باغچه کوچک خودتان را داشته باشید حتی بدون حیاط + فیلم
باغچه کوچک خودتان را داشته باشید حتی بدون حیاط + فیلم

اکثر افرادی که در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند در آرزوی داشتن یک خانه حیاط دار هستند. یکی از مزایای این خانه‌ها داشتن باغچه‌هایی است که اکثر روز‌های سال پر از گل‌و گیاهان با طراوت است، خبر خوش اینکه، می‌توان به این آرزو رسید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،مزایای راه اندازی یک باغچه آپارتمانی در بالکن خانه ها به اندازه ای هست که همین حالا تصمیم خود را گرفته و دست به کار ساخت یک باغچه در بالکن خود شوید. قبول داریم که برپایی و نگهداری از باغچه های آپارتمانی سبزیجات و گل سخت است.
ایده های مختلفی برای باغچه های زیبایی که در بالکن ها ساخته می شوند وجود دارد. اما اکثر افراد از کاشت انواع گل ها و سبزیجات در گلدان های بزرگ استفاده می کنند.
برخی نیز پا را فراتر گذاشته و با ریختن خاک کف بالکن خود این مکان را به یک باغچه مصنوعی تبدیل کرده و از آن برای کاشت انواع گل ها، گیاهان، سبزیجات و سیفی جات استفاده می کنند.
در ادامه قصد داریم ضمن ارائه آموزش های ساخت باغچه آپارتمانی گل، ایده های مناسبی نیز به شما بدهیم تا بتوانید با استفاده از گلدان های بزرگ را تبدیل به باغچه هایی زیبا در بالکن خود کنید.
گلهای پیشنهادی برای کاشت در باغچه کوچکتان:
گل آزالیا
آزالیا با نامهای گل صد تومانی و خرزهره هندی نیز شناخته می‌شود.رنگ گلها به رنگ سفید، سرخابی و صورتی است.
آبیاری :
بهتر است این گل زیبا هر روز آبیاری شود و نور زیاد دریافت کند. نیاز رطوبتی بالایی دارد و غبار پاشی روزانه فراموش نشود.
شرایط نگهداری:
نگهداری آزالیا نسبت به بقیه گیاهان گلدار آپارتمانی اندکی دشوار تر است اما زیبایی آن طرفداران زیادی دارد. علاوه بر زیبایی، از بین بردن فرمالدئید موجود در هوا و پاکسازی هوا نیز از ویژگی های آزالیاست .
با شرایط نگهداری گل آزالیا آشنا شوید
نوردهی :
درست است که آزالیا گیاه هوای باز است اما نور مستقیم آفتاب برای آن مضر است و بهتر است آن را در محیط نیم سایه با نور غیر مستقیم نگهداری کنید. توجه داشته باشید که آزالیا را هرگز در محیطی که نور شدید آفتاب به آنجا می‌تابد قرار ندهید چرا که سبب از بین رفتن گیاه خواهد شد.
دما :
بهتر است در تمام سال به جز زمستان گیاه را در محیط باز و در سایه نگهداری کنید تا تبادل هوا برای آن اتفاق بیفتد. اما در زمستان سرمای شدید آن را از بین می‌برد و بدین منظور حتما داخل یک راه پله و یا گلخانه پلاستیکی نگهداری شود. برای شروع گلدهی در اوایل بهار، تجربه ی اندکی سرما ( در حدود ۱۴ – ۱۵ درجه ) در پاییز یا زمستان لازم است. باید بدانید که در صورت گرم بودن هوای نگهداری آزالیا در زمستان، عدم گلدهی آن در بهار وجود دارد.
رطوبت :
آزالیا به رطوبت نسبتا بالایی نیاز دارد و غبار پاشی روزانه در رشد آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. علاوه بر غبار پاشی، می‌توانید از راههای متنوع تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و یک آزالیای پر گل و با طراوت داشته باشید.
خاک مناسب :
گل آزالیا دوستدار خاک اسیدی است و در آن بهترین رشد را دارد. مخلوطی از پیت ماس، شن و خاک برگ نیز برای این گیاه مفید است. برای ساخت یک خاک اسیدی در منزل راههای گوناگونی وجود دارد اما ساده ترین راه آن استفاده از تفاله چای در خاک گلدان است. تفاله چای علاوه بر اسیدی کردن خاک، به تقویت آن نیز می‌پردازد.
