ضریب هوشی انسان تا سن بیست سالگی رشد می کند
ضریب هوشی انسان تا سن بیست سالگی رشد می کند

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد؛ ضریب هوشی انسان در حدود ۲۰ سالگی به اوج خود رسیده و پس از آن دیگر افزایش نمی یابد و عمدتاً برای تمام دوره عمر زندگی فرد ثابت می شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من تحقیقات نشان می دهد ضریب هوشی انسان در حدود ۲۰ سالگی به اوج خود می رسد و پس از آن دیگر افزایش پیدا نمی کند.

در این میان پیچیدگی شغل افراد، تحصیلات عالی، معاشرت و مطالعه احتمالاً تأثیر کمی بر اوج توانایی شناختی وی دارند. البته باید در نظر داشت طبیعتاً این فعالیت‌ها مزایای بسیار دیگری دارند، اما تأثیر آن ها بر ضریب هوشی یا همان آی کیو اندک است.
 

به این ترتیب مشخص می شود که آموزش به ویژه در سنین پایین که مغز هنوز در حال رشد است اهمیت زیادی دارد. برای این مطالعه، ۳۳ نوجوان در طول چهار سال تحت نظر قرار گرفتند.
دکتر سو رامسدن، پژوهشگر ارشد این مطالعه در مورد موضوع فوق می گوید: ما تغییرات قابل توجهی در نحوه عملکرد آزمودنی ‌هایمان در تست ‌های هوشی در سال ۲۰۰۸ نسبت به چهار سال قبل پیدا کردیم. برخی از افراد به طور قابل توجهی بهتر عمل کرده اما برخی به طور قابل توجهی بدتر شدند. ما ارتباط واضحی بین این تغییر در عملکرد و تغییرات در ساختار مغز آنها پیدا کردیم و بنابراین با اطمینان می توان گفت که این تغییرات در آی کیو، واقعی هستند.
باید توجه داشت در حالی که برخی از مطالعات نشان داده ‌است که فعالیت‌های شناختی در زندگی می ‌تواند ضریب هوشی را بهبود بخشد، پروفسور ویلیام اس. کرمن، پژوهشگر مشهور در این حوزه، به گونه دیگری فکر می کند.
وی در این رابطه می گوید: یافته‌ ها نشان می ‌دهند که تأثیر آموزش، پیچیدگی شغلی و مشارکت در فعالیت‌ های شناختی بر عملکرد شناختی بعدی زندگی احتمالاً منعکس ‌کننده علیت معکوس است. به عبارت دیگر، آنها عمدتاً اثرات پایین دستی ظرفیت فکری بزرگسالان جوان هستند.
این مطالعه شامل ۱۰۰۹ مرد ۵۰ و ۶۰ ساله بود که ضریب هوشی آنها در حدود ۲۰ سالگی ارزیابی شده بود. در ادامه و پس از حدود ۳ دهه از تست های اولیه، به آن ها آزمون های استدلال انتزاعی، تسلط کلامی و حافظه و سایر معیارهای شناختی داده شد.
طبق نتایج به دست آمده، تفاوت بین ضریب هوشی مردان در میانسالی آنها با دوره سنی در حدود ۲۰ سالگی توضیح داده شد. اسکن مغز این افراد همچنین نشان داد که ضریب هوشی در سن ۲۰ سالگی با سطح قشر مغز مرتبط است. قشر مغز، ماده خاکستری مغز محسوب می شود که عملکردهای بالاتر تفکر، ادراک و زبان را انجام می دهد.
پروفسور کرمن در این رابطه گفت: بیشتر مزایای آموزش برای اوج بهره هوشی احتمالاً قبل از بزرگسالی اتفاق می افتد. در این میان سوال مطرح شده توسط محققان،  این است که اگر ساختار مغز ما در طول زندگی بزرگسالی تغییر کند، آیا ضریب هوشی ما نیز می تواند تغییر کند؟
برخی کارشناسان معتقدند این موضوع می تواند درست باشد و شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مغز ما می تواند در طول زمان با شرایط سازگار شده و ساختار آن حتی در بزرگسالی تغییر می کند.
شرح کامل این  مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

5/5 - (1 امتیاز)