چرا نباید پاهایتان را روی هم بیندازید؟
چرا نباید پاهایتان را روی هم بیندازید؟

معمولاً دو راه برای نشستن روی صندلی و پا رو پا انداختن وجود دارد که یکی در ناحیه زانو و دیگری در ناحیه مچ پا است. اما آیا این نوع نشستن برای سلامتی و وضعیت بدن مضر است؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، اغلب افراد هنگام نشستن روی صندلی ناخودآگاه پاها را روی هم میندازند و این مدل نشستن در حالی برای آن ها تبدیل به عادت شده است که عوارض جدی را به همراه دارد.
به گفته محققان، حدود ۶۲ درصد از مردم پای راست را روی پای چپ می‌اندازند، ۲۶ درصد به شکل مخالف پای چپ را روی راست می اندازند و ۱۲ درصد نیز هیچ ترجیحی ندارند.
آدام تیلور (Adam Taylor) پروفسور و مدیر مرکز آموزش آناتومی بالینی در دانشگاه لنکستر می‌گوید: برای شروع، تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن و قرار دادن پا‌ها به صورت ضربدری می‌تواند ناهماهنگی باسن را افزایش دهد و یکی از آن‌ها را بالاتر از دیگری قرار دهد. همچنین سرعت حرکت خون در رگ‌های خونی اندام تحتانی را تغییر می‌دهد که می‌تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.
بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد: قرار دادن ضربدری زانو بدتر از مچ پا است. در واقع، نشستن به این صورت می‌تواند باعث افزایش فشار خون شما به دلیل تجمع خون در رگ‌ها شود و قلب شما مجبور است بیشتر کار کند. این امر می‌تواند خطر آسیب به رگ‌های خونی را افزایش دهد، به همین دلیل است که وقتی فشار خون خود را اندازه گیری می‌کنید، باید پا‌های خود را صاف روی زمین بگذارید.
به گفته تیلور، هر چه بیشتر و بیشتر پا‌ها را به صورت ضربدری روی هم بیاندازید، احتمال تغییرات طولانی مدت در طول عضلات و آرایش استخوان لگنتان بیشتر است. این امر می‌تواند باعث ناهماهنگی ستون فقرات و شانه‌ها شود. گفتنی است که موقعیت سر شما به طور بالقوه می‌تواند به دلیل تغییر در استخوان‌های گردن از هم ترازی خارج شود، زیرا در این وضعیت ستون فقرات سعی می‌کند تا مرکز ثقل شما را بالای لگن نگه دارد.
تیلور اضافه می‌کند: همچنین گردن می‌تواند به دلیل ضعیف‌تر بودن یک طرف بدن از طرف دیگر تحت تأثیر قرار گیرد. همین عدم تعادل را می‌توان در عضلات لگن و کمر در نتیجه وضعیت نامناسب و استرس‌ها و فشار‌های ناشی از نشستن به صورت ضربدری مشاهده کرد. درضمن ممکن است به دلیل کشش طولانی مدت عضلات گلوتئال در یک طرف، لگن ضعیف‌تر شود.
نشستن طولانی مدت با پا‌های روی هم، احتمال تراز غیر طبیعی ستون فقرات و سایر ناهنجاری‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند باعث سندرم درد تروکانتریک بیشتر شود که یک بیماری شایع و دردناک است که قسمت بیرونی باسن و ران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
تحقیقات همچنین نشان می‌دهد: نشستن با پا‌های روی هم می‌تواند عصب پرونئال که به عنوان عصب فیبولار نیز شناخته می‌شود را در زیر پای شما در معرض فشار و آسیب قرار دهد.
همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد: پا روی هم انداختن می‌تواند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد. این موضوع به این دلیل است که دمای بیضه‌ها باید بین ۲ تا ۶ درجه سانتی گراد و کمتر از دمای استاندارد بدن باشد.
به دلیل تفاوت در آناتومی مردان و زنان، انداختن پا‌ها روی هم در هنگام نشستن برای زنان بسیار آسان‌تر است به خصوص به این دلیل که مردان دامنه حرکتی کمتری در ناحیه لگن دارند.
به گفته محققان، اگر می‌توانید بهتر است از روی هم قرار دادن پا‌های خود اجتناب کنید؛ بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، توصیه اصلی این است که برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت ننشینید و به طور منظم فعال باشید.
مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: سیناپرس به نقل از  sciencealert

5/5 - (1 امتیاز)