«خُراشاد»روستای جهانی تَوبافی
«خُراشاد»روستای جهانی تَوبافی

حوله‌بافی یا توبافی در این روستا ریشه تاریخی دارد، چند سده است که این صنعت در میان مردم خراشاد رواج دارد،

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، خراشاد یکی از روستا‌های ایران است که با هنر دستی «توبافی» (حوله بافی) ثبت جهانی شد، عمری به قدمت ۳۰۰ سال را برای جهانی کردن توبافی از سرگذرانده است.
در سال ۲۰۱۸ روستای خراشاد برای تولید محصولات دست باف با نام “روستای جهانی توبافی” در فهرست شهر‌های جهانی صنایع دستی ثبت شد.

روستای خراشاد از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی و در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. این روستا آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد و درانتهای رشته کوه باقران قرار گرفته و در دل دره‌ای سبز و باصفا در میان کوهستان واقع است. خراشاد برگرفته از زبان پهلوی به معنای طلوع خورشید است. از آنجایی که این روستا در دره‌ای شرقی واقع شده، محل تابش و طلوع خورشید هم آن را نامیده اند!
حوله بافی هنر ۳۰۰ ساله دستان توانمند و خوش ذوق زنان خراسان جنوبی در روستا‌ها است که اکنون آوازه جهانی پیدا کرده است.
هنر صنعت حوله بافی ازگذشته‌های دور در استان خراسان جنوبی از رواج نسبتا خوبی برخوردار بوده که پس از چندین سال رکود با حمایت‌ها و برنامه ریزی‌های مسئولان خراسان جنوبی و نظارت‌های متعدد و کارشناسانه و همچنین تلاش هنرمندان مجددا احیاء و در حال گسترش است.
زنان خوش ذوق و هنرمند روستای خراشاد با احیا و گسترش این هنر توانسته اند آوازه این روستا را جهانی کنند تا هنر توبافی به نام این روستا ثبت جهانی شود.
امروزه همچنان بافت پارچه‌های سنتی با همان ابزار سنتی انجام می‌شود. محصول نهایی از جنس کتان و ابریشمی بی مانند است که از مواد خامی مانند ابریشم، پنبه، پشم و الیاف ویسکوز (کتان فرآوری شده با چسب چوب) تهیه شده است.

از سال ۲۰۰۴ میلادی، آموزش رسمی این هنر با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود. از سال ۲۰۱۱ با وضع قوانین حرفه‌ای و استاندارد‌های تکنیکی، مدرک کارآموزان بر مبنای روش حرفه‌ای و تکنیکی صادر می‌شود. در حال حاضر بیش از سیصد نفر به عضویت تعاونی زنان و ۲۰۶ نفر به عضویت تعاونی وزین خراشاد درآمده‌اند. با تولید روزانه بالغ بر ۱۲۰۰ متر مربع، این محصول پس از فرش و گلیم پرفروش‌ترین صنایع دستی استان است.

منبع: بیرلند/ تسنیم/ویزیت ایران