امید تازه برای افرادی که با کمردرد مزمن زندگی می‌کنند
امید تازه برای افرادی که با کمردرد مزمن زندگی می‌کنند

یک تیم بین المللی از متخصصان کمردرد در مطالعه‌ای تحقیقاتی، روش درمانی جدیدی را گزارش کردند که موجب کاهش چشمگیر درد و ناتوانی مرتبط با آن در بیماران دچار کمردرد مزمن شده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بیماران مبتلا به کمردرد مزمن و طولانی مدت، پس از شرکت در یک درمان جدیدکاهش چشمگیری در درد و ناتوانی مرتبط با آن را تجربه کردند. این روش جدید در مرکز تحقیقات دانشگاه کرتین-ماکوری-موناش استرالیا بر روی بیماران انجام شد و نتایج آن  پس از یک دوره پیگیری یک ساله از درمان، گزارش شده است.
این تحقیق که در ژورنال The Lancet منتشر شد، بهبود‌های بالینی قابل توجهی را در شدت درد و ناتوانی ناشی از درد در میان تقریباً ۵۰۰ نفر که به طور متوسط ۴ سال قبل از آزمایش درمان جدید به دنبال کمک بودند، برای درد خود نشان داد. این درمان که باعث صرفه جویی در مراقبت‌های بهداشتی و بهره وری کار به ازای هر نفر بیش از ۵۰۰۰ دلار می‌شود، با کمک به افراد برای ایجاد تغییراتی در سبک زندگی با هدف بهبود سلامت اجتماعی و عاطفی خود، رویکردی کاملاً شخصی را در پیش گرفت.

پروفسور پیتر کنت، نویسنده اصلی، دانشیار دانشکده بهداشت کرتین، گفت که یافته‌ها شواهد قانع‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که درمان جدید تأثیر بزرگ و ماندگاری در سطح بالینی داشته است. کنت گفت: کمردرد علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است که به کاهش بهره وری کاری و بازنشستگی زودهنگام در سراسر جهان می‌انجامد.
این نتایج هیجان انگیز به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که به دلیل کمردرد ناتوان شده اند، امیدواری می‌دهد. همچنین نقشه راه روشنی را برای پزشکان، خدمات بهداشتی و سیاست گذاران در مورد چگونگی کاهش بار فزاینده کمردرد مزمن با رویکردی با ارزش بالا و کم خطر بر اساس بهترین شواهد علمی ارائه می‌دهد.
این درمان که درمان عملکرد شناختی (CFT) نام دارد، جلسات مربیگری شخصی و فشرده‌ای را ارائه می‌دهد که به افراد کمک می‌کند درد خود را درک کنند، تمرکز بر آموزش مجدد آن‌ها برای حرکت به گونه‌ای که دردشان را کاهش می‌دهد، و در حرکات و فعالیت‌هایی که از آن‌ها می‌ترسیدند یا از آن‌ها اجتناب می‌کردند اعتماد به نفس ایجاد کند. این درمان در ۲۰ کلینیک در سراسر پرث و سیدنی توسط ۱۸ فیزیوتراپیست که به طور خاص برای ارائه CFT آموزش دیده بودند، ارائه شد.
شرکت‌کنندگانی که با کمردرد مزمن زندگی می‌کردند، از جمله بسیاری از افرادی که سطح ناتوانی بالایی داشتند، این برنامه را در حداکثر هفت جلسه در یک دوره ۱۲ هفته‌ای آزمایش کردند و پس از آن یک جلسه تقویتی در شش ماه بعدی انجام شد. آن‌ها تا ۱۲ ماه بعدی توسط پرسشنامه پیگیری شدند. بیش از ۸۰ درصد از شرکت کنندگان از درمان راضی بودند.
پروفسور پیتر اوسالیوان، یکی از نویسندگان، همچنین از دانشکده بهداشت کرتین، که درمان جدید را توسعه داده است، گفت که این درمان بیمار را در مرکز مراقبت‌ها قرار می‌دهد.
پروفسور اوسالیوان گفت: این درمان جدید ویژگی‌های فردیِ کسی را که با کمردرد مزمن زندگی می‌کند، با توجه به نگرانی‌ها و محدودیت‌های حرکتی تحت هدایت ماهر یک فیزیوتراپیست آموزش دیده، در نظر می‌گیرد.
این با رویکرد‌های سنتی و غیرفعال تر، از جمله ماساژ، دستکاری ستون فقرات، دارو و تزریق، متفاوت است، زیرا فرد را مسئول وضعیت خود می‌کند، و با ایجاد کمک به آن‌ها برای درک عوامل موثر در درد، ایجاد کنترل و اعتماد به نفس در بدن خود برای بازگشت به فعالیت‌های ارزشمند آن‌ها را به ادامه کار تشویق می‌کند. کشف اینکه کاهش قابل توجه درد و ناراحتی که این افراد مبتلا به کمردرد مزمن تجربه کردند، تا یک سال پس از آزمایش این درمان جدید، به‌ویژه نادر و هیجان‌انگیز بود.
پروفسور تری هاینس از دانشگاه موناش که کارایی اقتصادی را مورد بررسی قرار داد، گفت که این یافته‌ها باعث صرفه جویی قابل توجهی در مراقبت‌های بهداشتی و بهره وری کار شده است.
پروفسور هاینز گفت: نتایج اصلی کارایی اقتصادی نشان داد شرکت‌کنندگانی که در درمان CFT شرکت کردند بیش از ۵۰۰۰ دلار به ازای هر نفر صرفه‌جویی کردند که عمدتاً ناشی از بهبود بهره‌وری آن‌ها در کار با حقوق و دستمزد بود.
این پتانسیل پس انداز قابل توجهی را برای اقتصاد جهانی دارد، زیرا می‌دانیم که درد کمر باعث کاهش بهره وری کار و بازنشستگی زودهنگام در سراسر جهان می‌شود.
پروفسور مارک هنکاک، یکی از نویسندگان این مقاله، از دانشگاه مک کواری، گفت فیزیوتراپیست‌هایی که درمان جدید را در پرث و سیدنی انجام دادند، در درمان افراد مبتلا به کمردرد مداوم تجربه داشتند و طی پنج ماه تحت آموزش‌های تخصصی قرار گرفتند تا مراقبت‌های تعیین شده در نسخه جدید را ارائه دهند.
پروفسور هنکوک گفت: یکی از آموخته‌های مهم از مطالعه ما این بود که برای فیزیوتراپیست‌ها آموزش زیادی لازم بود تا مهارت‌ها و اعتماد به نفس خود را توسعه دهند تا بتوانند مداخله را با استاندارد بالا انجام دهند، به رغم این واقعیت که بسیاری از آن‌ها قبلاً با تجربه بودند. این آموزش شامل تمرین بر روی بیماران واقعی و دریافت بازخورد از مربیان بود.
یک تیم بین المللی از متخصصان کمردرد به رهبری محققان دانشگاه کرتین و مک کواری با مشارکت محققان دانشگاه موناش، دانشگاه لیمریک، کالج امپریال لندن، دانشگاه جنوب دانمارک و دانشگاه استرالیای غربی این تحقیق را انجام دادند.
منبع: The Lancet