طرز تهیه ماقوت، یک دسر خوشمزه
طرز تهیه ماقوت، یک دسر خوشمزه

دسر ماقوت یکی از دسر‌های خوشمزه‌ای است که در شهر‌های مختلف ایران تهیه میشود و طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه ماقوت بسیار آسان است.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، ماقوت دسر شفاف و خوشمزه و خوشرنگی که خیلی راحت و آسان تهیه میشود و میتوانید از آن به عنوان عصرانه و یا دسر در کنار شام استفاده کنید و از خوردن آن لذت ببرید. 

 
ماقوت در استان‌های یزد، مشهد و مازندران درست می‌شود، اما ماقوت یزدی شهرت بیشتری دارد. طرز تهیه ماقوت مشهدی با ماقوت یزدی تفاوت چندانی ندارد. مهمترین تفاوت در درست‌کردن انواع ماقوت آن‌جایی خودش را نشان می‌دهد که از شیر به‌جای آب استفاده می‌کنید یا به‌جای استفاده از شکر ساده در آخر آن را با شیره می‌خورید. در غیر این صورت ماقوت شهر‌های مختلف فرق چندانی با یکدیگر ندارند.
اگر جایی به طرز تهیه ماقوت با شیره برخورد کردید، نگران دستور آن نباشید. فقط در انتهای روی ماقوت شیره ریخته و به این شیوه آن را شیرین می‌کنند.
شما اگر ماقوت را قبل از اضافه‌کردن زعفران از روی گاز بردارید، ماقوت سفید خواهید داشت! اگر هم به آن قبل از زعفران، پودر کاکائو بزنید، ماقوت شکلاتی خواهید داشت. به این شیوه ماقوت را به رنگ‌های مختلف درست می‌کنند .هرچند که دسر‌ها معمولاً شکر زیادی دارند و نباید در خوردن آن‌ها زیاده‌روی کرد، اما یک دسر خوشمزه خانواده را دور هم جمع می‌کند. 
مواد لازم برای تهیه ماقوت نشاسته    ۵ قاشق غذاخوری / آب    ۵ لیوان/ زعفران    به مقدار لازم/ شکر    ۱ لیوان/ گلاب    ۱/۲ لیوان/ خلال بادام    ۱/۴ لیوان/ عرق هل    ۱ قاشق غذا خوریتوجه: به جای عرق هل از پودر هل نیز میتوانید استفاده کنید.
بیشتر بدانید؛ طرز تهیه مارمالاد کیوی
طرز تهیه ماقوت اول آب سرد با نشاسته را خوب مخلوط میکنیم تا نشاسته کاملا باز شود. بعد آن را روی گاز با شعله متوسط بگذارید و به آرامی هم بزنید تا کمی قوام بیاید. نشاستهبه مدت ۱۰ دقیقه مواد را بهم بزنید و مراقب باشید تا ته نگیرد. تا جایی به هم بزنید که بوی خامی نشاسته از بین برود.در این مرحله شکر را به همراه زعفران، گلاب، هل و خلال بادام به نشاسته اضافه کنید. ۵ دقیقه به هم زدن ادامه دهید؛ و بعد از آن زیر شعله را خاموش کنید.
ماقوت مشهدی را در ظرفی که میخواهید در آن سرو کنید بریزید تا سرد شود. میتوانید ماقوت مشهدی را با پسته، گردو و یا گل محمدی تزیین کنید.

 
 نکات دستوری برای تهیه ماقوت توجه داشته باشید ماقوت باید سرد سرو شود پس حتما بعد از خنک شدن و ریختن در قالب چند ساعت در یخچال نگهداری شود. بهتر است ۳ الی ۴ ساعت ماقوت را در یخچال قرار دهید تا سرد شود. توجه داشته باشید به مقداری که گلاب میریزید باید از آب کم کنید تا زیادی رقیق نشود. باید حسابی مراقب ته نگرفتن ماقوت باشید و مدام هم بزنید.ماقوت نباید سفت باشد باید خیلی نرم و لطیف باشد. برای اینکه ماقوت شما براق بوده و بوی خامی نشاسته ندهد در مرحله‌ی دوم حتما اجازه بدهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قل بزند و بپزد.اگر ذائقه شما شیرین پسند است میتوانید مقدار شکر آن را بیشتر کنید.اگر بادام را از قبل با گلاب خیس کنید ماقوت شما خیلی خوشمزه‌تر میشود.

 
 منبع: عالیس/ پارسی دی/ ashmazi/نکته چی/ نم نمک