عینک هوشمندی که گفتار بی صدای افراد را به صدا تبدیل می‌کند
عینک هوشمندی که گفتار بی صدای افراد را به صدا تبدیل می‌کند

اخیرا یک عینک جدید به نام اکو اسپیچ ساخته شده که کلمات بی صدای کاربر خود را می خواند و می تواند صدای بیماران را بازگرداند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، برخی از افراد فاقد قدرت گفتار هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خود را در محیط ‌های پر سر و صدایی بیابند که در آن گفتن دستورات صوتی با صدای بلند عملا کارآیی ندارد. اخیرا یک عینک جدید به نام اکو اسپیچ برای چنین افرادی ساخته شده که کلمات بی صدای کاربر خود را می خواند.
این عینک آزمایشی را تیمی در آزمایشگاه رابط های کامپیوتری هوشمند برای تعاملات آینده (SciFi) دانشگاه کورنل ساخته است. در این عینک دو بلندگوی مینیاتوری رو به پایین در قسمت زیرین قاب زیر یک لنز نصب شده اند، در حالی که دو میکروفون کوچک در زیر قاب دیگری قرار دارند. بلندگوها امواج صوتی نامفهومی را منتشر می کنند که از دهان کاربر منعکس می شود و به سمت میکروفون برمی گردد.
این پژواک ها در زمان واقعی توسط یک الگوریتم یادگیری عمیق در تلفن هوشمند متصل به بی سیم تجزیه و تحلیل می شوند. این الگوریتم برای مرتبط ساختن پژواک های خاص با حرکات دهان خاص آموزش داده شده که به نوبه خود با دستورات خاص به زبان بی صدا مرتبط هستند.
عینک اکو اسپیچ (EchoSpeech) در حال حاضر قادر است ۳۱ دستور از این قبیل را با دقت ۹۵ درصد تشخیص دهد و تنها به چند دقیقه آموزش برای هر کاربر نیاز دارد. مهمتر از همه برای افرادی که نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی دارند، این سیستم هیچ دوربینی را در خود جای نداده و هیچ اطلاعاتی را به اینترنت ارسال نمی کند.
علاوه بر این، از آنجایی که این عینک از یک دوربین پرقدرت استفاده نمی کند، با یک بار شارژ باتری می تواند تا ۱۰ ساعت کار کند. در مقابل، محققان ادعا می ‌کنند که سیستم‌ های مبتنی بر دوربین آزمایشی تنها برای حدود ۳۰ دقیقه استفاده در هر بار شارژ مناسب هستند. گفتنی است که پژوهشگران در حال حاضر روی تجاری سازی این فناوری کار می کنند.
رویدونگ ژانگ (Ruidong Zhang) پژوهشگری که رهبری این مطالعه را بر عهده دارد، می ‌گوید: برای افرادی که نمی ‌توانند صداها را ادا کنند، این فناوری گفتار بی‌صدا می‌ تواند یک سنتزکننده عالی صدا باشد که این می تواند صدای بیماران را بازگرداند.
 گفته می‌ شود سیستم EarCommand دانشگاه بوفالو، کلماتی را که به صورت بی‌صدا گفته می ‌شود، از طریق یک هدفون می‌ خواند که تغییر شکل‌ های مجزای کانال گوش را که توسط حرکات خاص دهان ایجاد می ‌شود، تشخیص می ‌دهد.
مترجم: مهگل غفاری
منبع: newatlas