شنبلیله‌ای که اگر خواصش را بدانید تعجب می‌کنید + فیلم
شنبلیله‌ای که اگر خواصش را بدانید تعجب می‌کنید + فیلم

شاید اولین چیزی که پس از شنیدن اسم شنبلیله به ذهن شما خطور کند، یک قرمه سبزی خوش عطر و طعم باشد. اما این گیاه علاوه بر استفاده در غذا خواص بسیار زیادی برای بدن دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،شنبلیله یکی از گیاهان محبوب در سراسر جهان است که علاوه بر استفاده در صنایع غذایی، خواص درمانی نیز دارد و در تیره باقلائیان دسته بندی می شود.
 شنبلیله به دلیل اینکه در کنار راه ها به صورت طبیعی می روید در گذشته به گل راه رو شهرت یافته بود.
این گیاه پر خاصیت به صورت علفی در طبیعت یافت می شود و ارتفاع آن به طور معمول بین پنج تا ده سانتی متر می باشد. جالب است بدانید که شنبلیله از گیاهان بومی کشورمان ایران است و در خیلی از شهرها به وفور یافت می شود.
البته امروزه از شنبلیله به عنوان یکی از سبزیجات خوراکی پر مصرف استفاده می شود و به همین دلیل به صورت دستی کشت می شود.
ارزش غذایی شنبلیله
یک قاشق غذاخوری (۱۱.۱ گرم) دانه کامل شنبلیله حاوی ۳۵ کالری و چندین ماده مغذی است:
فیبر: ۳ گرم
پروتئین: ۳ گرم
کربوهیدرات: ۶ گرم
چربی: ۱ گرم
آهن: ۲۰ درصد نیاز روزانه (DV)
منگنز: ۷ درصد از DV
منیزیم: ۵٪ از DV
خواص شنبلیله برای کلیه ها
دانه شنبلیله دارای مقادیر مناسبی از فلاونوئیدهای پلی فنولی می باشد و به همین دلیل باعث بهبود عملکرد کلیه های می شود. علاوه بر این مصرف دانه شنبلیله می تواند از ایجاد غشا در اطراف کلیه ها جلوگیری کند که در نهایت به سلامت بیشتر کلیه های می انجامد، کسانی که مشکلات کلیوی دارند می توانند با مشورت پزشک دوز مناسب شنبلیله را در رژیم غذایی خود قرار دهند. جالب است بدانید که در طب سنتی کشور چین هم از شنبلیله برای درمان برخی مشکلات کلیوی استفاده می شود.
تقویت مغز و حافظه
شنبلیله از گیاهان دارویی محسوب می شود که برای تقویت و سلامت مغز بسیار مناسب است. شنبلیله علاوه بر اینکه به سلامت مغز کمک می کند برای افزایش یادگیری و تقویت حافظه نیز یک گزینه بسیار مناسب محسوب می شود. ضمن اینکه مصرف شنبلیله با تقویت عملکرد مغز باعث می شود که خطر ابتلا به بیماری های شناختی مرتبط با افزایش سن مثل آلزایمر و پارکینسون ( یکی از بیماری های مخرب و تاثیرگذاری روی سیستم عصبی مغز ) نیز کاهش یابد.
یکی از خاصیت های آویشن آرامش اعصاب و بهبود خلق خود می باشد. آویشن حاوی مقادیر مناسبی از کارواکرول می باشد
خواص شنبلیله برای آرتریت
آرتریت یکی از عارضه های شایع امروزی است که باعث ورم و درد شدید در ناحیه مفاصل می شود که در موارد شدید می تواند شما را از حرکت هم باز نگهدارد. شنبلیله دارای خواص ضد التهابی قوی می باشد و به همین دلیل می تواند به کاهش دردهای مفاصل کمک کند.
کاهش کلسترول خون
اگر با مشکلاتی مثل چربی خون و کلسترول بالا دست و پنجه نرم می کنید بهتر است شنبلیله را در رژیم غذایی غذایی خود جای دهید. فلاونوئید نارینجنین که در شنبلیله به وفور یافت می شود می تواند به کاهش سطح چربی و کلسترول بد خون کمک کند.
