ساخت ویدیو پروژکتور لیزری با کیفیت ۴K
ساخت ویدیو پروژکتور لیزری با کیفیت ۴K

در سال ۲۰۲۱، شرکت JMGO چین یک پروژه خلاقانه موفق برای ساخت یک تلویزیون لیزری سه رنگ ۴K راه اندازی کرد و اکنون این شرکت با یک ویدیو پروژکتور لیزری فشرده‌تر به نام N۱ Ultra توانسته نوید نمایش تصاویری با کیفیت فوق العاده بالای (UHD) روشن و واقعی را بدهد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، پروژکتور N۱ Ultra DLP دارای یک موتور کنترل لیزری تطبیقی با میکروساختار داخلی با منبع نور لیزر سه رنگ است که ۴۰۰۰ لومن را برای تماشای تصویر در روز منتشر می‌کند و برای حداکثر ۳۰ هزار ساعت استفاده ساخته شده است. شرکت JMGO می‌گوید که این دستگاه به وضوح تصویر ۴K با کیفیت فوق العاده بالا (۳۸۴۰ x ۲۱۶۰) تا ۱۵۰ اینچ با عمق رنگ ۱۰ بیتی ارائه می‌دهد. این دستگاه همچنین قابلیت پشتیبانی از ۱۱۰ درصد از طیف‌های رنگی BT.۲۰۲۰ و HDR۱۰ را داراست و زوم دیجیتال نیز وجود دارد. 
به گفته شرکت تولید کننده، چیزی به نام انباشته لیزری مدولار در این ویدیو پروژکتور وجود دارد که به بازده نوری اضافه کرده، اندازه دستگاه را کوچکتر و بهبود عملکرد اتلاف گرما را بالا می‌برد.مغز‌های پردازشی این سیستم از یک تراشه MediaTek MT۹۶۲۹ برخوردار است که توسط ۲ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی پشتیبانی می‌شود. بلوتوث نسخه ۵ و وای فای ۶ روی آن نصب هستند و قابلیت استفاده از Android TV ۱۱ دسترسی به هزاران برنامه سرگرمی را فراهم می‌کند. گفتنی است این دستگاه دارای Chromecast است که برای اشتراک‌گذاری صفحه نمایش از یک دستگاه تلفن همراه ساخته شده است و دو پورت HDMI ۲.۱ برای اتصال به پخش کننده‌های بلو ری، دستگاه‌های استریم و کنسول‌های بازی دارد.N۱ Ultra همچنین دارای سیستم صوتی داخلی توسعه یافته با Dynaudio است که دارای یک جفت بلندگوی ۱۰ واتی با صدای دالبی است. به علاوه یک جک هدفون نیز برای آن تعبیه شده است. اگرچه این ویدیو پروژکتور کاملاً قابل حمل بوده و در ابعاد ۲۴ x ۲۰٫۵ x ۲۳٫۵ سانتی‌متر و وزن ۴٫۵ کیلوگرم ساخته شده است، اما کاربران همچنان باید پروژکتور را در نزدیکی پریز دیواری قرار دهند، زیرا باتری داخلی ندارد.این پروژکتور روی یک گیمبال دو محوره یکپارچه قرار گرفته است که امکان تنظیم تا ۱۳۵ درجه عمودی و ۳۶۰ درجه افقی را برای انعطاف پذیری تصویر فراهم می‌کند و دارای سنسور‌های سه بعدی ToF به اضافه دوربین‌های CMOS است که با الگوریتم‌های تشخیص تصویر برای تنظیم خودکار تصویر خروجی، تطبیق روشنایی خروجی با نور محیط، تطبیق تصویر بر روی صفحه نمایش پروژکتور و کار در اطراف موانع مانند کلید‌های برق کار می‌کنند.پیش بینی می‌شود که قیمت پروژکتور N۱ Ultra از ۱۰۹۹ دلار شروع شده و تا زمانی که برای فروش عمومی در دسترس قرار بگیرد، به حدود ۲۲۹۹ دلار برسد.منبع: newatlas