نکاتی درباره خرید عید (بخش دوم)
نکاتی درباره خرید عید (بخش دوم)

تکاپو‌های قبل از سال نو، ازدحام مردم برای خرید، ترافیک، هلهله بچه‌ها در بازار‌ها و… گرچه سختی‌هایی دارد، اما برای همه ما دلچسب و نشاط انگیز است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، یکی از رسومی که با نزدیک شدن عید نوروز، انجام می‌دهیم، خرید کردن است. خریدی که ممکن است اصلا نیاز هم نباشد، ولی تنها و تنها به خاطر رسم و عادتی که پیدا کرده ایم، روانه‌ی بازار می‌شویم.

نباید همه ی خریدهای عید را به لباس و پوشاک اختصاص داد. فرزندتان را مأمور کنید تا خودش بنشیند، فکر کند و یک فهرست از وسایلی که برای سال جدید نیاز دارد بنویسد. از او بخواهید تمام جوانب زندگی‌اش را در نظر بگیرد و البته اولویت‌بندی کند. بعد می‌توانید با هم فهرست پیشنهادی نوجوان را تحلیل کنید. در این مطلب به نکاتی در رابطه خرید عید نوروز اشاره خواهیم کرد.
بیشتر بدانید:  نکاتی در رابطه خرید عید نوروز (بخش اول) 

پشت صحنه تبلیغات
گفتیم که عصر، عصر تبلیغات است. در بزنگاه‌های خرید، مثل اسفند، اوضاع رقابتی‌تر هم می‌شود، چون همه می‌خواهند محصولات‌شان فروش بیشتری داشته باشد. مواجهه نوجوان با این حجم از تبلیغات باعث می‌شود که احساس نیاز کاذب در او شکل بگیرد. یعنی آنقدر تحت‌تأثیر تبلیغات متفاوت و رنگارنگ قرار می‌گیرد که باورش می‌شود این محصولات نیاز‌های واقعی‌اش هستند و بدون این‌ها زندگی و کار و تحصیل و برقراری ارتباطات اجتماعی و موفق‌شدن، غیرممکن است. درباره پشت صحنه تبلیغات و بزرگ‌نمایی‌هایی که جزء اصول تبلیغات است با فرزندتان صحبت کنید. و بگویید او نباید همه را چشم و گوش بسته قبول کند
این به جای آن
حتما که نباید خرید‌های عید را به لباس و پوشاک اختصاص داد. فرزندتان را مأمور کنید تا خودش بنشیند، فکر کند و یک فهرست از وسایلی که برای سال جدید نیاز دارد بنویسد. از او بخواهید تمام جوانب زندگی‌اش را درنظر بگیرد و البته اولویت‌بندی کند. بعد می‌توانید با هم فهرست پیشنهادی نوجوان را تحلیل کنید. او برای هر کدام از لوازمی که به‌عنوان محصول ضروری پیشنهاد خریدش را داده، باید دلیلی واقعی و منطقی داشته باشد. حتما هم نیازی نیست با تمام پیشنهاد‌های او مخالفت کنید. در عوض می‌توانید پیشنهاد‌های جایگزین بدهید که به تربیت و تفکر منتج می‌شود، مثلا: «تو که همین یک‌ماه پیش لباس خریدی، پیشنهاد من اینه که مانتوی جدید نخریم و به جای اون یه سفر یه روزه به جایی که تو پیشنهاد می‌دی بریم» یا می‌تونی به جای کفشی که نوشتی و هفتمین کفشی می‌شه که داری و قابل استفاده است، چندتا کتاب، فیلم، مجله و…بخری