خواص شنبلیله برای مردان
مشکلاتی مثل فتق، طاسی و اختلالات نعوذ را می توانید به کمک شنبلیله درمان کنید. شنبلیله دارای مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که کمک می کند از بیماری ها و اختلالات شایعی مثل اختلال نعوذ پیشگیری کنید. علاوه بر این، برای تقویت میل جنسی و همچنینی تقویت قوای جنسی مردان نیز می توانید از شنبلیله کمک بگیرید. مصرف شنبلیله باعث می شود که سطح هورمون تستوسترون افزایش شود که در نتیجه می تواند برخی مشکلات جنسی مردان را درمان کند.
پیشگیری از سرطان روده بزرگ
یکی از دلایل ایجاد سلول های سرطانی در روده های بزرگ این است که این روده ها با مواد سمی پر شوند و به صورت طبیعی پاک سازی نشوند. شنبلیله به دلیل وجود ساپونین می تواند باعث سم زدایی بدن شود و به همین دلیل می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.
تعادل هرمونی
شنبلیله در خود خواصی شبیه به هورمون استروژن دارد که  به همین دلیل می تواند به تعادل هورمونی در بانوان کمک کند که در نتیجه به افزایش سایز سینه ها کمک می کند.
خواص شنبلیله برای دستگاه گوارش
شنبلیله به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان های قوی و مقادیر غنی از فیبر می تواند به هضم آسان تر غذا، درمان اختلالات گوارشی ، کاهش دردهای معده و دفع سموم موجود در بدن کمک شایانی کند. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است از چای شنبلیله استفاده شود.
خواص شنبلیله برای دیابت
برگ شنبلیله حاوی مقادیر غنی از گالاکتومانان می باشد و به همین دلیل باعث می شود که جذب گلوکز در خون کاهش یابد. علاوه بر این مصرف شنبلیله می تواند به افزایش تولید انسولین در بدن کمک کند و به همین جهت شنبلیله یک گزینه مناسب برای افراد دیابتی می باشد.
خواص شنبلیله برای افزایش شیر مادر
عوامل بسیار متنوعی می تواند روی میزان ترشح شیر مادر تاثیر بگذارند و معمولا مادرهایی که شیر کافی برای نوزاد خود ندارند با تجویز پزشک باید دارو مصرف کنند. یکی از مواد غذایی که به صورت طبیعی می تواند باعث افزایش شیر مادر شود، شنبلیله می باشد و می تواند برای مادرانی که از کمبود شیر رنج می برند گزینه مناسبی باشد.
البته باشد توجه داشته باشید که حتما قبل از اضافه کردن شنبلیله به رژیم غذایی خود با پزشک متخصص مشورت کنید. یکی دیگر از نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که مصرف شنبلیله در دروان باراداری می تواند باعث عوارضی شود و بهتر است با مشورت پزشک مصرف شود.
خواص شنبلیله برای لاغری
از شنبلیله قرن­ها برای درمان بیماری­های مختلف در طب جایگزین استفاده می­شد. اگرچه مطالعات انسانی محدود است، برخی از مطالعات نشان می­دهد که شنبلیله با سرکوب اشتها، افزایش سیری و کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک می­کند.
خواص شنبلیله برای رحم و تخمدان
در تخمدان پلی کیستیک عصاره دانه شنبلیله ممکن است باعث کاهش قابل توجه حجم تخمدان شود. ۴۶ درصد از جمعیت مورد مطالعه در یک بررسی، کاهش اندازه کیست را نشان دادند. ۳۶ درصد از جمعیت مورد مطالعه انحلال کامل کیست­ها را نشان دادند. ۱۲ درصد از بیماران باردار شدند.
بیشتر بخوانید:خواص بی نظیر کندر‏‏، بایدها و نبایدهای مصرف آن + فیلم
خواص شنبلیله برای کبد چرب
اثر ضد قند خون و افزایش حساسیت به انسولین شنبلیله همراه با خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و محافظتی کبد نشان می­دهد که شنبلیله می­تواند برای درمان کبد چرب استفاده شود.
علیرغم مزایای فراوان، ویژگی­های سمی شنبلیله همچنان در حال شناخته شدن است. برخی مطالعات اثرات سمی ناخواسته را نشان می­دهد. سمیت کبدی از جمله نکروز سلول­های کبدی، هپاتیت حاد و دژنراسیون زودرس کبد ذکر شده است.
