طرز تهیه مربای پوست هندوانه
طرز تهیه مربای پوست هندوانه

شما به راحتی می توانید با پوست هندوانه که قرار است به سطل زباله ریخته شود یک مربای بسیار خوشمزه داشته باشید که طعمی مانند مربای بالنگ دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، شاید برای شما جالب باشد که پوست هندوانه چقدر خاصیت دارد که به همین راحتی بیرون ریخته می‌شود. این پوست دفع کننده اوره بدن است، افرادی که دوست دارند توانایی بیشتری در ورزش بدست بیاورند پوست هندوانه مصرف کنند، کاهش فشار خون و تقویت معده از دیگر مزایای آن می‌باشد.

مربا جزء مواد غذایی شیرین است که برای صبحانه و عصرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مربا معمولا از میوه‌های مختلف تهیه می‌شود. مربای پوست هندوانه یکی از مربا‌های خوشمزه‌ای است که از دور ریز هندوانه تهیه می‌شود و علاوه بر خوشمزگی به صرفه و اقتصادی هم هست. برای مشاهده آموزش کامل طرز تهیه مربای پوست هندوانه در ادامه باما همراه باشید. 
مواد لازم مربای پوست هندوانههندوانه ۱ عدد/ شکر / هل / زعفران دم کشیده/ آب لیمو تازه/ گلاب

 طرز تهیه مربای پوست هندوانه
برای تهیه مربای خوشمزه و مخصوص هندوانه در ابتدای کار، پوست یک هندوانه را به صورت کامل می گیریم. سپس قسمت قرمز آن و قسمت سبز آن را کامل جدا کرده و قسمت سفید آن را به شکل دلخواه برای مربا برش می زنیم. (می توان به صورت مکعبی خرد کرد یا با قالب شیرینی نخودچی آن را برش زد.) سپس آن را وزن می کنیم. معادل وزن قسمت سفید پوست، شکر لازم داریم. مثلا برای ۱ کیلو پوست هندوانه، باید به مقدار ۱ کیلو شکر استفاده کنیم. ‌بعد پوست خرده شده را برای چند ساعت داخل کاسه آب و یخ در یخچال نگه می داریم. (هر چقدر زمان بیشتری در یخچال بماند بهتر است، زیرا باعث می‌شود ترد‌تر شود پس بهتر است حداقل یک شب بماند).
پوست های خرد شده را داخل قابلمه می ریزیم. آب سرد را تا جایی که روی پوست سفید را بگیرد اضافه کرده، زمان می دهیم تا پخته شود. در این مرحله پوست های پخته شده را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. سپس آبی که باقیمانده را از صافی رد می کنیم تا ناخالصی های آن به طور کامل گرفته شود، سپس به قابلمه حاوی پوست هندوانه اضافه می کنیم. چند عدد هل را می شکنیم تا عطر و عصاره آن هنگام پخت خارج شود، سپس به همراه شکر به قابلمه اضافه می کنیم. زعفران را هم به آن اضافه کرده ، با شعله ملایم می گذاریم حدود نیم ساعت بپزد تا شهد آن به قوام آید. می توانیم از چوب دارچین نیز استفاده کنیم.

می توانیم اول شربت مربا را درست کنیم بعد پوست هندوانه را به آن اضافه کنیم. (آب و شکر و ادویه و چوب دارچین و زعفران را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا ذرات شکر ذوب شود در ادامه آبلیمو را نیز بریزید وقتی شربت شروع به جوشیدن کرد پوست هندوانه‌ها را به آن اضافه کنید) 
بعد از افزودن پوست هندوانه درب قابلمه را نیمه باز قرار می‌دهیم تا با حرارت ملایم پخته و نرم شود و آب شهد غلیظ شود ممکن است ۱ ساعت یا کمتر زمان ببرد
وقتی روی مربا کف تشکیل شد یعنی مربا به قوام لازم رسیده است. آبلمیو و گلاب را به آن اضافه کرده ، اجازه می دهیم تا ۵ دقیقه دیگر بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته، می گذاریم تا خنک شود و داخل شیشه در دار می ریزیم. 
منابع: پارسی دی، چیشی، نکته چی