امروز ۱۶ مه روز جهانی زندگی مشترک در صلح است
امروز ۱۶ مه روز جهانی زندگی مشترک در صلح است

روز جهانی زندگی مشترک در صلح یعنی بپذیریم با یکدیگر تفاوت داریم، اما می‌توانیم مهربانانه کنار هم زندگی کنیم و لذت ببریم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز‌های جهانی از جمله روز جهانی صلح  را برای نشان دادن جنبه‌های مهم زندگی و تاریخ بشر تعیین می‌کند.
علت نامگذاری بین المللی روزهاهر روز بین‌المللی به بسیاری از سازمان دهندگان فرصتی برای سازماندهی فعالیت‌های مرتبط با موضوع روز را ارائه می‌دهد و پیامی است برای مردم جهان تا باتامل بیشتری به اطراف خود نگاه کنند و آگاهانه تر تصمیم بگیرند.
اعلام روز جهانی زندگی مشترک در صلح هدف از اعلام روز جهانی زندگی مشترک در صلح نیز این است که اختلافات را بپذیریم به یکدیگر گوش دهیم، دیگران را به رسمیت بشناسیم و با احترام و قدردانی از یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی را در پیش بگیریم.
اقدامات سازمان مللمجمع عمومی سازمان ملل متحد، در قطعنامه ۷۲/۱۳۰ خود، ۱۶ مه را روز جهانی زندگی مشترک در صلح اعلام ، و از آن پس سعی کرده تا از این نامگذاری به عنوان ابزاری برای مدیریت، تشویق و پیشبرد تلاش‌های جامعه جهانی در مسیر ارتقای صلح، تحمل، تفاهم و همبستگی استفاده کند. 
این روز از کشور‌ها و حکومت­ها دعوت می‌کند تا با گسترش هرچه بیشتر صلح و تشویق جوامع به زیست مسالمت آمیز، نسبت به توسعه صلح جهانی پاسخی مناسب و همگام با سازمان ملل متحد دهند.
تلاش های سازمان ملل برای ترویج صلحنامگذاری روز جهانی “زندگی مشترک در صلح و آرامش” تنها اقدام سازمان ملل متحد برای توسعه فرهنگ صلح و همزیستی مسالت­ آمیز نبوده است.
در سال ۱۹۹۷، مجمع عمومی – با قطعنامه ۵۲/۱۵ – سال ۲۰۰۰ را “سال بین المللی فرهنگ صلح” اعلام کرد. هم­چنین در سال ۱۹۹۸، دوره ۲۰۰۱-۲۰۱۰ را به عنوان “دهه بین المللی فرهنگ صلح و عدم خشونت برای کودکان جهان” نامگذاری کرد.بیشتر بخوانید:دفاع ملت ایران در جنگ تحمیلی عملی صلح‌جویانه بود
دو سال پس از آن در سال ۱۹۹۹، مجمع عمومی، با قطعنامه ۵۳/۲۴۳، بیانیه و برنامه اقدام مشترک جهانی را در زمینه اشاعه فرهنگ صلح تصویب کرد.
این برنامه جامع به عنوان یک حکم جهانی برای جامعه بین المللی، به ویژه سیستم و کشور‌های عضو سازمان ملل، یک پیغام جدی در راستای ترویج فرهنگ صلح دارد.
منبع: ویکی پدیا،zisttakhmir