روشی جدید برای تولید کرم ضد آفتاب از ضایعات سالن زیبایی
روشی جدید برای تولید کرم ضد آفتاب از ضایعات سالن زیبایی

هر روز در سالن‌های زیبایی سرتاسر دنیا مقدار زیادی موی چیده شده، دور ریخته می‌شود. با این حال، دانشمندان در هند روش جدیدی برای استخراج ترکیبات از مو‌های چیده شده ابداع کرده اند تا در محصولاتی مانند پانسمان زخم و کرم‌های ضد آفتاب استفاده شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، موی انسان عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین همراه با رنگدانه‌ای به نام ملانین تشکیل شده است که به آن رنگ می‌دهد. اگرچه هر دو ماده کاربرد‌های بالقوه بیشماری دارند، تلاش‌های قبلی برای برداشت آن‌ها از مو یا شامل مواد شیمیایی سمی و روش‌های پیچیده بوده، یا تنها توانسته اند یکی از ترکیبات را استخراج کنند.
فرآیند ضایعات صفر که تیمی به سرپرستی دکتر پائولومی گوش (Paulomi Ghosh) از دانشگاه ریاست جمهوری هند توسعه داده اند، با شستن دسته‌های موی دور ریخته شده و برش دادن آن به قطعات کوچک آغاز می‌شود. سپس آن تکه‌های کوچک با یک مایع یونی مانند نمک مایع، مخلوط می‌شوند که پیوند‌های هیدروژنی را که مولکول‌های کراتین را در کنار هم نگه می‌دارد، می‌شکند.
سپس مخلوط مو با نمک حرارت داده می‌شود و در محلول اسید هیدروکلریک ریخته می شود. این کار باعث رسوب ملانین و سپس جمع آوری آن می‌شود. در نهایت از روش دیالیز شیمیایی برای جمع آوری کراتین از محلول استفاده می‌شود. سپس مایع یونی با کاهش عملکرد کمی می‌تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
از آنجایی که قبلاً مشخص شده بود که کراتین نقش فعالی در بهبود زخم‌ها دارد، دانشمندان معتقدند که کراتین استخراج شده از مو را می‌توان در پانسمان‌های زخم مانند بانداژ‌های هموستاتیک استفاده کرد.
همچنین از آنجایی که ملانین دارای خواص ضد اشعه ماوراء بنفش و آنتی اکسیدان شناخته شده است، می‌توان از آن در محصولاتی مانند ضد آفتاب یا نوار‌های مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش استفاده کرد. طبق گزارش‌ها، چنین روشی با روش‌های دیگر برای استخراج ملانین از مو امکان پذیر نیست، زیرا آن‌ها آسیب زیادی به ساختار طبیعی رنگدانه وارد می‌کنند.
شرح کامل این مطالعه در مقاله‌ای در مجله پژوهشی-تخصصی ACS Omega منتشر شده است.مترجم: سامیه خسروی زاده