زندگی در نزدیکی فرودگاه موجب اختلال خواب می‌شود
زندگی در نزدیکی فرودگاه موجب اختلال خواب می‌شود

یافته‌ های جدید محققان نشان می دهد: شنیدن صدای هواپیما در آسمان یا در فرودگاه نزدیک به محل سکونت می ‌تواند منجر به بروز مشکلات خواب شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بررسی های محققان نشان می دهد، افرادی که حتی سطوح متوسطی از صدای هواپیما را می شنوند، کمتر از حداقل میزان توصیه شده خواب در هر شب که حدود هفت ساعت است، می خوابند.
جالب توجه است که این خطر در میان افرادی که در نزدیکی یک فرودگاه اصلی ترابری ساکن هستند افزایش می یابد و همچنین افرادی که سابقه کم شنوایی نداشتند را نیز تحت تاثیر قرار داد.این گزارش جدید که توسط دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون و محققان دانشگاه ایالتی اورگان انجام شده ، به این نتیجه رسیده است که حتی قرار گرفتن در معرض سطوح متوسط صدای هواپیما ممکن است الگوهای خواب طبیعی را مختل کند. این یافته ها بر اساس بخش قابل توجهی از تحقیقاتی است که اثرات نامطلوب سروصدای محیطی بر سلامتی را بررسی می کند.
محققان این مطالعه به طور خاص می گویند: کسانی که با صدای هواپیما در سطوح پایین ۵۴ دسی بل سر و کار دارند، کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند. برای مقایسه، صدای نجوا کردن ۳۰ دسی بل ، صدای یک کتابخانه معمولاً ۴۰ دسی بل و یک مکالمه معمولی در خانه معمولاً حدود ۵۰ دسی بل است.
دکتر بوزیگر از محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با یافته های فوق می ‌گوید: ما روابط بسیار قوی برای زیرگروه‌ های خاصی پیدا کردیم که هنوز در تلاش برای درک آن‌ ها هستیم. برای مثال، سیگنال نسبتاً قوی بین سر و صدای هواپیما و مدت زمان خواب کوتاه و کیفیت خواب ضعیف در نزدیکی فرودگاه های اصلی وجود داشت. دلیل افزایش مشکلات در نزدیکی فرودگاه های ترابری این است که در عملیات باربری از هواپیما های بزرگ‌ تر، قدیمی ‌تر، بار های سنگین‌ تر و در نتیجه پر سر و صداتر استفاده می‌ شود که اغلب در ساعات شب پرواز می ‌کنند.
از سوی دیگر مقدار محموله های حمل شده از طریق هوایی طی چند دهه اخیر به طور پیوسته در حال افزایش بوده است که احتمالاً به تجارت الکترونیک مرتبط است. اگر این روند ادامه یابد، می‌تواند به معنای تأثیرات بیشتر صدای هواپیما بر گروه‌های بیشتری از مردم باشد. در حالی که این یافته ها به وضوح به ارتباط بین صدای هواپیما و مدت زمان خواب اشاره می کند، محققان اضافه می کنند که هیچ ارتباطی بین صدای هواپیما و کیفیت خواب مشاهده نشده است.
دکتر بوزیگر نتیجه می ‌گیرد: اگرچه نمی ‌توانیم تغییرات مشخص و متعددی را از نتایج تنها یک مطالعه استنتاج کنیم، اما مطالعه ما در حدود ۹۰ فرودگاه ایالات متحده ارتباط بین صدای هواپیما و خواب کمتر از مقدار توصیه شده را نشان داد.
منبع:  Environmental Health Perspectives مترجم: نداجوادهراتی