کشتی‌های تفریحی با بادبان‌های خورشیدی جمع شونده
کشتی‌های تفریحی با بادبان‌های خورشیدی جمع شونده

امروزه کشتی‌های کروز یکی از آلاینده‌ترین وسایل سفر هستند ، اما اخیرا شرکت کشتیرانی Hurtigruten Norway طرح مفهومی اولین کشتی بدون آلایندگی خود را معرفی کرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ،  کشتی‌های کروز مدرن، به ناچار ردپای آلودگی کربنی از خود به جای می‌گذارند. همین کشتی‌های غول پیکری که با آن‌ها به سفر می‌رویم و با آن‌ها از یبایی‌های اقیانوس لذت می‌بریم، در یک چرخش طعنه‌آمیز سرنوشت، همان طبیعت و اقیانوس زیبا را به کام نابودی می‌کشانند، چرا که برای هر سفر، چندین هزار لیتر سوخت فسیلی را دود کرده و به خورد طبیعت می‌دهند. اما این رویه می‌تواند به زودی تغییر کند، حداقل در یک چشم انداز ۷ ساله! شرکت کشتیرانی Hurtigruten Norway چند هفته پیش از جشن ۱۳۰ سالگی اش طرح مفهومی اولین کشتی بدون آلایندگی خود را معرفی کرد.

کشتی‌های کروز یکی از آلاینده‌ترین وسایل سفر هستند. آن‌ها از مقادیر زیادی سوخت استفاده می‌کنند و مقدار زیادی زباله تولید می‌کنند. آلودگی صوتی ناشی از موتور‌ها زندگی دریایی را مختل می‌کند، به شنوایی حساس دلفین‌ها و نهنگ‌های غول پیکر آسیب می‌رساند و کل اکوسیستم آن‌ها ها را نابود می‌کند. در همین حال، برخی از اقتصاد‌ها به کشتی‌های کروز و مسافران آن‌ها متکی هستند. نروژ به عنوان یک کشور، ممکن است به طور کامل به درآمد از Hurtigruten Norway وابسته نباشد. با این حال، جوامع در طول مسیر برای امرار معاش خود روی سفر‌ها و گردش‌های منظم توریست‌ها با کشتی‌های کروز حساب می‌کنند.
 

طبق گفته شرکت کشتی سازی مذکور و ۱۲ شریک دریایی آن برای این پروژه، Sea Zero، “بهینه‌ترین کشتی تفریحی جهان” را وارد چرخه سفر‌های دریایی می‌کند. این کشتی دارای باتری‌های ۶۰ واتی است که با انرژی تجدیدپذیر شارژ می‌شوند و این اتفاق چه در حالی که کشتی در بندر است، و چه زمانی که در حال سفر دریایی است، به وقوع می‌پیوندد. (در حالی که نروژ صادرکننده بزرگ نفت و گاز است، ۹۸ درصد انرژی مصرفی داخلی این کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود)
 
فرایند شارژ باتری‌ها با انرژی باد و خورشید از بادبان‌های جمع‌شونده با پنل‌های خورشیدی تکمیل می‌شود تا باتری‌ها در حین سفر نیروی مورد نیاز را داشته باشند. این بادبان‌ها تا حداکثر ارتفاع ۵۰ متر با پانل‌های فتوولتائیک ۱۵۰۰ متر مربع و سطح باد ۷۵۰ متر مربع گسترش خواهند یافت. کشتی Sea Zero همچنین آنچه را که این شرکت به عنوان «اولین‌های دیگر» می‌نامد، از جمله مانور هوش مصنوعی و نیز تقلید از کابین خلبان هواپیما را در لیست تکنولوژی هایش به نمایش می‌گذارد. دیگر افزودنی‌های جدید شامل پروانه‌های ضد ضربه‌ی جدید موتور و پیشرانه‌های جمع شونده متعدد است.
 
برای دستیابی به هدف بهره برداری از کشتی در سال ۲۰۳۰ که شرکت برای خود تعیین کرده است، نمونه‌ی آزمایشی اولیه و ساده ۱۳۵ متری از این کشتی باید حداکثر در سال ۲۰۲۷ وارد پروسه تولید و آزمایش شود. تحقیق و توسعه فعلی بر تولید باتری، فناوری نیروی محرکه، طراحی بدنه و شیوه‌های اسکلت پایدار کشتی متمرکز است. هدا فلین، مدیرعامل Hurtigruten Norway گفت: «در طی یک مطالعه امکان‌سنجی دقیق، ما امیدوارکننده‌ترین و مناسب‌ترین فناوری‌ها را برای کشتی‌های کروز پیشگامانه آینده خود در نظر گرفته ایم. ما متعهد هستیم که ظرف چند سال کشتی‌ای را تحویل دهیم که از نظر بهره‌وری انرژی و پایداری از همه کشتی‌های دیگر پیشی بگیرد.»

مهمان نوازی  تا ۵۰ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد
از ۵۰۰ مهمان در ۲۷۰ کابین (که توسط یک خدمه ۹۹ نفره خدمات ارائه می‌شود) دعوت می‌شود تا از طریق یک برنامه تعاملی مصرف انرژی خود را کاهش دهند.  Hurtigruten Norway می‌گوید توسعه فناوری‌های جدید برای خدمات هتل‌های پرمصرف در حال حاضر بسیار مهم است. در حال حاضر، تنها ۰.۱ درصد از کشتی‌های جهان از فناوری انتشار صفر استفاده می‌کنند. یک کشتی کروز بزرگ می‌تواند تولید آلودگی کربن ۱۲۰۰۰ خودرو را داشته باشد. با این حال، طبق ارقام انجمن بین‌المللی خطوط کروز (CLIA)، این صنعت در سال جاری هم از نظر مسافر و هم در درآمد، رکورد بالایی خواهد داشت. علاوه بر این، قرار است تا سال ۲۰۲۶، تعداد مسافران به ۱۲ درصد بالاتر از سطح قبل از کووید (COVID) افزایش یابد. اگر بخواهیم در آینده طبیعت و اقیانوسی زیبا برای گشت و گذار‌های دریایی باقی بماند، به ابتکارات بیشتری مانند Sea Zero آنهم هرچه سریع‌تر نیاز داریم. 
 
منبع: upi