گل ساناز (رز مینیاتوری)
گل ساناز یا رز مینیاتوری یکی از گیاهان دائمی است که با گل های زیبایش در فصل تابستان و بهار محبوبیت زیادی به همراه دارد
نگهداری رز مینیاتوری:
یکی از نکات مهم برای رشد گیاه گل ساناز یا رز مینیاتوری، آبیاری آن هست. در طول دوره گلدهی گیاه سعی شود، آبیاری به طور منظم و روزانه انجام گیرد و سطح خاک را چک نمایید که مرطوب باشد. بهترین زمان جهت آبیاری زمانی است که سطح خاک خشک باشد. دقت نمایید که بعد از آبیاری آب اضافی را از زیر گلدانی خارج کنید که موجب پوسیدگی ریشه های گیاه و عفونت قارچی گل ساناز نشود.
نور مورد نیاز گل ساناز پاکوتاه (رز مینیاتوری):
گل ساناز (رز مینیاتوری) همانند سایر انواع رزها به نور زیادی نیازمند است و اگر میزان نوردهی به آن کاهش پیدا کند، میزان گلدهی کم شده و امکان رنگ پریدگی گیاه وجود دارد. گل رز مینیاتوری حدود ۶ ساعت به نور مستقیم خورشید احتیاج دارد، به طور کلی گل رز مینیاتوری در دسته گیاهان نور پسند قرار می گیرد.
گل آلیسوم
گل آلیسوم عطری بسیار دل‌انگیز و مشابه عسل داشته و شهدی شیرین دارند، لذا به آن گل عسل هم گفته‌می‌شود. مدت دوره گلدهی آلیسوم طولانی است و حدود ۶ماه از سال از اواخر بهار تا اواخر پاییز گل می‌دهد.
گیاه آلیسوم گلهایی کوچک دارد، میوه‌اش نیز در پوششی مویی بوده و با لمس آن دانه‌هایش از هم جدا و پراکنده می‌شوند. این گیاه با گرما سازگارتر بوده و به وفور یافت‌می‌شود. به علت معطر بودن محبوبیت زیادی داشته و نیز منظره قشنگی ایجاد می‌کند.
شرایط و نحوه نگهداری گل آلیسوم:
بطور خلاصه باید گفت که این گیاه به دمای معمول اتاق، نور غیر مستقیم، خاک با زهکشی بالا، و آبیاری نسبتا کم نیاز داره که در ادامه تمامی موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
گل هوتسا
گل هوستا گیاهی چندساله با انواع و شکل های مختلف که گلدهی هم دارد اما معیار کاشت، زیبایی برگ های آن است. رنگ برگ برخی از نمونه ها سبز است. برخی ابلق حتی برخی زرد است که حاشیه های سبز دارد. رنگ گل ها هم سفید، صورتی و بنفش است.برگ های این گیاه پهن و و رگ برگ های فرو رفته آن در رگ پهنک جلوه مواجی به آن می دهد.
شرایط پرورش و نگهداری هوستا :
آبیاری هوستا :
زمانی به گیاه آب بدهید که سطح خاک نیمه خشک – نیمه مرطوب باشد . البته گیاهان بالغ هوستا تا حدودی خشکی خاک را تحمل می کنند بنابراین اگر سطح خاک نیز تا عمق حدود ۵ سانتیمتر خشک شود و سپس گیاه آبیاری شود مشکلی برای گیاه پیش نخواهد آمد اما توجه کنید که اگر هنگام چنین شرایطی هوا بسیار گرم باشد (مانند نیمه های تابستان) گیاه دیگر شاداب و باطراوت نخواهد بود.
خشکی کشیدن بیش از اندازه موجب پژمردگی و قهوه ای شدن برگها خواهد شد . بهترین زمان آبیاری این گیاهان در طی صبح است تا در طی روز از رطوبت کافی در اطراف ریشه هایشان برخوردار باشند.منابع : کافه گلدون، جوانه ها، اس فایم
آموزش کاشت گلهای پیشنهادی در گلدان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی