برای کنترل فشار خون وزنه بزنید
برای کنترل فشار خون وزنه بزنید

محققان برزیلی در مطالعات جدید خود دریافتند که افزودن تمرینات قدرتی مانند بلند کردن وزنه، می‌تواند به طور موثری فشار خون بالا را کاهش دهد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، فشار خون یکی از بیماری‌های خاموشی است که جان بسیاری از افراد را در جهان تهدید کرده و زمینه ساز بروز مشکلات قلبی و عروقی است. محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند؛ تمرین با وزنه می‌تواند این بیماری را کنترل کند.
 
این مطالعه با هدف بررسی اثرات ورزش قدرتی بر فشار خون بالا انجام شد و بیش از ۲۱ هزار مقاله علمی را برای رسیدن به این نتایج تجزیه و تحلیل کرد. این یافته‌ها می‌تواند برای میلیون‌ها فرد بزرگسال که فشار خون بالا دارند، بسیار مفید باشد.

جیوانا رامپازو تکسیرا (Giovana Rampazo Teixeira) از دانشگاه ایالتی سائوپائولو سرپرستی این مطالعات را بر عهده داشت. یافته‌های وی نشان داد: تمرینات قدرتی به مدت هشت تا ۱۰ هفته منجر به کاهش قابل توجه فشار خون شده و فشار سیستولیک (عدد بالا) به طور متوسط ۱۰ میلی متر جیوه کاهش یافته و فشار دیاستولیک (عدد پایین) نیز حدود ۴.۷۹ میلی متر جیوه کاهش پیدا می‌کند.
 
تحقیقات قبلی عمدتاً روی تأثیرات ورزش هوازی در کاهش فشار خون متمرکز بود، در حالی که تأثیر تمرینات قدرتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. گروه نمونه شامل ۲۵۳ بیمار مبتلا به فشار خون با میانگین سنی ۵۹ سال بود و این متاآنالیز بر پاسخ‌های پایه و پس از آموزش به مطالعات کنترل شده به مدت هشت هفته یا بیشتر متمرکز بود.
 
نتایج بررسی‌های انجام شده نشان داد: کاهش قابل توجه فشار خون پس از تقریباً ۲۰ جلسه تمرینی حاصل شده و فواید آن برای حدود ۱۴ هفته پس از پایان تمرین حفظ شد. این مطالعه تاکید کرد که تمرینات قدرتی می‌تواند یک مداخله غیردارویی بسیار موثر برای افراد مبتلا به فشار خون بالا باشد، به شرطی که متغیر‌های کلیدی مانند حجم، شدت و فرکانس تمرینات در نظر گرفته شود. با این حال، تحقیقات بیشتر برای بررسی مکانیسم‌های مولکولی مسئول اثرات کاهش فشار خون تمرینات قدرتی ضروری است.
 
جیوانا رامپازو تکسیرا در این رابطه می‌گوید: در تمرین‌های پزشکی و باشگاه‌ها یا مراکز تناسب اندام، تمرین قدرتی می‌تواند یک گزینه درمانی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا به عنوان یک مداخله غیردارویی باشد، به شرطی که اطلاعات کافی در مورد متغیر‌های کلیدی داشته باشید و اهداف مد نظر تیم درمانی را در نظر بگیرید.
 
طی این مطالعات، تجزیه و تحلیل‌های محققان بر سن، بار، شدت و فرکانس تمرینات متمرکز شد تا بینش جامعی در مورد تأثیر این متغیر‌ها ارائه دهد. این مطالعه همچنین نشان داد: تمرینات قدرتی زمانی که با شدت بار متوسط تا شدید، حداقل دو بار در هفته و به مدت حداقل دو ماه انجام شود، بیشترین تأثیر را در کاهش فشار خون دارد. محققان شدت بار متوسط تا شدید را به عنوان بلند کردن بیش از ۶۰ درصد از سنگین‌ترین وزنه‌ای که یک فرد می‌تواند یک بار بلند کند، در نظر می‌گیرند.
 
نمونه مطالعه عمدتاً شامل افراد بین ۶۰ تا ۶۸ سال بود که تجزیه و تحلیل زیر گروه سنی نشان داد: تمرینات قدرتی در کاهش فشار خون در گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال در مقایسه با گروه سنی ۵۱ تا ۷۰ سال مؤثرتر بود.
 
در هر صورت، باید توجه داشت که تمرینات قدرتی را می‌توان در هر سنی انجام داد و علاوه بر جوانان و میانسالان، اثر وزنه زدن بر فشار خون در افراد مسن نیز مفید است. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.