زیر این ساختمان یک کشتی باستانی مدفون شده است!
زیر این ساختمان یک کشتی باستانی مدفون شده است!

این مسافرخانه شاید یک ساختمان کاملا عادی به نظر برسد؛ اما محققان به دنبال کشف رازی هستند که در زیر آن پنهان شده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، گروهی از محققان در جستجوی یک کشتی کوچک باستانی هستند که در زیر ساختمان یک ایستگاه راه‌آهن در منطقۀ ویرال (Wirral) در شمال غربی انگلستان مدفون شده است. این محققان قرار است با نمونه‌برداری از چوب کشتی و خاک اطراف آن و بررسی این نمونه‌ها، جزئیات دقیق‌تر دربارۀ منشاء آن را معلوم کنند.
پروفسور استیو هاردینگ، محقق تاریخ وایکینگ‌ها از دانشگاه ناتینگهام به همراه چَس جونز، باستان‌شناس، هدایت این تحقیق را بر عهده دارند. این کشتی اولین بار در سال ۱۹۳۸ میلادی توسط کارگرانی که در این محل کار می‌کردند کشف شد. اما سرکارگرشان به آن‌ها می‌گوید که فورا آن را دوباره با خاک بپوشانند.پروفسور هاردینگ می‌گوید: «خوشبختانه یکی از این افراد یادداشت مفصلی درباره این کشتی می‌نویسد و طرحی از آن را هم ترسیم می‌کند. این طرح، کشتی کوچکی را نشان می‌دهد که به خوبی حفظ شده و نوع ساختش هم با تخته‌های همپوشان بوده است (یعنی لبۀ الوار‌های بدنۀ کشتی روی هم قرار می‌گرفته‌اند)؛ این شیوۀ ساخت کشتی در اصل از اسکاندیناوی سرچشمه گرفته است».طول تقریبی این کشتی بین ۶ تا ۹ متر است و از شکل و شمایل آن به صورتی که در طرح کشیده شده می‌شود حدس زد که مربوط به ماهیگیری یا حمل بار بوده است. دفن شدن کشتی در خاک بسیار مرطوب و باتلاقی باعث حفظ آن شده است.هاردینگ می‌گوید: «احتمال دارد که این کشتی مربوط به دورانی باشد که وایکینگ‌ها یا دست کم نوادگان آن‌ها در این منطقه سکونت داشتند. اما در هر صورت ما فعلا دانش درستی دربارۀ منشاء و تاریخ دقیق آن نداریم و ذهنمان را نسبت به هر امکانی باز نگه داشته‌ایم».در حال حاضر اسکن‌هایی که با استفاده از رادار انجام شده‌اند نشان می‌دهند که کشتی هنوز هم همان‌جاست و در عمق ۳ متری زمین مدفون شده است. محققان قرار است کاملا نظام‌مند و حساب شده پیش بروند و در نخستین مرحله ۱۰۰ حفرۀ باریک در یک محدودۀ گسترده در اطراف ساختمان حفر کنند. این حفره‌ها برای جمع‌آوری نمونه‌های احتمالی چوب و همینطور بررسی محیط اطراف کشتی حفر می‌شوند. با این تکنیک‌ها احتمال صدمه خوردن به کشتی بسیار کمتر از وقتی است که خود آن را مستقیما از خاک بیرون بیاورند.

این آزمایش‌ها شامل قدمت‌سنجی از طریق تست کربن ۱۴ و همچنین بررسی استحکام چوب و منشاء آن خواهد بود. هاردینگ می‌گوید: «با این تکنیک‌ها ما می‌توانیم بفهمیم که این کشتی دقیقا از چه نوعی است و از کجا آمده است». فعلا قویترین حدس این است که این یک کشتی کوچک وایکینگی است؛ اما مردم منطقه مشتاقانه منتظرند تا با معلوم شدن نتایج تحقیقات، اطلاعات دقیق و شفافی دربارۀ این میراث تاریخی به دست بیاورند.