بنابراین پیش از هر اقدامی برای مصرف مقادیر زیاد شنبلیله برای مداوای کبد خود، با متخصص طب سنتی مشورت کنید. برای ویزیت آنلاین طب سنتی همین الان اقدام کنید.
خواص شنبلیله برای مو
برخی از مقالات ادعاهای زیر را در باره خواص شنبلیه مطرح می­کنند. با این وجود نیاز به بررسی علمی بیشتری برای پذیرفتن این ادعاها است:
شنبلیله از ریزش مو جلوگیری می­کند
شنبلیله حاوی لسیتین است که به عنوان یک نرم کننده طبیعی عمل می­کند و پوست سر و موهای شما را عمیقاً مرطوب می­کند.
موهای آسیب دیده را احیا می­کند.
با شوره سر مبارزه می­کند.
التهاب پوست سر را کنترل می­کند.
از سفیدی زودرس مو جلوگیری می­کند.
نحوه استفاده از شنبلیله
شنبلیله جزئی از بسیاری از مکمل ها است. از آنجایی که فرمولاسیون متفاوت است، دوز توصیه شده به مکمل بستگی دارد. هیچ دوز واحد توصیه شده ای وجود ندارد.
علاوه بر این، دوز ممکن است بسته به هدف مورد نظر شما متفاوت باشد.
اکثر تحقیقات مبتنی بر تستوسترون تنها از حدود ۵۰۰ میلی گرم عصاره شنبلیله استفاده می­کنند، در حالی که تحقیقات در سایر زمینه­ها حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی­گرم است.
در صورت استفاده از دانه کامل، دوزهای حدود ۲ تا ۵ گرم موثر به نظر می­رسد، اما این دوز از مطالعه ای به مطالعه دیگر متفاوت است.
مکمل­ها معمولاً باید قبل یا همراه غذا مصرف شوند. از آنجایی که این گیاه به کنترل قند خون کمک می­کند، بهتر است آن را همراه با
آیا شنبلیله برای چاقی صورت مفید است؟
در واقع باید گفت نه تنها برگ گیاه شنبلیله که دانه و روغن آن هم در زیبایی پوست و پر کردن صورت بسیار موثر می‌باشد. ما قصد داریم در این مقاله درباره خواص شنبلیله برای چاقی صورت بیشتر صبحت کنیم و روش صحیح استفاده از آن را به شما عزیزان بیاموزیم. پس اگر از داشتن صورتی لاغر ناراحت هستید، تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.
خواص شنبلیله برای چاقی صورت
شنبلیله گیاهی است که در کشور‌های جنوب شرقی آسیا نظیر ایران، پاکستان، هند و حتی در مصر و یونان نیز به فور یافت می‌شود. استفاده از این گیاه با روش‌های مخصوص می‌تواند در زمان کوتاهی گونه‌های افراد را پر و چاق کند. چرا که شنبلیله منبع غنی از ویتامین‌های مختلف و آنتی اکسیدان است. وجود این مواد باعث شده است تا مصرف این گیاه از آسیب‌های شدید پوستی جلوگیری کند و با پر کردن گونه‌ها باعث صافی و شفافیت پوست صورت بشود. علاوه بر گیاه، روغن شنبلیله که از دانه آن گرفته می‌شود هم باعث شادابی پوست و از بین رفتن چین و چروک می‌شود. ماساژ صورت با استفاده از روغن شنبلیله باعث پر شدن صورت و زیبایی مضاعف آن خواهد شد.
طرز استفاده از شنبلیله برای چاقی صورت
برای آن که بتوانید از خواص شنبلیله برای چاقی صورت بهره ببرید، استفاده از آن در غذاهای مختلف تاثیر زیادی نخواهد داشت. در واقع شما عزیزان برای پر کردن صورتتان نیاز دارید که از شنبلیله و یا روغن آن به گونه‌ای استفاده کنید که با پوست شما ارتباط مستقیم داشته باشد.
