کشف نقاب دوهزارسالۀ یک سرباز رومی در رومانی
کشف نقاب دوهزارسالۀ یک سرباز رومی در رومانی

یک باستان‌شناس غیرحرفه‌ای در منطقه‌ مسکونی اَلبنِی واقع در شهرستان گورژ رومانی، یک نقاب تشریفاتی نظامی مربوط به دورۀ روم باستان کشف کرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یک نقاب تشریفاتی نظامی مربوط به دورۀ روم باستان را یک باستان‌شناس غیرحرفه‌ای در منطقه‌ مسکونی اَلبنِی واقع در شهرستان گورژ رومانی کشف کرده است.
این نقاب باستانی را بِتِج ویورِل که یک باستان‌شناس آماتور است کشف کرد. ویورل در حال ارزیابی منطقه با کمک فلزیاب بود که به طور اتفاقی به نقابی از دوره‌ رومی برخورد کرد و موضوع را به مقامات محلی گزارش داد. در رومانی، مالکیت فلزیاب مستلزم اجازه‌نامه‌ کتبی از سوی پلیس است. استفاده از فلزیاب در سایت‌های شناخته‌ شده‌ باستان‌ شناسی نیز بدون اجازه از وزرات فرهنگ اکیداً ممنوع است.
هرگونه یافته‌ای که بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته باشد باید ظرف ۷۲ ساعت به مقامات مربوط تحویل داده شود و در ازای آن، ۳۰ درصدِ ارزش آن یافته به عنوان پاداش به او داده خواهد شد. چنانچه یافته گنجینه تلقی شود، پاداش مذکور ۴۵ درصد خواهد بود.
گئورگه کالوتیو از موزه شهرستان گورژ می گوید که احتمالاً نقاب یافته‌شده متعلق به سربازی بوده که یا مقیم قلعه‌ رومیِ بومش-ژیو بوده یا یک پاسگاه دورافتاده‌ نظامی در جایی در همان نزدیکی. این نقاب تقریباً سالم مانده، اما به واسطه‌ی محتوای بالای آهن و مجاورت با اکسیژن و آب در خاک، زنگ زده است.

صنعتگری که این ماسک را ساخته سوراخ‌هایی را برای تنفس در اطراف سوراخ بینی و شکاف‌هایی را در چشم و دهان تعبیه کرده است.
کارشناسان قدمت این نقاب را قرن دوم یا سوم پس از میلاد تخمین زده‌اند، دوره‌ای که بخش‌هایی از رومانی در استان داسیا معروف به داسیا ترایانا قرار داشت. امپراتور تراژان بین سالهای ۱۱۷-۹۸ پس از دو بار لشگرکشی و نابود کردن پادشاهیِ داسیانیِ دِسِبالوس، این منطقه را تسخیر کردد.

دومیترو هورتوپان، رئیس موزه شهرستان گورژ درباره‌ این یافته گفته است: «این یافته در آزمایشگاه مجاور آکادمی رومانی ترمیم خواهد شد و پس از آن، در نمایشگاه دائمیِ موزه‌ شهرستان گورژ طبقه‌بندی و به نمایش گذاشته خواهد شد.»
منبع: فرادید