تولد نوزادی با ۳ والد در انگلیس
تولد نوزادی با ۳ والد در انگلیس

نخستین نوزاد با ۳ والد در انگلیس متولد شده است. این نوزاد طی پژوهش محققان دانشگاه نیوکاسل و با استفاده از دی ان‌ای اهدایی از مادر ثانویه برای ترمیم یک آسیب ژنتیک متولد شد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، روش باروری مذکور به پزشکان اجازه داد تا میتوکندری آسیب دیده دی ان‌ای را با یک نمونه سالم از یک اهداکننده زن دیگر جایگزین کنند تا به این ترتیب از ابتلای کودک به بیماری‌های ارثی مانند تحلیل عضلانی اجتناب شود.پس از این فرایند تخمک‌های ترمیم شده با اسپرم بارور شدند و نطفه‌ها به وسیله یک فرایند مشابه آی وی اف که درمان جایگزین میتوکندریایی (MRT) نام دارد، در بدن مادر قرار گرفتند.
هرچند پزشکان هنوز تولد نوزادانی با این روش را اعلام نکرده اند، اما درخواست روزنامه گاردین براساس آزادی اطلاعات از سازمان لقاح و جنین‌شناسی انسان (HFEA) تایید شد و طبق اعلام آن سازمان، تعداد اندکی نوزاد با استفاده از روش انتقال میتوکندری متولد شده اند. هنوز از سلامت نوزادان خبری منتشر نشده است.
البته نشریه پرس اسوسیشن در خبری دیگر اعلام کرد کمتر از ۵ نوزاد در انگلیس با کمک اهدای میتوکندریا تا ۲۰ آوریل متولد شده اند. اطلاعات دیگر برای شناسایی نشدن خانواده‌ها منتشر نشده است.
هرچند این روش نخستین بار در مرکز باروری نیوکاسل انجام شده، اما در واقع نخستین نوزاد متولد شده با کمک چنین فرایندی در مکزیک و در سال ۲۰۱۶ به دنیا آمده است. انگلیس تا قبل از ۲۰۱۷ میلادی اجازه انجام این فرایند را نمی‌داد.
به گزارش تلگراف؛ در این میان محققان انگلیسی تلاش کردند تا روش مذکور را ارتقا دهند که به تولد نخستین نوزاد با دی ان‌ای ۳ نفر منجر شد. حدود ۹۹.۸ درصد دی ان‌ای نوزاد به مادر و پدر وی و بخش اندکی از آن به اهداکننده تعلق دارد.
منبع: سیناپرس