با این ۱۰ راهکار، بدنتان را سم زدایی کنید
با این ۱۰ راهکار، بدنتان را سم زدایی کنید

بدن درگذر سال‌ها با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود و در معرض موادغذایی و آب و هوای نامناسب قرار می‌گیرد که همه این‌ها احتمال بروز سمومی را در بدن بالا می‌برند که سم زدایی به بهتر شدن وضعیت بدنی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، سم زدایی به بدن حس بهتری می‌دهد و شما را سلامت نگه می‌دارد. این امر به ویژه بعد از خوردن غذا‌های سنگین، شیرین و پرچرب که معمولا حجم بالایی را در بدن به خود اختصاص می‌دهند، اهمیت پیدا کرده و بدن را سبک‌تر می‌کند.
درست است که هیچ راهکار معجزه آسای یک روزه‌ای برای از بین بردن سموم ایجاد شده در بدن وجود ندارد، اما برخی رژیم‌های سم زدایی که غالبا کلاهبرداری هستند تلاش می‌کنند شما را متقاعد کنند که یک روزه می‌توانند تمام سموم بدن شما را دفع کنند.
۱- روزتان را با آبلیمو آغاز کنیدصبح که از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب گرم یا سرد به همراه آبلیمو بنوشید. پکتین موجود در لیمو به هضم غذا کمک می کند و لیمو در داخل بدن به عنوان یک ماده غذایی سم زدای فوق العاده عمل می‌کند. آبی هم که به همراه آبلیمو مصرف می‌کنید به کاهش اشتها و افزایش حس سیری کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود سیستم گوارشی بدن شما با انرژی بیشتری فعالیت کند.
۲- صبحانه‌ای سالم بخورید
بعد از صرف آب، با صرف صبحانه‌ای سالم انرژی لازم را به بدن برسانید. خوردن صبحانه بعد از خواب شبانه، به متابولیسم بدن کمک می‌کند. مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که سعی کنید نان، غلات و امثال این موادغذایی را از وعده صبحانه حذف کنید چرا که آب بیشتری به بدن جذب می‌کنند؛ در عوض، بهتر است پروتئین را جایگزین آن کنید که باعث سیری شما می‌رود. ترکیب تخم مرغ و ماهی منبع غنی از پروتئین است که با توجه به امگا۳ بالایی که دارد، سوخت و ساز بدن را تقویت می‌کند.
۳- رژیم غذایی خود را منظم مصرف کنید
حتما صبحانه، نهار، شام و حداقل یک میان وعده را در طول روز استفاده کنید و هیچ وعده‌ای را حذف نکنید و اطمینان حاصل کنید که از غذا‌های کامل و واقعی تشکیل شده اند. در وعده‌های غذایی حجم بالایی از سبزیجات، پروتئین هایی، چون استیک، مرغ، ماهی، تخم مرغ و چربی‌های سالم مانند دانه‌های خوراکی، روغن زیتون یا نارگیل را بگنجانید.
از مصرف غذا‌های بسته بندی شده و و فرآوری شده خودداری کنید. نمک (سدیم) اضافی، مواد مصنوعی و شکر را نیز از رژیم غذایی خود حذف کنید. نمکدان را کنار بگذارید و در عوض از گیاهان و ادویه‌های مختلف برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. این تغییرات حتی پس از یک روز می‌تواند بدن شما را تحت تأثیر بگذارد.
۴- از خوردن یک فنجان چای لذت ببرید
مصرف یک فنجان نوشیدنی تهیه شده از ریشه گل قاصدک به عنوان میان وعده بعدازظهر می‌تواند به شما کمک کند. ریشه گل قاصدک به هضم غذا در بدن و به هیدراته شدن  و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می‌کند و از متابولیسم گرفته تا انرژی و سلامت پوست را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر این نوشیدنی را در اختیار نداشتید حتی می‌توانید از چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان و برای تقویت متابولیسم استفاده کنید.
۵- تحرک داشته باشید
افزایش ضربان قلب به معنای افزایش جریان خون است. در عوض، این امر به سم زدایی خودکار از بدن نیز کمک می‌کند. انجام هر گونه فعالیت بدنی مانند پیاده روی تند می‌تواند با افزایش ضربان قلب و تعریق، سموم اضافی را از بدن دفع کند.
۶- حرکات چرخشی را بیازمایید
خیلی از افراد مدام برای انجام کار‌های مختلف به جلو خم می‌شوند و این حرکات نادرست می‌تواند با ایجاد کشش در عضلات ستون فقرات، هضم غذا را با مشکل مواجه کند. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که پیچیدگی در ستون فقرات چه ارتباطی با هضم غذا دارد؟ با توجه به این که بسیاری از اندام‌هایی که مسئولیت هضم غذا را بر عهده دارند، مانند روده‌ها در ناحیه شکم قرار گرفته اند، انجام حرکات چرخشی به عملکرد بهتر آن‌ها کمک می‌کند. درواقع، انجام حرکات چرخشی به حرکت موادغذایی باقی مانده در روده کمک می‌کند تا سیستم گوارشی به درستی کار کند.
