به چشمهایتان اعتماد نکنید
به چشمهایتان اعتماد نکنید

احتمالا تاکنون این اصطلاح را شنیده اید که می‌گویند دیگر به چشم هایمان نیز نمی‌توانیم اعتماد کنیم. این عبارت اگرچه تا حدی اغراق آمیز به نظر می‌رسد، اما یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد: سیستم بینایی در بسیاری از مواقع ذهن ما را فریب می‌دهد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یافته‌های جدید و جذاب تیمی از پژوهشگران در دانشگاه یورک نشان می‌دهد: چشم‌ها در بسیاری از مواقع مغز را فریب می‌دهند. دانشمندان نشان داده اند، سیستم بینایی انسان در واقع قادر است مغز را فریب دهد تا در مورد اندازه اشیاء نزدیک در دنیای واقعی فرضیات نادرستی ایجاد کند.
 
محققان بر این باورند: مطالعات آن‌ها ممکن است پیامد‌هایی در مورد جنبه‌های متعدد زندگی روزمره داشته باشد. به عنوان مثال می‌توان به رانندگی، نحوه برخورد سیستم قضایی با شاهدان عینی در محاکمات جنایی و مسائل امنیتی مانند مشاهده هواپیما‌های بدون سرنشین و بشقاب پرنده‌ها اشاره کرد.
 
این تیم تحقیقاتی با همکاری محققان دانشگاه آستون، عکس‌هایی از صحنه‌های راه آهن در مقیاس کامل به شرکت کنندگان حاضر در مطالعه داد. محققان هر دو قسمت بالایی و پایینی تصاویر را تار کرده بودند. همچنین به شرکت کنندگان عکس‌هایی از مدل‌های کوچک راه آهن داده شد که تار نبودند. در مرحله بعد، از همه افراد خواسته شد تا تضاویر فوق را با هم مقایسه کرده و مشخص کنند که کدام یک صحنه راه آهن در مقیاس کامل و واقعی است. با کمال شگفتی، این شرکت کنندگان گروه قطار‌های واقعی تار را کوچک‌تر از مدل‌های واقعی درک کردند.
 
دکتر دانیل بیکر، از دپارتمان روانشناسی دانشگاه یورک، در این رابطه می‌گوید: برای این که بتوانیم اندازه واقعی اشیایی را که در اطراف خود می‌بینیم تعیین کنیم، سیستم بینایی ما باید فاصله تا جسم را تخمین بزند. برای دستیابی به درک اندازه مطلق، می‌توان بخش‌هایی از تصویر را که تار شده اند در نظر گرفت که شامل کمی محاسبات ریاضیات پیچیده برای ارائه و تفسیر مغز است. با این حال، این مطالعه جدید نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در برآورد‌های خود از اندازه اجسام فریب بخوریم.
 
در مجموع، این مطالعه نشان می‌دهد: در حالی که سیستم بینایی انسان بدون شک بسیار انعطاف پذیر است، در مواقعی قادر به درک دقیق اندازه با بهره برداری از آنچه به عنوان تاری تمرکز زدایی شناخته می‌شود نبوده و چشمان ما نیز می‌توانند در معرض تأثیر گذاران خارجی قرار بگیرند که منجر به شکست برای درک دقیق اندازه اشیاء در دنیای واقعی می‌شود.
 
در نتیجه گیری این مطالعات عنوان شده است: یافته‌های ما نشان می‌دهد که بینایی انسان می‌تواند از تاری تمرکززدایی برای استنباط مقیاس ادراکی استفاده کند، اما این کار را به طور خام انجام می‌دهد. به طور کلی، یافته‌های ما بینش جدیدی را در مورد مکانیسم‌های محاسباتی مورد استفاده مغز انسان در قضاوت‌های ادراکی در مورد رابطه بین خود و دنیای بیرون ارائه می‌کند.
 
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی PLoS ONE منتشر شده است.