شما به مهمانی دعوت شده اید+فیلم
شما به مهمانی دعوت شده اید+فیلم

ماه رمضان را ماه مهمانی خدا نامیده اند، چون مهمترین وجود هستی بندگانش را دعوت کرده است به بزرگترین مهمانی که فکرش را هم نمی‌توان کرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،در تمام سال، ماهى به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست; زیرا ماهى است که خداوند  بندگانش را به مهمانی دعوت کرده است و بالاترین هدیه خود به جهان بشریّت، یعنى «قرآن مجید» داده است.
«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى‏باشد.چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى‏شود، به این ماه مبارک رمضان گفته‏اند.
پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: « ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى‏ سوزاند.»
رمضان نام یکى از ماه‏هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.(مگر جنبه دفاع داشته باشد.)
در این ماه کتاب‏هاى آسمانى قرآن‏ کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.
مهمان نوازی خدا
این ماه در روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانى پذیرایى مى‏ کند؛ پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.
اهمیت ماه رمضان
در اهمّیّت این ماه همین بس که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در آستانه ماه مبارک رمضان طىّ خطبه اى چنین فرمود:
«اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورده; ماهى که نزد خدا برترین ماه هاست، روزهایش برترین روزها، و شبهایش برترین شبها، و ساعاتش برترین ساعات است.
ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید، و مورد کرامت و احترام الهى قرار گرفته اید; نفس هاى شما در آن حکم تسبیح را دارد، خواب شما در آن عبادت، عمل شما مقبولِ (درگاه الهى) و دعاى شما در آن مستجاب است!
با نیّت هاى صادق و قلب هاى پاک از خدا بخواهید که شما را موفّق به روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن کند; زیرا شقىّ و دور از سعادت کسى است که در این ماه (که دریاى رحمت الهى موّاج است) از رحمت و مغفرت او محروم گردد…».
قبل از هر چیز لازم است که انسان با خود بیندیشد که چه کسی او را به میهمانی در این ماه دعوت کرده است؟
میزبان این سفره گسترده کیست؟ و اصلا معنای این میهمانی چیست؟ و آداب و شرایط وارد شدن در این میهمانی کدام است؟ و اساساً انسان چگونه باید باشد و چه اقداماتی را باید انجام دهد تا لایق حضور شود؟ و بر سر سفره رفتار وی چگونه باشد و از چه طعامها و شرابهایی بهره گیرد تا که سرفراز از این میهمانی بیرون رود؟
روشن است که میزبان و دعوت کننده به این ضیافت، خداوند متعال است و چنانکه از سخن پیغمبر اعظم(ص) که در آغاز یاد کردیم و نیز روایات متعدد دیگر به صراحت استفاده میشود، رمضان، ماهی است که خدای سبحان همه بندگانش را در این ماه به میهمانی خویش دعوت کرده است و در این میهمانی بنده ناچیز و مخلوق ضعیف، بر سر سفره خدای بزرگ و آفریدگار توانا نشسته است.
پس اگر کسی با آگاهی و اخلاص در این میهمانی وارد شود و بر سر سفره ضیافت الهی بنشیند و از آن، آنگونه که شایسته است متمتع و بهره مند شود، رحمت و مغفرت و برکات متعدد آن را نیز دریافته است. به عبارت دیگر حضور در این میهمانی به گونه ای ترتیب داده شده است که بسیار تأثیرگذار و کارساز است.
مهمانی خدا نخوردن نیست
مسلم منظور از میهمانی خداوند، پذیرایی از جسم و خوردن و آشامیدن نیست، زیرا انسان در ماه رمضان از همان آبها و غذاهایی میخورد و می آشامد که در ماه شعبان و در ماههای دیگر استفاده میکرد و در حقیقت انسان در همه ایام سال از نعمتهای الهی استفاده میکند و دائماً از سفره الهی میخورد و می آشامد .
بلکه انسانها در این ماه بر سر سفرهای دعوت شده اند که اهمیت آن بسیار فراتر از سفره ها و میهمانیهای معمولی در این دنیا است.
زیرا انسان موجودی است مرکب از جسم و جان و به همان اندازه که جسم انسان با همه پیچیدگیها و ظرافتهایش در برابر گوهر «روح و جان» حقیر و ناچیز و کم اهمیت است، غذاهای جسم هم که همان خوردنیها و آشامیدنیها باشد نسبت به غذاهای روح ناچیز و کم اهمیت هستند و به تبع آنها ضیافت مادی و ضیافت معنوی نیز قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.
پاداش روزه دار با خداست
خداوند در این میهمانی جانها و روحهای دوستانش را در میهمانسرای رمضان به میهمانی فرا خوانده است و این ضیافتی است که جز خدا و اولیای الهی کسی ارزش و اهمیت واقعی آن را نمیداند و به همه آثار و برکات آن واقف نیست و از این روست که خداوند میفرماید: روزه برای من است و خودم پاداش آن را میدهم.
بنابراین دعوت و میهمانی خداوند در ماه رمضان دعوت از روح است و این جان آدمی است که میهمان این ضیافت است و به طعامها و شرابهایی دعوت شده است که روحانی اند و غذای مورد نیاز جان انسان اند. از این رو به تعبیر برخی از بزرگان دعوت به این میهمانی دعوت به بهشت است و غذاهای این میهمانی نیز از نوع غذاهای بهشتی است!
اهمیت توجه به خودسازی
و اگر روزه داران در مسیر اصلاح خود همت لازم را داشته باشند به آسانی می توانند خود را متحول کنند.
بیشتر بخوانید:امام جمعه بندرعباس: رمضان ماه تمرین بندگی است
بندگان اگر در این فرصت طلایی که خداوند درهای رحمت خود را بر روی بندگان گشوده است، و شیطان، این دشمن اصلی انسان را به برکت روزه به بند کشیده است و او را از دستبردهای شیطان و وسوسه های نفس اماره در امان داشته است حداکثر استفاده را بکنند و با تفکر و بررسی اعمال و رفتار گذشته خویش و بازنگری در وظایف و تکالیفی که برعهده دارند و نیز توجه به توانمندی ها و نعمتهایی که در اختیار دارند، به آسانی امور خویش را به سامان آورند و کاستیهای خود را جبران کنند و با روی آوردن به صلاح و سداد در جهت رشد و بالندگی و ارتقای جایگاه خود و نزدیک شدن به کمال و دست یافتن به مقام قرب الهی گامهای بلندی بردارند.
 
سخنان حجت الاسلام صفایی بوشهری درباره مهمانی خدا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منابع : سایت انسانی، سایت مکارم،حوزه