر ترکیب مفید این مخلوط بوده است.
کاهش وزن
از نظر تئوری، چون اممکن این گیاه ممکن است اثرات استروژنی از خود نشان دهد، ممکن است اثر مفید کمی بر مدیریت وزن در زنان یائسه داشته باشد.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی کوهوش سیاه
کوهوش سیاه دارای برخی عوارض جانبی بالقوه است، اما معمولاً خفیف هستند. آن‌ها عبارتند از ناراحتی گوارشی، حالت تهوع، بثورات پوستی، عفونت، درد عضلانی، درد یا بزرگ شدن سینه، و لکه بینی یا خونریزی خارج از چرخه قاعدگی.
با این حال، کوهوش سیاه همچنین با برخی از موارد شدید آسیب کبدی مرتبط است. به همین دلیل، اگر بیماری کبدی دارید یا هر مکمل یا دارویی دیگری مصرف می‌کنید که ممکن است به کبد شما آسیب برساند، نباید کوهوش سیاه مصرف کنید.
علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که این گیاه در دوز‌های بالا با آسیب گلبول‌های قرمز خون مرتبط است که منجر به کم خونی می‌شود. با این حال، تحقیقات بیشتری برای مطالعه این اثرات بالقوه در انسان مورد نیاز است.
علاوه بر این، با توجه به اینکه یکی از شدیدترین عوارض جانبی احتمالی آسیب کبدی است، در صورت ابتلا به بیماری کبدی باید از مصرف مکمل‌های کوهوش سیاه خودداری کنید.
در طب سنتی بومیان آمریکا، کوهوش سیاه اغلب برای افزایش تولید شیر مادر استفاده می‌شد با این حال، شواهد کمی وجود دارد که برای این منظور کار می‌کند.
اگر در حال انجام درمان‌های باروری هستید، کوهوش سیاه ممکن است شانس بارداری شما را افزایش دهد، بنابراین اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، ممکن است یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی توصیه کند که آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
اگرچه بیشتر عوارض جانبی خفیف هستند، اما اطلاعات کمی در مورد اثرات کوهوش سیاه بر زنان باردار، زنان شیرده و نوزادان وجود دارد.
به طور کلی، این گیاه برای اکثر افرادی که باردار یا شیرده نیستند، بی خطر است.
منبع: بیتوته/ ghafaridiet/ عصر ایران