با مزایا و کاربرد‌های تردمیل آبی آشنا شوید.
با مزایا و کاربرد‌های تردمیل آبی آشنا شوید.

شاید نام تردمیل و کاربرد‌های آن برای همه ما آشنا باشد، اما تردمیل آبی، در کنار جدید بودن نامش، کاربرد‌ها و مزایای جدیدی هم دارد. این نوع تردمیل‌ها همچنین سیستم بسیار پیشرفته‌ای دارند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، تردمیل‌های آبی در دو نوع موتوردار و بدون موتور در بازار وجود دارند، نوعی که موتور ندارد به صورت مکانیکی حرکت می‌کند، اما نوع موتوردار قیمت بالایی داشته به همین دلیل تقاضای کمتری را از جانب مشتریان برخوردار است. از خصوصیات این دستگاه می‌توان به ضد آب و ضدزنگ بودن اشاره کرد که می‌توانند انتخاب مناسبی برای افراد داری ناتوانی حرکتی و عدم تعادل باشند. استفاده از تردمیل‌های آبی به مدت ۱۰ دقیقه معادل ۲ ساعت پیاده روی می‌باشد پس می‌تواند به مدت یک ساعت از این دستگاه استفاده کرد تا کالری ۹۶۰ تایی را سوزاند. امروزه در بسیاری از بیمارستان‌ها از تردمیل‌های آبی برای آب درمانی، بازتوانی و فیزیوتراپی بیماران استفاده می‌کنند و رواج بسیاری زیادی داشته است. از تردمیل‌های آبی می‌توان برای کشش عضلات پا استفاده کرد، زیرا جاذبه کمی دارند و حرکات کششی بیشتری را شامل می‌شوند. بهترین فضایی که می‌توان دستگاه تردمیل آبی را قرار داد داخل استخر یا آکواریوم بزرگ می‌باشد، استفاده از تردمیل آبی حتی اگر در مدت زمانی طولانی باشد هم سبب آسیب رسیدن به بدن نخواهد شد. تردمیل‌های آبی با سرعت حداکثر ۱۰ کیلومتر قابل تنظیم خواهند بود. این تردمیل دکمه آغاز و توقف تمرین را به صورت هوشمند دارد و می‌توان وزن فرد را نیز روی آن مشاهده کرد. از دیگر مزایایی که می‌توان برای این نوع تردمیل‌ها درنظر داشت رفع خستگی و کوفتگی می‌باشد، زیرا جریان آب و فشار مانند یک ماساژ برای استخوان و مفاصل عمل خواهد کرد. همانگونه که اشاره شد استفاده از تردمیل آبی می‌تواند برای دسته‌ای از افراد که کهولت سن، مشکلات عضلانی، اسکلتی یا مفصلی دارند مفید واقع شود. علاوه بر این موضوع افرادی که در اثر سکته مغزی یا ام اس دچار ناتوانی در حرکت می‌شوند؛ می‌توانند از تردمیل‌های آبی برای بهبود وضعیت خود استفاده کنند. باید اشاره کرد در خصوص استفاده از تردمیل‌های آبی برای بیمارانی که ذکر شد، هیچگونه عارضه جانبی برجای نخواهد گذاشت و حتی می‌توان اشاره کرد که در روند بهبود آن‌ها نقش موثری برجای می‌گذارد. برای اعمال ارتوپدی استفاده از تردمیل‌های آبی بسیار مفید خواهد بود و دلیل آن کاهش وزن افراد در آب تا ۷۰ درصد می‌باشد، درنتیجه هیچگونه فشاری بر بدن وارد نخواهد شد.
