۵ آوریل؛ روز جهانی وجدان
۵ آوریل؛ روز جهانی وجدان

۵ آوریل، روز جهانی وجدان است. این روز از سوی سازمان ملل متحد با هدف ترویج فرهنگ صلح بر اساس ارزش‌های جهان شمول و اصولی مانند آزادی، کرامت انسانی می‌باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، سازمان ملل پنجم آوریل را «روز جهانی وجدان» نامیده است. عنوان و مفهوم این بزرگداشت از ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر الهام گرفته شده است که می‌گوید: تمام افراد بشر آزاد زاده شده و در کرامت و حقوق با هم برابرند. عقلانیت و وجدان به آن‌ها ارزانی شده و لازم است تا با یکدیگر عادلانه و برادرانه رفتار کنند.
هدف از بزرگداشت این روز ترویج فرهنگ صلح بر اساس مجموعه‌ای از ارزش‌های جهان‌شمول، نگرش‌ها و رفتار‌های الهام گرفته از اصول آزادی، کرامت انسانی، خردورزی، توجه به ترازوی وجدان، عدالت، مردم‌سالاری، حقوق بشر، مدارا و همبستگی است.
آگاهی از لزوم ایجاد شرایط ثبات و رفاه و روابط صلح آمیز و دوستانه مبتنی بر احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه بدون تفکیک نژاد، جنس، زبان یا مذهب باعث شدند که مجمع عمومی سازمان ملل ۵ آوریل را روز جهانی وجدان اعلام کند.
مجمع عمومی از کلیه کشور‌های عضو، سازمان‌های سیستم ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای و همچنین بخش خصوصی و جامعه مدنی از جمله سازمان‌ها و افراد غیردولتی دعوت کرده است تا فرهنگ صلح را با عشق و وجدان مطابق با فرهنگ و سایر شرایط یا آداب و رسوم مناسب جوامع محلی، ملی و منطقه‌ای آن‌ها بسازند، از جمله با آموزش کیفیت و فعالیت‌های آگاهی بخشی عمومی، از این طریق توسعه پایدار را تقویت می‌کند.
وجدان، خصیصه و توانایی است که به افراد کمک می‌کند که همیشه و خصوصا در موقعیت‌های خاص به بهترین شکل ممکن عمل کنند. روز جهانی وجدان فرصتی است برای تأمل در زندگی فردی و جمعی خودمان و تلاش برای انجام کار‌های درست با رعایت خیر جمعی (منافع عمومی).
شیوع ویروس کرونا، و نیاز مراقبت فردی و جمعی برای مقابله با آن، نمودی روشن از نیاز به وجدان بیدار آدمیان و اثرات آن بر سلامت جهانیان است. رعایت اصول بهداشتی، وظیفه هر یک از ماست. اما اقدامات فردی کافی نیست و نیاز است که همه مردم دنیا همراه شوند و برای این همراهی علاوه بر اصول بهداشتی و درمانی، اصول انسانی و شنیدن ندای وجدان نیز نیاز است تا غمخوار و مددکار افراد و کشور‌های آسیب پذیر باشیم. تنها در این صورت است که می‌توانیم بر این بحران و نظایر آن چیره آییم.