 ۷- ورزش تنفسی انجام دهید
اگر آن طور که باید با بدنتان رفتار کنید، به مرور این حالت برای شما تنش زا می‌شود. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش این استرس، انجام حرکات تنفس است. تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری تکنیک‌های تنفس به کاهش سریع استرس کمک می‌کند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که این حرکات را انجام داده اند بعد از گذشت سه ماه از نظر روابط اجتماعی هم عملکرد بهتری نسبت به قبل پیدا می‌کنند. درست است که روش‌های خاصی برای تنفس وجود دارد، اما هر فردی به خودی خود می‌تواند حرکات ساده تنفس را بدون آموزش هم انجام دهد.
از ساده‌ترین روش‌های تنفس برای کاهش استرس این است که سرعت تنفس خود را کاهش داده و عمق آن را افزایش دهید. حتی می‌توانید بین نفس هایتان کمی مکث کنید و نیز برای اثربخشی بیشتر، بازدم را طولانی‌تر از دم انجام دهید. شمارش تنفس شامل تعداد دم و بازدم که هر کدام یک چرخه تتفسی را تشکیل می‌دهند، به مغز کمک می‌کند راحت‌تر تمرکز کند.
۸- حمامتان را با آب سرد تمام کنید
شاید در ظاهر دوش گرفتن با آب سرد کار راحتی نباشد، اما بسیار می‌تواند در بالا بردن انرژی بدنتان موثر باشد. علاوه بر این، دوش گرفتن با آب سرد به کاهش التهاب نیز کمک می کند و برخی متخصصان معتقدند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.
طبق یافته‌های اخیر، افرادی که ۳۰، ۶۰ یا ۹۰ ثانیه با آب سرد دوش می‌گیرند، ۲۹ درصد کم‌تر از افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، بیمار می‌شوند و به عبارتی، افرادی که دوش آب سرد می‌گیرند سالم تر از سایر افراد هستند.
۹- گوشیتان را خاموش کنید
بسیاری از افراد به گوشی‌های موبایل معتاد شده اند. اعلان‌هایی که هر چند دقیقه یا هر چند ثانیه یک بار با صدایی که دارند روی گوشی ظاهر می‌شوند، به مرور وضعیت روانی و عاطفی شما را در طولانی مدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
محققان در مطالعه‌ای که چند سال پیش انجام دادند، از تعدادی از افراد تحت مطالعه خواستند گوشی‌های خود را به مدت ۲۴ ساعت خاموش نگه دارند. چیزی که بیشتر آن‌ها اعلام کردند، این بود که در مدت خاموش بودن گوشی استرس کمتری را تجربه کردند. حدود دو سوم این افراد تصمیم گرفتند خاموش کردن گوشی‌های خود را تمرین کنند و تحقیقی که دو سال بعد روی آن‌ها انجام شد نشان داد که حواس پرتی و استرس در آن‌ها تا حد چشمگیری کاهش یافته بود.
محققان توصیه می‌کنند چالش خاموش کردن ۲۴ ساعته گوشی را تمرین کنید یا اگر این کار برای شما دشوار است، اعلان‌ها را خاموش کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها شنیدن صدای زنگ اعلان‌های گوشی بهره وری شما را به طور ناگهانی کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید بدن و مغزتان را سم زدایی کنید، تمرکز خود را به جای گوشی، روی چیز‌هایی بگذارید که واقعا برایتان اهمیت دارد.
۱۰- مدیتیشن انجام دهید
نوشدارویی برای تمام بیماری‌ها وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد مدیتیشن با کاهش اضطرابی که در بدن ایجاد می کند و انرژی‌های منفی‌ای که از بدن دفع می‌کند، می‌تواند علائم بیماری‌ها از سندروم روده تحریک پذیر گرفته تا اختلال استرس پس از حادثه را کاهش دهد. درست است که چند دقیقه مدیتیشن تمام مشکلات شما را از بین نمی‌برد، اما باعث می‌شود حس و حال بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید. اگر از انجام مدیتیشن دوری می‌کنید، از تمرین‌های ساده شروع کنید؛ بنشینید و چشم هایتان را به مدت یک دقیقه ببندید. همین یک دقیقه گام اول به سمت تمرین مدیتیشن به شمار می‌رود.
مترجم: ندااظهری
منبع: سیناپرس به نقل از today