تولید کاپشن مقاوم در برابر سرما و ارتباط آن با کیهان !
تولید کاپشن مقاوم در برابر سرما و ارتباط آن با کیهان !

آیا روزی فکر می کردید که بین تولید کاپشن و سیاره تایتن که دمای منفی ۱۷۵ درجه را تجربه می کند ارتباطی وجود داشته باشد؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، تیتان یا تایتن (Titan) بزرگ‌ترین قمر سیاره کیوان (زحل) است و شاید روزی بتواند خانه بعدی ما باشد. اتمسفر تایتن چهار برابر غلیظ‌تر از سیاره زمین و دومین جرم در منظومه شمسی پس از سیاره زمین است که در سطح آن مایع وجود دارد. از این رو، پتانسیل زندگی انسان روی آن همانند کره ماه و سیاره مریخ وجود دارد.
اما هوا در تایتن به طور تحمل‌ناپذیری سرد است و میانگین دمای سطحی منفی ۱۷۹ درجه سانتیگراد آن دو برابر سردتر از رکورد ثبت شده روی سیاره زمین است. همچنین، تایتن دارای باد‌های متانی و یخ‌فشان‌هایی است که باران هیدروکربنی منجمد را به اطراف فواره می‌کنند.
شرکت ولباک (Vollebak) با معرفی کاپشن “تایتن فلیس” (Titan Fleece) مدعی است که نه تنها یکی از قوی‌ترین نمونه‌ها در جهان در زمینه محافظت از فرد در برابر سرما، بلکه محصولی بسیار مقاوم در برابر شرایطی که می‌توانند موجب آسیب دیدگی کاپشن شوند، ارائه کرده است. یک کاپشن پشمی عادی هر اندازه که گرم و راحت باشد، می‌تواند به راحتی دچار پارگی و آسیب دیدگی‌های دیگر شود. اما کاپشن تایتن فلیس ترکیبی از پشم گرم در قسمت داخلی کاپشن با داینیما (Dyneema)، قوی‌ترین فیبر جهان، در قسمت بیرونی را ارائه می‌کند. داینیما نه تنها قوی‌ترین فیبر در جهان است، بلکه هرچه شرایط سردتر می‌شود، قوی‌تر نیز می‌شود.اگرچه داینیما سخت‌ترین فیبر جهان است، اما نرم‌ترین نمونه نیست. برای نازک شدن الیاف داینیما تا حد امکان، به آن‌ها حرارت داده شد و بار‌ها و بار‌ها کشیده و شکسته شدند. سپس، این الیاف نازک با مقداری پلی استر و الاستین و با کمک یک ماشین بافندگی به نخ تبدیل شد. نتیجه شکل گیری یک ساختار لانه زنبوری سه بعدی بود. این ساختار هندسی سه بعدی صد‌ها محفظه هوا ایجاد می‌کند که پارچه را نرم‌تر و گرم‌تر می‌کند. ترکیب پشم، داینیما و نایلون ظاهری آینده‌نگر به کاپشن تایتن فلیس بخشیده است. این کاپشن راحتی و محافظت در برابر سرما و همچنین ساییدگی، شرایط آب و هوایی شدید، خراش و … را ارائه می‌کند.زیپ کاپشن تایتن فلیس دارای مکانیسمی مغناطیسی است که امکان باز و بسته کردن آن حتی زمانی که فرد دستکش‌هایی ضخیم به دست دارد را فراهم می‌کند. همچنین، زیپ کاپشن دارای یک دستگیره بلند است که امکان باز و بسته کردن آن حتی با یک دست را فراهم می‌کند. پنج جیب برای کاپشن تایتن فلیس در نظر گرفته شده که چهار جیب در قسمت بیرونی و یک جیب در داخل کاپشن قرار دارند. سه حلقه نیز در قسمت سینه برای آویزان کردن ابزارک‌های بیشتر مانند کارابینر یا پیچ‌گشتی وجود دارند. دو جیب بیرونی کناری دارای زیپ‌های مقاوم در برابر آب و دو جیب بزرگ‌تر دارای بست‌های فلزی هستند.