مارمولکی که نه دست دارد و نه پا!
مارمولکی که نه دست دارد و نه پا!

در مطلب زیر در مورد مارمولک بریتانیایی جذاب و اینکه چگونه میتوانید این موجودات عجیب را راحت تر ببینید سخن گفته ایم، باما همراه باشید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، وقتی برانگیخته می‌شوند گاز می‌گیرند، وقتی می‌ترسند پوست می‌اندازند و حتی می‌توانند دم خود را برای فرار از مرگ بیاندازند. اگر یک کرم آرام (Anguis fragilis) را در باغ خود ببینید، فکر می‌کنید مار است، اما در واقع یک مارمولک بدون پا، تنها موجود بومی بریتانیا است.
 
بیشتر بخوانید: نادرترین جانداران کشف شده در سال ۲۰۲۲ از ماهی‌رنگین‌کمان تا قورباغه شکلاتی
 

کرم‌های آرام احتمالاً رایج‌ترین خزنده در بریتانیا هستند. دکتر مارک ویلکینسون، محقق موزه متخصص در خزندگان و دوزیستان، دلیل این امر را توضیح می‌دهد: اگرچه مارمولک معمولی (Zootoca vivipara) احتمالاً در بریتانیا شایع‌تر است، کرم‌های آرام بیشتر در باغ‌ها و محوطه‌های پشتی رشد می‌کنند و بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که توسط افراد بیشتری دیده شوند.
 
کرم‌های آرام همچنین در هنگام آشفتگی برای فرار بسیار آهسته عمل می‌کنند، در حالی که مارمولک‌های معمولی اگر متوجه شوند کسی خیلی نزدیک شده است، خیلی سریع ناپدید می‌شوند.کرم‌های آرام (Anguis fragilis) یکی از سه گونه مارمولک بومی انگلستان و یکی از گونه‌هایی هستند که به احتمال زیاد در یک باغ یا محوطه با آن روبرو می‌شوید.از میان تفاوت‌های این مارمولک با مار‌ها می‌توان گفت که این مارمولک‌ها پلک می‌زنند و این سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای کشف این تفاوت است چراکه مار‌ها پلک ندارند.از طرف دیگر این مارمولک‌ها زبانه بریده‌ای دارند. زبان مار‌ها دوشاخه‌تر است و سرش از بدنش متمایز به نظر نمی‌رسد.کرم‌های آرام معمولاً کوچک‌تر از مار‌های بومی بریتانیا هستند. بزرگسالان تا ۵۰ سانتی متر طول دارند. در مقایسه، مار صاف – کوچکترین مار – می‌تواند به ۷۰ سانتی متر برسد. اما این گونه بسیار نادر است. مار‌های چمنی بیشترین احتمال یافتن در زیستگاه‌های مشابه کرم‌های آرام را دارند و در صورت رشد کامل ۹۰ تا ۱۵۰ سانتی متر طول دارند.
نر‌های کرم آرام قهوه‌ای مایل به خاکستری و ماده‌ها قهوه‌ای با ضلع‌های تیره هستند. مار‌های صاف (همانطور که در اینجا نشان داده شده است) رنگ عمومی مشابهی دارند، اما فلس‌های آن‌ها واضح‌تر به نظر می‌رسد و علائم آن‌ها متفاوت است. آن‌ها اغلب نوار‌های تیره یا ردیف‌هایی از نقاط در پشت خود دارند و تقریباً همیشه یک لکه تیره روی سر خود دارند.
مار‌های چمنی دارای طرح سفید یا کرم و سیاه در انتهای سر خود هستند. مانند مار‌های صاف و کرم‌های آرام، برای انسان بی ضرر هستند. کرم‌های آرام مانند مار‌ها فلس دارند. اما در حالی که کرم‌های آرام احساس صافی می‌کنند، بسیاری از مار‌ها بر روی فلس‌های خود کیل‌هایی دارند که در لمس آن‌ها را خشن می‌کند. مار صاف یک استثناست.منبع: nhm.ac.uk