سالادهای خوشمزه تابستانی
سالادهای خوشمزه تابستانی

انواع سالاد‌های خوشمزه می‌تواند به عنوان وعده‌های غذایی اصلی استفاده شوند. در ادامه با انواع مختلف سالاد‌های کم حجم، چربی سوز و با ارزش غذایی بالا آشنا می‌شویم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، استفاده از انواع مختلف سالاد‌های خوشمزه به عنوان یکی از غذا‌های تابستانی در وعده شام طرفداران بسیار زیادی داشته و از مهمترین خوراکی‌های موجود در رژیم غذایی افراد دارای اضافه وزن به شمار می‌آیند. علاوه براین سالاد‌های تابستانی، به دلیل وجود مواد غذایی و خوراکی‌های گوناگون مانند میوه‌ها و سبزیجات، هم خوشمزه و هم مقوی هستند. این نوع سالاد‌ها برای حال و هوای فصل تابستان هستند و می‌توانند در یک میان وعده، مورد استفاده قرار بگیرند.
بیشتر بدانید؛ غذای مفید مناسب فصل تابستان
سالاد نخود
یکی از سالاد‌های بسیار خوشمزه با ارزش غذایی بالا و خاصیت چربی سوزی فوق العاده، سالاد نخود است.
تهیه این سالاد برای دو نفر:دویست گرم نخود پخته شده (از کنسرو نخود هم می‌توان استفاده نمود) را با چند برگ کاهوی خرد شده مخلوط نمایید. ۲۰۰ گرم کلم بروکلی را شسته پس از خشک کردن، به قطعات کوچک خرد نموده و با ترکیب کاهو و نخود مخلوط نمایید. ۱۰۰ گرم گوجه زینتی (گیلاسی) را به دو نیم تقسیم نموده و به سایر ترکیبات سالاد اضافه نمایید. نصف پیمانه روغن زیتون، مانع آب لیموترش تازه، مقداری نمک، فلفل سیاه، آویشن و نعنا را به خوبی مخلوط نموده و با سالاد ترکیب نمایید.

سالاد لوبیا قرمز
یکی دیگر از غذا‌های تابستانه بسیار خوشمزه و مغذی، سالاد لوبیا قرمز است. سالاد لوبیا قرمز یکی از پیشنهاد‌های ویژه غذا‌های تابستانه به منظور وعده شام برای افرادی است که به سلامتی بدن و تناسب اندام خود اهمیت فراوان می‌دهند. تهیه سالاد لوبیا قرمز برای دو نفر: 

۲۰۰ گرم لوبیا قرمز پخته شده (از کنسرو هم می‌توان استفاده نمود) را با یک عدد سیب زمینی نگینی آبپز شده ترکیب نموده و پس از اضافه نمودن ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ترکیب مورد نظر را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. ۲ عدد هویج متوسط را رنده درشت نموده و با ۱۰۰ گرم برگ کلم خرد شده ترکیب نمایید. مخلوط کلم و هویج رنده شده را به لوبیا و سیب زمینی سرد شده اضافه نموده و مقداری گشنیز ساطوری شده را به ترکیب سالاد لوبیا قرمز اضافه نمایید. ۳ قاشق ماست همزده را با یک قاشق آب لیمو ترش تازه، مقداری نمک، فلفل سیاه و آویشن ترکیب نموده و به عنوان سس همراه سالاد لوبیا قرمز نوش جان نمایید.
سالاد گوجه فرنگی این سالاد ساده و بدن نیاز به پخت یکی از بهترین راه‌ها برای برجسته کردن گوجه فرنگی‌های مرغوب است و با ترکیبی از پیاز خام تند و یک سس سرکۀ رقیق ترکیب فوق العاده می‌شود. می‌توانید این سالاد را نقطۀ عطف یک ساندویچ گوشت عالی کنید که در آن به جای مایونز از چاشنی استفاده شده است، یا می‌توانید تکه‌های پنیر موزرلا به آن اضافه کنید تا سالاد کریول کاپرس را داشته باشید.

 سالاد اسفناج

یکی دیگر از سالاد‌های بسیار خوشمزه به عنوان غذا‌های تابستانه در وعده شام، سالاد اسفناج است. این سالاد انواع بسیار متفاوتی داشته و بسته به ذائقه افراد از ترکیبات مختلفی تهیه خواهد شد. تهیه یک سالاد اسفناج خوشمزه برای دو نفر:
۲۰۰ گرم اسفناج جوان و تازه را شسته و به قطعات متوسط خرد نمایید. ۲ عدد تخم مرغ را آبپز نموده و پس از خنک شدن به شکل حلقه‌ای برش بزنید. اسفناج‌های خرد شده و تخم مرغ‌های آبپز شده را با مقدار دلخواه مغز گردو ترکیب نموده و همراه با سس آبلیموی تازه، روغن زیتون، جوانه کنجد، نمک و فلفل نوش جان نمایید.

