راز کاشف‌الکرب بودن عباس‌بن علی (ع)
راز کاشف‌الکرب بودن عباس‌بن علی (ع)

چهارم شعبان سالروز ولادت پرچمدار کربلا حصزت ابوالفضل (ع) است. کسی که امامان شیعه در احادیثی مقام بالایی برای حضرت ابوالفضل العباس (ع) در بهشت بیان کرده‌اند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،  حضرت عباس بن علی (ع) مشهور به «ابوفاضل»، پنجمین پسر امام علی (ع) و اولین فرزند ایشان از حضرت ام البنین (ع) است، که در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری دیده به جهان گشودند. مهم‌ترین فراز زندگی ایشان حضور در واقعه کربلا و شهادت در روز عاشورا است به عنوان پرچمدار بزرگ کربلا است.ایشان در واقعه کربلا به همراه برادرانش دو امان‌نامه از طرف عبیدالله بن زیاد را رد کرد و جزو س‍پاه امام حسین (ع) جنگید و به شهادت رسید. امامان شیعه در احادیثی مقام بالایی برای حضرت ابوالفضل العباس (ع) در بهشت بیان کرده‌اند؛ و نیز کرامات فراوانی از او با مضمون برآورده کردن حاجات مردم حتی غیر شیعیان و غیر مسلمانان نقل شده است.
 

حجت الاسلام «مجید سینایی»، مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع): با بررسی ۳۶ سال زندگی حضرت ابوالفضل (ع) می‌توانیم علم، تقوا، عمل، اخلاق و ایمان را از ویژگی‌های بارز شخصیت حضرت عباس (ع) بدانیم. حضرت به دلیل مقام و درجه معنوی بالایی که کسب کرده بودند، عبارت «و کان من اعبد بنی‌هاشم، از پارساترین مردم بنی‌هاشم» در مورد ایشان بیان می‌شد. حضرت ابوالفضل العباس (ع) در اوج فضایل و کمالات معنوی به خوبی باطل را از حق تشخصیص می‌دادند، ایشان به تعبیر امام صادق (ع)، «نافذ بصیره» بودند. عبودیت محض ایشان را باب‌الحوائج کرده است. همچنین به جهت زیبایی و جمال وصف ناپذیر به «قمر بنی هاشم» لقب گرفته بودند.
حضرت ابوالفضل (ع) علاوه براینکه خودشان فرزند و برادر امام بودند، خود نیز دارای جایگاه علمی ویژه‌ای بودند، چنان که عنوان «فقیه» و «ابوفاضل» برای ایشان در تاریخ ذکرشده است و بدون شک اگر حضرت در دوران ما بودند در ردیف یکی از مجتهدان با تقوا و دانشمندان تاریخ شیعه می‌توان از ایشان نام برد.حضرت ابوالفضل (ع) در اوج فضایل و کمالات معنوی که داشتند، دارای ویژگی فرقان (تشخیص حق از باطل) بودند به گونه‌ای که در غبارآلود‌ترین روز‌های تاریخ به خوبی توانستند تشخیص درست بدهند، به تعبیر امام جعفرصادق (ع) که فرمودند: «عموی ما عباس دارای بصیرت بالا (نافذ بصیره) بودند». این نافذ بصیره بودن محصول همان تقوای مخلصانه و علم بیش از اندازه ایشان بود.مدیر حوزه علمیه حضرت ابوطالب (ع) بیان کرد؛ راز کاشف‌الکرب بودن حضرت ابوالفضل (ع) وتعبیر «کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ» درمورد ایشان به دلیل تبعیت محض ایشان از امام حسین (ع) در روز عاشورا و نافذالبصیره بودنشان است.از دیگر ویزگی‌های بارز ممتاز اخلاقی و شخصیتی حضرت ابوالفضل العباس (ع) ترجیح دادن رضایت خدا و اهل بیت (ع) بر خواسته‌های شخصی خودشان و گذشت و ایثار حضرت بوده است. یکی از القاب حضرت ابوالفضل العباس (ع) «باب الحوائج» است/ باب الحوائج یعنی کسی که به سبب جایگاهش نزد خداوند می‌توان با توسل به او گره‌ها را از مشکلات باز کرد. علت شهرت حضرت ابوالفضل (ع) به این لقب برای جایگاه ویژه ایشان به سبب دارا بودن خصایصی همچون عبد صالح و مطیع خدا بودن و فضیلت‌های که در زندگیشان داشتند، بوده است.
به جهت این ویژگی‌های اخلاقی حضرت (ع)، مردم با واسطه قرار دادن ایشان نزد خداوند دستشان خالی از حوائج دنیوی و اخروی برنگشته است. از همین رو از ایشان به عنوان «باب المراد» و یا «باب الحوائج» یاد می‌کنند.
منبع: خبرگزاری شبستان