پیامد‌های گرمایش جهانی، از سطح زمین تا اقیانوس‌ها
پیامد‌های گرمایش جهانی، از سطح زمین تا اقیانوس‌ها

گرمایش جهانی و تغییر اقلیم از معضلات زیست‌محیطی است که در سال‌های اخیر از سوی بسیاری از مراکز علمی و محققان موردتوجه قرارگرفته است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بدون تردید گرمایش جهانی با پیامد‌هایی همراه خواهد بود که فقط به تغییرات جوی محدود نمی‌شود و از سطح زمین تا اقیانوس‌ها ردپایی از این پیامد‌ها دیده می‌شود. اگرچه بسیاری از این پیامد‌ها اکنون قابل‌مشاهده است، اما می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه‌چندان دور پیامد‌های دیگری را نیز شاهد باشیم.

افزایش میانگین دمای هوا : از سال ۲۰۰۰ تاکنون زمین بیشترین دما هوا را تجربه کرده است و هر سال رکورد جدیدی از نظر دمای هوا در سطح زمین ثبت می‌شود.
تشدید رویداد‌های آب و هوایی : در چند دهه اخیر زمین رویداد‌های آب و هوایی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است و رویداد‌هایی نظیر خشکسالی، توفان‌های شدید یا کولاک در سطح زمین شدت پیداکرده است.
تغییر الگو‌های آب و هوایی : گرمایش جهانی با تغییرات اقلیمی متعددی از تغییر الگوی وزش باد تا بارش‌های سالانه همراه خواهد بوده که به افزایش بارش‌های سالانه در بعضی مناطق و کاهش بارندگی در مناطق دیگر منجر شده است.

ذوب شدن پوشش‌های یخی : در ۴۸ سال اخیر پوشش برفی و یخی در سطح کره زمین به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده در فصول گرم سال ردپایی از یخ در اقیانوس‌های قطبی دیده نشود.
افزایش سطح آب دریاها : به نظر می‌رسد درنتیجه کاهش یخ‌های قطبی، سطح آب دریا‌ها به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. با افزایش سرعت افزایش سطح آب دریا‌ها بسیاری از مناطق ساحلی زیرآب خواهد رفت.
اسیدی شدن اقیانوس‌ها : افزایش انتشار دی‌اکسید کربن به افزایش میزان جذب این گاز در اقیانوس‌ها منجر شده است. این شرایط زندگی موجودات دریایی مانند صدف‌ها، مرجان‌ها و پلانکتون‌ها را تهدید می‌کند.
گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر : با افزایش درجه حرارت در محدوده محل زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی در روند حیات این موجودات اختلال ایجاد خواهد شد و به‌این‌ترتیب ممکن است تا سال ۲۰۸۰ نیمی از گونه‌های گیاهی و جانوری ناپدید شود.
زندگی انسان‌ها در سایه گرمایش جهانی : وقوع خشکسالی، کاهش سطح آب در سفره‌های زیرزمینی، کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و تشدید بحران‌های آب و هوایی به کاهش امنیت غذایی و تهدید زندگی انسان‌ها منجر خواهد شد.