سازمان ملل متحد ۲۰ می‌را روز جهانی زنبور عسل نامیده است
سازمان ملل متحد ۲۰ می‌را روز جهانی زنبور عسل نامیده است

زنبور عسل یکی از شگفتیهای طبیعت است و خداوند در قرآن بارها از این موجود نام برده و سوره ای را به نام نحل نامیده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،”و پروردگار تو به زنبور عسل، وحی کرد که خانه‌هایی از کوه‌ها و درختان و داربست‌هایی که مردم می‌سازند، انتخاب کن. ”
از دسامبر ۲۰۱۷ روز ۲۰ مه مصادف با ۳۰ اردیبهشت به عنوان روزجهانی زنبور عسل در میان کشور‌های عضو سازمان ملل متحد تصویب شد چرا که این حشرات با وجود جثه‌های کوچک‌شان تاثیرات بسیار زیادی در حفاظت از تنوع زیستی دارند.کشور‌های عضو سازمان ملل متحد پیشنهاد کشور اسلوونی برای نامگذاری ۲۰ مه به عنوان روز جهانی زنبور عسل را در دسامبر ۲۰۱۷ تصویب کردند و دلیل انتخاب این روز به عنوان روزجهانی زنبورداری سال روز تولد «آنتون یانشا» به عنوان پیشگام زنبورداری است. روز ۲۰ مه، تولد آنتون یانشا (Anton Janša) پدر زنبورداری مدرن اسلوانی است. او سال ۱۷۳۴ به دنیا آمد و تنها ۳۹ سال عمر کرد و رییس مدرسه زنبورداری بود. کتاب‌های او راهگشای زنبورداری مدرن شد و سیستم ابداعی یانشا باعث شد تا برداشت عسل بدون صدمه به کندو میسر شود و در واقع روز جهانی زنبور، ایده زنبورداران اسلوونی بود و با کوشش آنان این روز توسط سازمان ملل پذیرفته شد.در قرآن زندگی شگفت انگیز «زنبور عسل» توصیف شده استزندگى زنبوران عسل پر از شگفتی است. خانه سازى، شیوه جمع آورى شیره گلها، ساختن و ذخیره کردن عسل و پرورش نوزادان و کشف مناطق پرگل و دادن آدرس به سایر زنبور‌ها و پیدا کردن کندو از میان صد‌ها یا هزاران کندو، همگى نشانه هوش فوق العاده این حشره است. قرآن مجید نیز با نامیدن سوره‌ای به نام «نحل»؛ (زنبور) به برخی از شگفتی‌های این موجود اشاره می‌کند.هدف از روز جهانی زنبورعسل تاکید بر نقش زنبور‌ها و سایر گرده افشان‌ها در اکوسیستم است. زنبور‌ها و سایر گرده‌افشان‌ها مانند پروانه‌ها، خفاش‌ها و مرغ مگس‌خوار به‌طور فزاینده‌ای در معرض تهدید فعالیت‌های انسانی قرار دارند. گرده افشانی با این حال یک فرایند اساسی برای بقای اکوسیستم‌ها به‌حساب می‌آید و تقریبا ۹۰ درصد از گونه‌های گیاهان گلدار وحشی جهان و بیش از ۷۵ درصد از محصولات غذایی جهان و ۳۵ درصد از زمین‌های کشاورزی جهان به گرده افشانی حیوانات بستگی دارند.درباره زنبور عسل چه می‌دانید؟
زنبور‌ها به عنوان مهمترین گرده افشان‌های طبیعت سهم موثری در گرده افشانی و تولید بذر و میوه و در ادامه تنوع و تکثیر گونه‌های گیاهی زراعی، باغی و از آن مهمتر گیاهان مرتعی دارند و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم زنبور‌ها در جوامع گیاهی و توسعه پایدار باعث شده است که در بسیاری از کشور‌ها تنوع زنبور‌ها به عنوان نبض سلامت اکوسیستم لحاظ شوند. زنبور‌های بی‌عسل “مزاحم” نیستندبنابر اطلاعات موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، زنبور‌ها با وجود داشتن حداکثر سرعت ۲۵-۳۰ کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین حشرات بال‌دار دنیا نیستند، زیرا آن‌ها برای پرواز در سفر‌های کوتاه (از گلی به گل دیگر) آفریده شده‌اند.
بیشتر بخوانید:آثار درمانی زهر زنبور درون نانوذرات، مشابه با آنتی‌بیوتیک هازنبور‌ها در معرض تهدید هستند شیوه‌های کشاورزی فشرده، تغییر کاربری زمین، استفاده از سموم دفع آفات و دمای بالای هوا همراه با تغییرات اقلیمی همه مشکلاتی را برای جمعیت زنبور‌های عسل و کیفیت غذایی که کشت می‌شود، ایجاد می‌کند.
منابع: ایسنا، مجله علمی آقای عسل، سایت مکارم شیرازی