این پارچه هوشمند هنگام پاره شدن ترمیم می‌شود
این پارچه هوشمند هنگام پاره شدن ترمیم می‌شود

تیمی از محققان بین المللی پارچه‌ای پوشیدنی ایجاد کرده اند که خود را ترمیم می کند، ضد باکتری است و حتی می‌توان از آن برای نظارت بر ریتم قلب افراد استفاده کرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، محققانی از ایالات متحده، استرالیا و کره جنوبی با فرو بردن آن در ذرات فلز مایع (LM) منسوجات بسیار رسانا را ایجاد کردند. ذرات فلز مایع مزایای زیادی دارند که شامل رسانایی گرما و الکتریکی بالا، سمیت کم و خواص ضد میکروبی می‌شود. فلزات مایع مبتنی بر گالیوم که محققان به عنوان بخشی از این مطالعه استفاده کردند، در دمای اتاق در حالت مایع باقی می‌مانند، به این معنی که برخلاف فلزات جامد، می‌توان آن‌ها را به روش‌های غیر متعارف بر روی سطوح قالب گیری کرد.

محققان پارچه را با ذرات فلز مایع آغشته کردند و اطمینان حاصل کردند که منافذ پارچه مسدود نمی‌شود و آن را قابل تنفس می‌کند. گفتنی است که پوشش غوطه ور، باعث رسانایی ذرات می‌شود. همچنین افزودن لایه‌های بیشتری از ذرات فلز مایع باعث می‌شود که پارچه رسانایی بیشتری داشته باشد و مسیر‌ها رسانایی خود را حتی در هنگام برش پارچه حفظ می‌کنند.
وی تانه تروونگ (Vi Thanh Truong) نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: الگو‌های رسانا با ایجاد مسیر‌های رسانای جدید در امتداد لبه برش به طور مستقل بهبود یافته و ویژگی خود ترمیم شوندگی را ارائه می‌دهند که این منسوجات را به عنوان اتصال دهنده مدار، گرمکن و الکترود‌های انعطاف پذیر برای اندازه گیری سیگنال‌های ECG [الکتروکاردیوگرام] مفید می‌کند. گرمایش ژول که به عنوان گرمایش مقاومتی یا اهمی نیز شناخته می‌شود، با عبور جریان الکتریکی از یک هادی گرما ایجاد می‌کند.
محققان از منسوجات جدید خود برای ساخت الکترود‌های الکتروکاردیوگرام پارچه‌ای استفاده کردند که برای نظارت بر ریتم قلب استفاده می‌شود و دریافتند که آن‌ها به خوبی الکترود‌های مبتنی بر ژل موجود در بازار را کار می‌کنند. علاوه بر این، این پارچه در برابر سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس، دو باکتری رایج که مسئول ایجاد عفونت‌های بیمارستانی و به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی معروف هستند، محافظت می‌کند.
محققان دریافتند: هرچه منسوجات دارای پوشش‌های غوطه ورتر باشند، اثر ضد باکتریایی بیشتری دارند. پارچه فوق الذکر پس از یک بار غوطه ور شدن، استافیلوکوکوس اورئوس را ۱۷ درصد مهار کرد. پس از پنج مرتبه، درصد مهار باکتری به ۹۰ درصد افزایش یافت. پژوهشگران می‌گویند که توانایی این پارچه در دفع باکتری‌ها از آلوده شدن آن در صورت استفاده طولانی مدت یا در تماس با افراد دیگر جلوگیری می‌کند.
 محققان می‌گویند: تطبیق پذیری منسوجات منحصر به فرد آنها، آن را برای استفاده در محیط بیمارستان برای ایجاد ملحفه‌های ضد میکروبی و لباس‌های بیمار که می‌تواند از عفونت و همچنین نظارت بر قلب بیمار جلوگیری کند، به یک گزینه عالی تبدیل می‌کند.
شرح کامل این مطالعه در مجله Advanced Materials Technologies منتشر شده است.