خرید‌کردن مهارت می‌خواهد
از یک سن و سالی که معمولا اواسط دوره بلوغ است، نوجوان دیگر زیر بار انتخاب‌های شما نخواهد رفت. او برای خودش نظر و سلیقه شخصی پیدا می‌کند و دیگر هر آنچه شما بخرید را بی‌حرف و سخن قبول نمی‌کند. علاقه و تمایل ویژه‌ای دارد که با دوستان‌اش خرید کند و طبق نظر و سلیقه خودش پیش برود. اگر نوجوان مهارت خریدکردن نداشته باشد، هم در دام مصرف‌گرایی می‌افتد، هم هرگز از خریدی که انجام داده احساس رضایت نمی‌کند. خاصه این روز‌ها که خرید‌های اینترنتی حسابی بازارشان گرم است، نوجوان باید راه و رسم آن را بلد باشد تا تحت‌تأثیر تبلیغات تقلبی، دل به خرید‌های متفاوت و تقلبی ندهد.
شاید فراموش کرده‌ایم که دین ما سراسر مدح ساده‌زیستی است.
شخصیت‌های ماندگار تاریخی که توانسته‌اند ردی پاک و خوب از خودشان به جا بگذارند سراسر زندگی‌شان ساده‌زیستی و پرهیز از اسراف بوده است. از این الگو‌ها برای فرزندتان بگویید. از قبح اسراف. از اینکه آدم‌هایی که تمام زندگی‌شان منوط به تجملات می‌شود چقدر سطحی هستند. تقویت باور‌های دینی نوجوان، شما را از افتادن به دام مصرف‌گرایی نجات می‌دهد.
آنقدر نوجوان را بابت شخصیت، رفتار‌های خوب، موفقیت‌های تحصیلی و… تشویق کنید تا اعتماد به نفسش تقویت شود و سعی نکند آن را در لباس و گوشی موبایل و دیگر ظواهر جست‌وجو کند.

آینده‌نگری و پس‌اندازکردن را به فرزندتان یاد بدهید. قرار نیست تا آخرین پولی که در جیب داریم را خرج کنیم. نوجوان باید بتواند برای خرج‌های یک‌ماه بعدش هم برنامه‌ریزی داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر قرار است در فصل بهار با مدرسه به سفری تفریحی برود، به او یادآوری کنید که در آن زمان هم نیاز به پول پیدا می‌کند و بد نیست اولویت‌بندی کند و برای آن زمان هم پول‌هایش را نگه دارد.
در عین حال که مراقبید به حساست و سختگیری متمایل نشوید، حواستان باشد در مقابل خواسته‌های نامعقول نوجوان و گریه‌و زاری‌ها و کج‌خلقی‌هایش کوتاه نیایید. فرزندتان باید یاد بگیرد که طبق نیاز واقعی‌اش خرید کند نه براساس هوس و تبلیغات.
بطور خلاصه توصیه‌های کلیدی برای خرید نوروزی عبارتند از؛
– سعی کنید همراه با خانواده خرید کنید.
– گول اجناس حراجی و دستفروش‌ها را نخورید، زیرا ممکن است تحت‌تاثیر آن‌ها جنسی را بخرید که مورد نیازتان نیست
– به جای رفتن به مراکز خرید اصلی، ابتدا به نزدیک‌ترین فروشگاه محل زندگی خود سر بزنید.
– سعی کنید صبح‌ها و یا آخر شب به خرید بروید که گرفتار ترافیک نشوید
– بودجه مشخصی را برای خرید در نظر بگیرید و براساس آن خرید کنید.
– اگر از کالایی خوشتان آمد، سعی کنید آن را خریداری کنید و خیلی از این مغازه به آن مغازه نروید.
– وقت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که به همه امور برسید.
– فقط به صرف ارزان بودن خرید نکنید و به کیفیت کالا توجه داشته باشید
– مراقب کیف قاپ‌ها و جیب و کیف خود باشید.
چه کارمندان و چه کارگران و حتی کاسب‌ها می‌دانند ماه فروردین ماه طولانی‌ای است؛ چرا که عیدی و پاداش و حقوق‌های اسفند یکباره خرج شده و همه برای گذران زندگی در فروردین ماه مشکل دارند؛ بنابراین مدیریت اقتصاد خانه را نادیده نگیرید و به گونه‌ای از کیسه‌تان خرج کنید که ته آن چیزی برای فروردین بماند.
آینده‌نگری و پس‌اندازکردن را به فرزندتان یاد بدهید. قرار نیست تا آخرین پولی که در جیب داریم را خرج کنیم.

منبع: بهداشت نیوز/ راسخون/ خبرگزاری دانشجو