سالاد مرغ 
یکی دیگر از غذا‌های عالی، سالاد بسیار خوشمزه و پرطرفدار تابستانه، سالاد مرغ است. این سالاد علاوه بر عطر و طعم منحصر به فرد، دارای ارزش غذایی بالا و قدرت چربی سوزی فراوان است. تهیه این سالادبرای دو نفر: یک عدد سینه مرغ آبپز شده را خرد نموده و با ۲ عدد هویج رنده شده، یک پیمانه کاهو خرد شده، یک پیمانه فلفل دلمه‌ای خرد شده، نعناع، گشنیز و پیازچه خرد شده مخلوط نموده و با سس آب لیموی تازه نوش و مغز بادام  نوش جان نمایید.

  

سالاد توت فرنگی با چاشنی دانۀ خردل
چند دانه توت فرنگی تازه و یک چاشنی غلیظ و شیرین دانۀ خشخاش می‌تواند برای هر شخصی بسیار جذاب باشد. برای داشتن طعم تند می‌توانید کمی سرکۀ سفید به چاشنی اضافه کنید. همچنین می‌توانید روی سالاد کمی بادام بریزید تا چربی غیر اشباع سالم را به غذایتان اضافه کرده باشید. این سالاد را با مرغ یا ماهی کبابی همراه کنید و انواع دیگر توت مثل بلوبری که واقعا گزینۀ خوبیست را به آن اضافه کنید.
سالاد میوه

یکی دیگر از خوراکی‌های بسیار خوشمزه و دارای ارزش غذایی برابر با غذا‌های تابستانه هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان مفید است، سالاد میوه است. به منظور تهیه سالاد میوه برای :
یک عدد میوه هلو، یک اسلایس آناناس، یک عدد سیب و ۳ عدد توت فرنگی را به شکل قطعات کوچک خرد نموده و در یک پیمانه ماست همزده شیرین (در صورت دلخواه یک قاشق غذاخوری خامه صبحانه) مخلوط نمایید. ۴ عدد مغز گردو را پس از خرد کردن به ترکیب مورد نظر اضافه نموده و نوش جان نمایید.
سالادهای تابستانی تنوع زیادی دارد که شما می توانید با خلاقتیتهای خود آنها را تهیه و نوش چان کنید. اغلب سالاد‌های تابستانی از انواع میوه‌ها و سبزیجات تشکیل شده اند. این جمله بدین معنی است که شما با مصرف این سالاد ها، به دریایی از مواد مغذی، مخصوصا ویتامین‌ها دست خواهید یافت. این نوع سالاد‌ها برای یک میان وعده تابستانی فوق العاده هستند. اگر می‌خواهید که در کنار تجربه کردن یک طعم مطلوب، سلامت بدن خود را حفظ کنید، پیشنهاد می‌شود که حتما از این سالاد‌ها استفاده کنید.

 غذا‌های تابستانی در طب سنتی

یکی از توصیه‌های بسیار مهم طب سنتی به منظور حفظ سلامت بدن در طبیعت گرم و خشک فصل تابستان، تغییر رژیم غذایی و استفاده از غذا‌هایی با طبیعت سرد و کاهنده حرارت و دمای بدن است. نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد، مصرف غذا‌های خنک مانند خیار، ماست، برخی از سبزیجات و لبنیات تاثیر بسیار زیادی بر تنظیم حرارت و کاهش گرگرفتگی بدن در این فصل از سال خواهد داشت. مصرف غذا‌های شور، چرب، پرکالری و گرم مانند انواع شیرینی جات و برخی از دمنوش‌های گیاهی، از نباید‌های طب سنتی در فصول گرم سال به شمار می‌آیند. پس به مصرف غذا‌های تابستانی در طب سنتی باید توجه ویژه‌ای داشت.
تهیه غذا‌های تابستانه مناسب و پرطرفدار در مجالس و مراسمات برگزار شده در فصول گرم سال، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سالاد الویه، سالاد ماکارونی، ساندویچ‌های سرد، سالاد اندونزی، جامبو شلز با ترکیبات خنک، دلمه برگ، انواع پاستا و دسر‌های سرد از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذا‌های تابستانه مجلسی در خدمات مجالس و مهمانی به شمار می‌آیند.

امروزه به دلیل اضافه وزن و معضل چاقی، غذا‌های نونی طرفداران بسیار زیادی داشته و از خوراکی‌های محبوب به شمار می‌آیند. شامی کباب، کتلت، شنیسل مرغ، ناگت مرغ، فلافل و املت سبزیجات، از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذا‌های نونی تابستانه در وعده نهار و یا شام محسوب می‌شوند.

 غذا‌های تابستانی برای کودکان
گنجاندن غذا‌های تابستانه در رژیم غذایی کودکان در فصل گرم سال اهمیت بسیار زیادی داشته و به بهبود رشد و سلامت دستگاه گوارش آن‌ها کمک شایان ذکری خواهد نمود. به منظور آشنایی با غذا‌های تابستانه خوشمزه برای کودکان با ما همراه باشید.
سالاد مرغ و ماکارونی
ماکارونی یکی از ترکیبات مورد علاقه و پرطرفدار در جمعیت کودکان است. از این رو ترکیب این خوراکی بسیار خوشمزه و سیر کننده، همراه با مواد غذایی دیگر یکی از بهترین گزینه‌های پیشنهادی به منظور تهیه غذا‌های تابستانه در رژیم غذایی کودکان است.
به منظور تهیه سالاد مرغ و ماکارونی برای کودکان:
گوشت خالص سینه مرغ را به قطعات کوچک تقسیم نموده و پس از طعم دار کردن با مقداری روغن، ادویه، آب لیموترش و نمک، ابتدا کمی سرخ و سپس آبپز نمایید. ۱۰۰ گرم ماکارونی فرمی را پس از ۲۰ دقیقه جوشاندن در آب و نمک آبکشی کرده و با تکه‌های مرغ پخته شده ترکیب نمایید. ۱۰۰ گرم ذرت و یا نخود فرنگی (بسته به ذائقه کودکتان) را به ترکیب اضافه نموده و پس از ترکیب کردن با ماست همزده، یک قاشق سس مایونز و یک قاشق سس کچاپ، به مدت یک ساعت یخچال خنک نموده و نوش جان نمایید.

ساندویچ مرغ و قارچ
یکی دیگر از انواع غذا‌های تابستانه در رژیم غذایی کودکان، ساندویچ مرغ و قارچ است. این خوراکی در جمعیت کودکان طرفداران بسیار زیادی داشته و از غذا‌های محبوب چهارفصل به شمار می‌آید. به منظور تهیه ساندویچ مرغ و قارچ برای کودکتان:۱۰۰ گرم سینه مرغ را پخته و کاملا ریش ریش نمایید. یک عدد هویج کوچک را خلالی خرد نموده و پس از پختن با مرغ ریش شده ترکیب کنید. ۱۰۰ گرم قار اسلایس شده را به ترکیبات افزوده و پس از تبخیر شدن آب قارچ، ادویه جات، نمک و پنیر پیتزا را به مواد اضافه نموده و پس از آب شدن کامل پنیر، ترکیبات ساندویچ را به همراه انواع مختلفی از نان‌های فانتزی نوش جان نمایید. 

خوراکی های خنک تابستانی
بخش بسیار مهمی از غذا‌های تابستانی خنک و پرطرفدار را، نوشیدنی ها، اسموتی‌ها و آب میوه‌ها به خود اختصاص می‌دهند. این نوع از خوراکی‌های خنک و خوشمزه، یکی از بهترین گزینه‌های پیشنهادی غذا‌های تابستانی در ساعات مختلف روز بوده و قادر به تامین بخش اعظمی از آب و رطوبت از دست رفته بدن به دنبال افزایش دما و حرارت هوا خواهند بود. میلک شیک ها، گلاسه ها، بستنی‌ها ترکیب تمامی موارد ذکر شده با انواع مختلفی از کیک و شیرینی جات، یکی از اصلی‌ترین لذت‌های خانه در جمعیت کودکان و بزرگسالان به شمار می‌آیند.
در کل تهیه غذا‌های تابستانه سبک به منظور بهبود عملکرد دستگاه گوارش و حفظ سلامت بدن به دلیل افزایش دما و کاهش رطوبت محیط، اهمیت بسیار زیادی داشته و ایجاد خلاقیت و ابتکار در طبخ انواع مختلف غذا‌های تابستانه کمک بسیار زیادی به تغییر و تنوع رژیم غذایی افراد خانواده در فصول گرم سال خواهد نمود.

منبع: kibo/ چی شی/ آکاایران/ برگ سبز/ howcanu/ نمکستان/سلام نو