کاربرد تردمیل آبی:برای ورزشکارانی که زمان آسیب دیدگی باید بدن خود را آماده نگه دارند یا بیمارانی که برای تقویت قدرت عضلات خود سعی می‌کنند، استفاده از تردمیل‌های زیر آب به مربیان و درمانگرانشان توصیه می‌شود، زیرا نتایج موثری درپی خواهد داشت. در ادامه به بهترین موارد استفاده از تردمیل زیر آب اشاره می‌شود:در حالت سالم برای یک ورزش بدون تحمل وزن کامل:زمانی که ورزشکاران قصد داشته باشند با کاهش فشار‌های روانی فرکانس تمرین خود را نگه دارند، امکانات آموزشی می‌تواند نصب تردمیل‌های زیر آب را به افراد توصیه کند. خریداری تردمیل زیر آب عضلات را بدون تحمل وزن که امری طبیعی است تقویت می‌کند، در نتیجه افراد دارای مشکلات حرکتی می‌توانند به راحتی و با مزایای بیشتری در آب قدم بزنند. بهبود راه رفتن پس از آسیب با تردمیل آبی:هرفردی که از ناحیه ران یا پشت پا آسیب دیده باشد درباره ادامه زندگی و روند بهبود خود با نگرانی روبرو است، با این وجود فرآیند آموزش، توانبخشی و راه رفتن به صورت درست یک فرآیند طولانی و در اغلب موارد دلسرد کننده می‌باشد. باوجودی که بهبود می‌تواند بیش از اندازه طول بکشد، اما برای آن میان بری هم وجود دارد، برای بیمارانی که برای به دست آوردن توانایی خود در راه رفتن از جلسات تمرینی تردمیل زیر آب استفاده می‌کند مزایای بی نظیری شامل حالش می‌شوند، همچنین افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند می‌توانند از تردمیل آبی استفاده کنند. افزایش قدرت عضله پا با تردمیل آبی:ورزش تردمیل زیر آب روشی ثابت شده است که برای تونینگ پا استفاده می‌شود، زمانی که اندام در برابر فشار آب قرار می‌گیرد؛ عمل راه رفتن روی تردمیل می‌تواند منجر به قدرت در امتداد اندام‌های تحتانی شود. برای بزرگسالان مسنی که خطر زمین خوردن با انجام ورزش‌های پا برایشان وجود دارد، یا به تازگی جراحی‌های پایین تنه را گذرانده اند همچنین باید دوره را دنبال کنند که بیمار از انجام فعالیت‌های تحمل کننده وزن خودداری کند، غالبا می‌تواند از تردمیل‌های آبی استفاده کند تا در روند بهبودی وی در چند روز آینده کمک کند. جلوگیری از آسیب دیدگی با کمک تردمیل آبی:از آنجایی که تمامی حرکات پا به نوعی به باسن هم وصل می‌شوند، آسیب دیدگی در این ناحیه می‌تواند منجر به آسیب دیدگی‌های بیشتری در اطراف بدن شود. پس برای مقابله با پارگی رباط صلیبی قدامی، برنامه‌هایی برای تقویت مفصل ران نیاز می‌باشد. افرادی که به تازگی دچار پارگی رباط شده اند می‌توانند برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی یا عوارض جانبی مانند از دست دادن تعادل، تحرک و قدرت عضلانی از تردمیل‌های آبی استفاده کنند.
مزایای استفاده از تردمیل آبی:
تقویت دامنه حرکت اولیه با تردمیل آبی:افراد مسن که با درد مفاصل و عضلات درگیر هستند ممکن است با استفاده از تردمیل‌های آبی درد خود را تسکین دهند. حتی اگر افراد مبتلا به بیماری‌های مزمنی مانند آرتروز باشند هم باید از انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده روی و ورزش اجتناب کنند، این فعالیت‌های می‌تواند موجب از بین رفتن درد شوند. آموزش راه رفتن در یک محیط کم تاثیر:زمانی که از تردمیل‌های آبی استفاده شود افراد بدون ترس از سقوط می‌توانند آموزش قدم به قدم راه رفتن را بیاموزند. این موضوع به بیماران کمک خواهد کرد تا احساس موفقیت بیشتری در این خصوص داشته باشند و برای لغو جلسات درمان فیزیکی با تردمیل آبی احتمال کمتری وجود دارد.براساس آمار به دست آمده یک سوم آماری که از سقوط بزرگسالان ۶۵ ساله به بالا به دست آمده نشان می‌دهد که نتیجه عدم تعادل و ضعف می‌باشند. پزشکان باید ابزاری در دست داشته باشند به طوری که بتوانند به بیماران کمک کرده، تعادل خود را مجددا کسب کنند. تردمیل‌های آبی وسیله موثر برای آموزش راه رفتن‌های ضربه‌ای هستند. افزایش استقامت قلبی عروقی با تردمیل‌های آبی:با فیزیوتراپی تردمیل‌های آبی زمانی طولانی‌تر برای ورزش همزمان با مقاومت بیشتر آب ترکیب خواهد شد. این استقامت قلبی سبب می‌شود؛ استقامت فیزیکی بیمار به نوبه خود افزایش پیدا کند. ورزشکار مشهور دب سوندرمن پس از جراحی‌های پشت به پشت مفصل ران، از HydroWorx ۵۰۰ به عنوان ابزاری برای تناسب اندام قلبی عروقی استفاده کرد و خیلی زود تمرینات، قدرت مجددا او برای ساخت و کشیدگی مفصل از باسنش را خارج کرد.