انواع روش استفاده از شنبلیله برای چاقی صورت و شادابی پوست عبارتند از:
روش اول
اولین روشی که شما می‌توانید از آن برای پر کردن صورتتان به کمک این گیاه استفاده کنید، استفاده از ماسک شنبلیله برای چاقی صورت خواهد بود. برای درست کردن این ماست کافی است یک قاشق غذا خوری پودر شنبلیله را داخل یک کاسه چینی و یا شیشه‌ای بریزد و قطره قطره به آن آب اضافه کنید و هم بزنید تا به یک خمیر نرم و تقریبا شلی دست پیدا کنید. این خمیر را روی صورتتان قرارداده و با نوک انگشتانتان به آرامی صورت خود را ماساژ دهید. پس از آن که به مدت ۵ دقیقه صورتتان را به همراه ماسک شنبلیله ماساژ دادید، آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوستتان نگه دارید و در نهایت با آب ولرم آن را شست و شو دهید. برای کسب نتیجه مطلوب این ماسک را یک روز در میان تکرار نمایید.
نکته
برای تهیه پودر شنبلیله برگ‌های این گیاه را بچنید و آن را در هوای آزاد و یا روی بخاری خشک کنید. بعد از آن که برگ‌های شنبلیله کاملا خشک شد، آن را آسیاب کنید. به این ترتیب پودر شنبلیله آماده خواهد شد و می‌توانید از آن برای مصارف گوناگون به خصوص تهیه ماسک استفاده نمایید.
دانه شنبلیله
شما عزیزان می‌توانید از دانه شنبلیله برای چاقی صورت هم استفاده کنید و این ماسک با استفاده از دانه این گیاه تهیه کنید.
 روش دوم
استفاده از روغن شنبلیله برای چاقی صورت، روش دیگری است که به کمک آن می‌توانید صورتتان را پر کرده و چین و چروک‌های روی آن را از بین ببرید. در این روش کافی است روزانه چند قطره از روغن این گیاه را روی نواحی مختلف صورت و گردنتان بریزید و بعد به کمک انتگشتان دست و یا جیلدرولر آن را به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. به صورت دلخواه می‌توانید پس از اتمام ماساژ درمانی صورتتان را با آب گرم و شوینده ملایم و مخصوص پوستتان بشویید.
روش سوم
این روش نسبت به دو روش دیگر متفاوت بوده و بهره‌گیری از آن علاوه بر پر کردن صورت، باعث افزایش وزن افراد هم خواهد شد. در این روش لازم است سه قاشق غذاخوری شنبلیله خشک را به همراه یک استکان آب داخل ظرفی به مدت دو دقیقه بجوشانید. در ادامه این ترکیب را از صافی عبور دهید تا فقط آب شنبلیله باقی بماند. محلول حاصل شده را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و آن را میل نمایید. برای نتیجه گیری از این روش می‌توانید روزانه این نوشیدنی را میل کنید. این ترکیب در افزایش وزن بسیار موثر بوده و به خوبی صورتتان را چاق خواهد کرد تنها کافی است صبور بشید و این کار را مرتب انجام دهید. شنبلیله دارای فیبر بوده و فاقد چربی مضر است بنابراین مصرف آن برای بدن ضرری نخواهد داشت.
مقدار مناسب مصرف شنبلیله
خوردن بیش از حد هر ماده خوراکی می‌تواند افراد را با عوارض مختلفی رو به رو کند. بنابراین لازم است که برای افزایش وزن و یا پر کردن صورت مقدار مجازی از شنبلیله را نوش جان فرمایید.
مقدار مجاز مصرف پودر شنبلیله برای چاقی صورت روزانه بین نیم الی یک گرم می‌باشد. این در حالی است که مقدار برای تخم شنبلیله می‌تواند بین ۲ الی ۵ گرم باشد. دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد این گیاه باعث بروز سوء هاضمه و یا اسهال در برخی افراد خواهد شد.
نکته: مقدار ذکر شده می‌تواند به صورت ادویه یا طعم دهنده در غذا‌های مختلف استفاده شود یا به صورت دمنوش شنبلیله مصرف شود. نوشیدن سه استکان کوچک از دم نوش شنبلیله در طول روز مشکل ساز نخواهد شد.
زیان های شنبلیله
مشکلات گوارشی
کسانی که دارای معده های ضعیف هستند، بهتر است از مصرف بیش از حد شنبلیله به صورت خوراکی خودداری کنند، زیرا مصرف زیاد شنبلیله می تواند مشکلاتی شدید گوارشی مثل اسهال، نفخ شکم و ایجاد گاز در معده ایجاد کند.
منابع : پذیرش ۲۴، منبع : چی شی،landspa
بیان خواص شنبلیه برای سرماخوردگی در برنامه طبیب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی