اصول و قوانین حاکم بر زندگی حضرت علی (ع)
اصول و قوانین حاکم بر زندگی حضرت علی (ع)

یکی از مصادیق آشکار پیروی از سیرۀ اهل بیت (ع) رعایت اصل ساده زیستی در تمام ابعاد زندگی است. تبرج و خودنمایی از زندگی یک شیعه به دور است. ساده زیستی به معنای فقر یا بی‌نظمی نیست بلکه به معنای آسان گرفتن امور، بی‌پیرایگی و دوری از تجملات است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، صول حاکم بر زندگی حضرت علی (علیه السلام) بدین شرح است:
۱- ساده زیستی و زهد خانوادگی
نحوه ازدواج، مهریه، شروع زندگی خانوادگی در یک خانه محقر و ساده پوشی زهرا (س) و علی (ع) و فرزندانشان نمونه‌هایی از اهمیت این اصل در زندگی خانوادگی آن‌ها است، آنچنان که صحابی جلیل القدری، چون سلمان را به تعجب واداشت که: عجبا! دختران پادشاه ایران و قیصر روم بر کرسی‌های طلایی می‌نشینند و پارچه‌های زربفت به تن می‌کنند و این دختر رسول خداست که نه چادر‌های گران قیمت برسر دارد و نه لباس‌های زیبا به تن.
۲-مشارکت در امور زندگی و اهمیت دادن به کار و همکاری در بین اعضای خانواده
علی (ع) در زندگی مشترک خود به انجام برخی کار‌های منزل می‌پرداخت. او بچه داری می‌کرد، فاطمه (س) نان می‌پخت و یا گندم آسیاب می‌کرد، علی (ع) به جهاد می‌رفت و زخم برمی داشت و فاطمه (س) زخم‌های او را درمان می‌کرد و شمشیر او را می‌شست و به همین دلیل هم بود که علی (ع) درهر بعد از ابعاد زندگی اش بالاترین تلاش‌ها و موفقیت‌ها را داشت و فاطمه زهرا (س) هم در مقام عبادت، دفاع از ولایت و کار در خانه و خانه داری و مهمتر از همه تربیت فرزندان بالاترین موفقیت‌ها را کسب نمود.
۳- ارزشی بودن ازدواج و حاکمیت ارزش‌ها بر خانواده
نمونه‌هایی همچون بخشیدن پیراهن عروسی توسط حضرت زهرا در شب ازدواج آن حضرت با علی (ع)، فراموش نشدن یاد خدا، گفتن تکبیر و به نماز ایستادن عروس داماد در شب اول عروسی و ثمره این‌ها ایثار و انفاق خانوادگیشان که در بالاترین حد آن سوره انسان مورد اشاره قرآن قرار گرفته است، بیانگر حاکمیت این اصل در خانه علی (ع) است.
۴- حاکمیت روح مشورت بر زندگی
مشورت خواهی و مشاوره با پیامبراکرم (ص) به عنوان فکر برتر و بهره مندی از راهنمایی‌ها و ارشاد‌های ایشان، بار‌ها و بار‌ها توسط علی (ع) و زهرا (س) صورت گرفت.
۵- حاکم بودن روح برنامه ریزی و نظم درخانه
تقسیم کار‌های خانه، انجام امور در زمان مناسب، اختصاص مکانی خاص برای عبادت و نماز در خانه و داشتن برنامه جهت تربیت فرزندان از جمله این موارد است.
۶- سیاسی بودن، جهانی بودن و فدایی بودن در راه اسلام
گذشته از امیرالمؤمنین که اسوه جهادی و فدایی بودن و سیاستمداری است، خطبه‌ها و فعالیت‌های سیاسی حضرت زهرا (س) نشان دهنده این است که ایشان به عنوان یک زن، سرآمد مبارزات سیاسی در زمان پیامبر و بعد از فوت آن حضرت بود. محسن شهید، فاطمه شهیده، علی زخم خورده، حسن مسموم، حسین سرجدا و زینب به اسارت رفته همه و همه دراین خانه می‌زیسته اند.
۷- علم دوستی
نهج البلاغه، صحیفه فاطمیه، شاگردپروری، آشنایی با تفسیر قرآن و تشکیل کلاس‌های دینی در خانه امیرالمؤمنین و حضرت زهرا نمونه‌هایی از توجه این خاندان به علم دوستی است.

۸- جذب و رفت و آمد فرشتگان به خانه
در زیارت جامعه آمده است: «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله و مختلف الملائکه…» چرا که این قطعه بهشتی در زمین، محل رفت و آمد ملائکه‌ای همچون جبرئیل، میکائیل و اسرافیل بوده است.
۹- عشق و عاطفه و مهربانی همه اعضا به یکدیگر
۱۰- مهمان دوستی، ضیافت درخانه و رسیدگی به احوال خویشاوندان
امیرالمؤمنین می‌فرمایند:‌ای مردم! انسان هر قدر که ثروتمند باشد باز از خویشاوندان خود بی نیازنیست که از او با زبان و دست دفاع کنند، خویشان انسان بزرگترین گروهی هستند که از او حمایت می‌کنند و اضطراب و ناراحتی از او می‌زدایند و در هنگام مصیبت‌ها نسبت به او پرعاطفه‌ترین مردم می‌باشند.
اگر بیش از شش روز می‌گذشت و میهمانی برای علی (ع) نمی‌رسید، تأسف می‌خورد و می‌نالید و گاه می‌فرمود: «آن کس که دست بخشنده خود را از بستگانش بازدارد، تنها یک دست را از آن‌ها گرفته، اما دست‌های فراوانی را از خویش دور کرده است.»
منبع: روزنامه کیهان