افزایش انعطاف پذیری:زمانی که تحریک اثرات حسی آب گرم انجام می‌شود بیماران زمان استفاده از تردمیل احساس آرامش عضلاتی و مفصلی بیشتری دارند. در زیر آب حدود ۸۰ درصد از وزن فرد کاهش پیدا می‌کند و استرس مفاصل نیز از بین می‌رود. تردمیل آبی بر تقویت عضلات تأثیر گذار است:از بین تمام مزیت‌هایی که برای تردمیل‌های آبی شمارش می‌کنند یکی از مهمترین آن‌ها که خیلی هم مودر توجه قرار نمی‌گیرد به تقویت عضلات برمی گردد. مطالعات اخیر در داشنگاه تگزاس نشان می‌دهد؛ ترکیب تمرینات قدرتی و تمرینات تردمیل آبی برای ساخت توده بدن، نسبت به تمرینات قدرتی موثرتر خواهد بود که به تنهایی یا همراه با تمرینات تردمیل زمینی انجام می‌شود. زمانی که شخص بیشتر روی تردمیل می‌دود، بدن وی به دلیل گرانروی بیشتر آب تحت فشار قرار می‌گیرد همین موضوع سبب می‌شود که قدرت ران، پا و همچنین سایر گروه‌های اصلی عضلات در سراسر بدن تحت تاثیر قرار بگیرند. کاهش سطح فشار خون:باوجودی که همه مطلع هستند که ورزش می‌تواند منجر به کاهش فشار خود شود، اما مطالعات اخیر TAMU نشان می‌دهد که آموزش تردمیل آبی موثر‌تر از ورزش‌های زمینی است که در زمینه کاهش فشارخون انجام می‌شوند.زمانی که افراد بالای ۶۰ سال را بررسی و مقایسه می‌کنیم و تمرینات آن‌ها با تردمیل زمینی و آبی را تحت مطالعه قرار می‌دهیم، نشان می‌دهد که این تمرینات می‌تواند سبب کاهش بیشتر BP دیاستولیک، BP سیستولیک و BP دیاستولیک در حال استراحت شوند. کاهش سفتی مفاصل با استفاده از تردمیل آبی:دانشگاه ایالتی یوتا اخیرا مطالعاتی را انجام داده است که نشان می‌دهد بیماران مبتلا به آرتروز با استفاده از تردمیل زیر آب تحرک بیشتر و درد کمتری در مفاصل دارند.
قیمت تردمیل آبی:این دستگاه آبی یک از وسیله‌های ورزشی درمانی پیشرفته محسوب می‌شوند و روز به روز استفاده از آن در بیمارستان و مراکز درمانی برای بیمارانی که درگیر مشکلات عضلانی، مفصلی و استخوانی هستند؛ بیشتر می‌شود. افرادی که درگیر سکته قلبی، ام اس یا فلج موضعی هستند یا گاهی افراد با هدف لاغری از این دستگاه استفاده می‌کنند. تردمیل آبی می‌تواند مناسب برای افرادی باشد که دچار کهولت سن شده اند و همین افزایش سن آنان سبب گشته ورزش برایشان سخت شود و توانایی تحمل وزن خود را نداشته باشند. مزیت‌های تردمیل آبی می‌تواند قدرت و عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار دهد و در مقیاس تردمیل‌های معمولی و خانگی و حتی دیگر لوازم ورزشی و درمانی که برای هیدروتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا حتی سایر دستگاه‌های ورزشی خطر زیادی ندارد و تقریبا بی خطر محسوب می‌شوند.