تبدیل قطب شمال به قطب جابه جایی کالا، در آینده
تبدیل قطب شمال به قطب جابه جایی کالا، در آینده

این روزها گرمایش زمین و ذوب یخ‌های قطبی به خاطر تاثیرات مخرب بر محیط زیست به یک دغدغه جهانی تبدیل شده، اما تاثیر این موضوع بر حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا متفاوت از محیط زیست است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، کارشناسان حوزه حمل و نقل بین المللی معتقدند: در آینده بسیاری از محموله‌هایی که در حال حاضر از طریق راه آهن حمل می‌شود، از طریق مسیر‌های دریایی شرق و با طی مسافت کمتری از طریق قطب شمال جا به جا خواهند شد.
بر این اساس انتظار می‌رود، هاب حمل و نقل آرخانگلسک که یک بندر ناوبری در قطب شمال روسیه است، به زودی قادر باشد در تمام طول سال با ۱۲ پایانه جهانی و تخصصی، ۱۰ شرکت مالک کشتی و بیش از ۳۵۰ کشتی به حمل بار از مسیر‌های قطبی بپردازد.معاون نخست وزیر و وزیر توسعه اقتصادی منطقه آرخانگلسک، در این رابطه اعلام کرد: در صورت حمایت مالی از حمل و نقل به شرق از طریق بندر آرخانگلسک، بخش عمده‌ای از محموله‌ها که در حال حاضر از طریق راه‌آهن حمل می‌شود، از مسیر‌های کوتاه‌تر قطب شمال جا به جا شده و این موضوع در کاهش زمان صرف شده و انرژی تاثیر به سزایی دارد. پیش بینی می‌شود به زودی شاهد افزایش ترافیک دریایی در مسیر‌های قطب شمال باشیم.وی در ادامه توضیحاتش افزود: روسیه یکی از مهمترین کشور‌های تولید کننده چوب و الوار در سطح جهان بوده و این رویکرد برای مجتمع صنعتی جنگلداری بسیار مهم است. به منظور تغییر جریان ترافیک معین مجتمع صنعتی جنگلداری از راه آهن شرقی به مسیر دریای شمال و برای اطمینان از صادرات حجم تخمینی محموله شرکت‌های تجارت چوب، ضروری است که حمایت مالی از حمل و نقل مستقیم ساحلی از طریق بندر آرخانگلسک به مناطق خاور دور انجام شود. ما می‌توانیم از مسیر‌های کوتاه‌تر قطبی به بنادر مهم و پر اهمیتی مانند شانگ‌های نیز دسترسی داشته باشیم.
به گفته کارشناسان، این محموله‌ها را می‌توان در امتداد مسیر دریای شمالی از طریق Arkhangelsk و Vologda، Karelia، Komi و Perm ارسال کرد.