روشی جدید برای از بین بردن تومور‌های سرطانی
روشی جدید برای از بین بردن تومور‌های سرطانی

سلول‌های سرطانی به دلیل فرار از تشخیص توسط سیستم ایمنی بدن مشهور هستند و این امر درمان آن‌ها را دشوار می‌کند. اما یک نوع جدید امیدوارکننده از سلول‌های T مهندسی شده ژنتیکی می‌تواند به طور موثر تومور‌های سرطانی جامد را از بین ببرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، سلول‌های T کشنده بخش مهمی از پاسخ ایمنی هستند. این سلول‌ها محافظان بدن هستند و به طور فعال برای مسائلی مانند عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها در بدن گشت زنی می‌کنند. سلول‌های T گیرنده‌های سطحی دارند که مهاجمان خارجی و سلول‌های غیرطبیعی را شناسایی کرده و به آن‌ها متصل شده و آن‌ها را از بین می‌برند.
سلول‌های سرطانی می‌توانند از شناسایی توسط سلول‌های T فرار کنند که نابودی آن‌ها را دشوار می‌کند. اما راهی وجود دارد که می‌توان سلول‌های T بدن را برای شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی آموزش داد. یک رویکرد استفاده از سلول‌های T گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) است، سلول‌های مهندسی شده ژنتیکی با گیرنده‌ای جدید که به آن‌ها اجازه می‌دهد به سلول‌های سرطانی متصل شده و آن‌ها را از بین ببرند.به گفته محققان، سرطان‌های مختلف انواع مختلفی از آنتی ژن‌ها دارند و هر نوع ایمونوتراپی با سلول T CAR برای مبارزه با یک آنتی ژن سرطانی خاص طراحی شده است. برای مثال سلول‌های T CAR برای درمان لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) و لنفوم غیر هوچکین، با میزان موفقیت ۳۵ تا ۷۰ درصد استفاده شده اند، اما در درمان تومور‌های سرطان جامد کمتر موفق بوده اند.اکنون، محققان مرکز سرطان پیتر مک کالوم در استرالیا، اثربخشی نوع جدیدی از سلول T CAR را در درمان تومور‌های جامد آزمایش کرده اند. پل نیسون پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: در حالی که درمان با سلول‌های T CAR در برخی از انواع سرطان‌های خون مانند لوسمی، لنفوم و میلوما تأیید شده، موفقیت سلول‌های T-CAR در سرطان‌های جامد محدود است. این موضوع به دلیل عواملی از جمله گسترش ضعیف سلول T CAR، پایداری و خستگی در هنگام مبارزه با تومور است.در این پژوهش، محققان از یک سلول T جوان‌تر که بیشتر شبیه سلول‌های بنیادی است به عنوان جایگزین استفاده کردند. این سلول‌ها که سلول‌های CAR T مانند T نامیده می‌شوند، توانایی افزایش یافته برای تولید مثل در هنگام حمل گیرنده CAR دارند و برای مدت طولانی در بدن باقی می‌مانند. آزمایش با سلول‌های جدید نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشت.پژوهشگران توضیح می‌دهند: نکته مهم این است که این سلول‌های T مانند CAR عملکرد ضد تومور را در ظرف کشت و در چهار مدل پیش بالینی بهبود بخشیده اند. در واقع، آن‌ها تومور‌های جامد را کاملاً ریشه کن کردند.برای تشخیص سلول‌های طبیعی از سلول‌های خارجی، سیستم ایمنی از پروتئین‌های بازرسی کننده روی سلول‌های ایمنی استفاده می‌کند که مانند کلید‌هایی عمل است که باید برای شروع پاسخ ایمنی روشن یا خاموش شوند. دارو‌های آنتی بادی مونوکلونال را می‌توان برای هدف قرار دادن این پروتئین‌های بازرسی کننده طراحی کرد و اگرچه مستقیماً سلول‌های سرطانی را از بین نمی‌برد، اما به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا بهتر به سلول‌های سرطانی حمله کند.محققان می‌توانند سلول‌های T کاملاً کاربردی را به جای ۱۴ روز استاندارد در ۶ روز تولید کنند که این روش را مقرون به صرفه و مقیاس‌پذیر می‌کند. پژوهشگران امیدوارند که نسل بعدی سلول‌های T را در آزمایشات بالینی بر روی بیماران اطفال مبتلا به سرطان خون که درمان آن‌ها دشوار است، قبل از درمان انواع دیگر سرطان، آزمایش کنند.شرح کامل این مطالعه در Science Translational Medicine منتشر شده است.