سوالات جالب و تاثیرگذار از کودکان!
سوالات جالب و تاثیرگذار از کودکان!

با پرسیدن سوالات مناسب سن کودکان و شناخت بهتر آن ها، می‌توانید به کودک کمک کنید تا مهارت‌های اجتماعی خود را توسعه دهد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، پرسیدن سوال از کودک مزایای متعددی دارد، علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا حس پرس و جو در وی تقویت شود، باعث خواهد شد تا مدل پرسیدن سوال نیز به وی آموزش داده شده و در وی تقویت شود. چه بسا پرسیدن سوال خوب یکی از مهمترین مهارت‌های کودکان در قرن ۲۱ است که با انفجار اطلاعات مواجه هستیم.
سوالات ما می‌تواند مدل یا الگویی برای کودک باشد، چرا که ثابت شده است کودک به تقلید کلمات، رفتارها، کار‌ها و الگو‌های والدین خود می‌پردازند.

در این مطلب، سوالاتی سرگرم کننده را برایتان قرار داده ایم که می‌توانند یک مکالمه عالی را میان شما و کودک ایجاد کنند.
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که خانواده‌های پر مشغله با آن روبرو هستند، یافتن زمان با کیفیت برای برقراری ارتباط با یکدیگر است. با وجود کار‌های مدرسه، برنامه‌های فوق برنامه، زمان تماشای تلویزیون، ملاقات دوستان و موارد دیگر، والدین با فرزندان خود احساس عدم ارتباط خواهند داشت؛ زیرا فرزندان شان به سرعت در خود و به خودی خود رشد خواهند کرد.
گاهی اوقات وقتی تلاش می‌کنید که با فرزندتان ارتباط برقرار کنید، او از شما فرار می‌کند، اما وقتی سوالات و ابزار مناسبی برای برقراری ارتباط در اختیار داشته باشید، می‌تواند به تسهیل گفتگو کمک نماید.
ما لیستی از سوالات شخصی و خلاقانه ایجاد کرده ایم تا به والدین کمک کنیم تا در هر سنی فرزندان خود را بهتر بشناسند!
این بازی سرگرم کننده و آموزشی، مطمئنا باعث ایجاد مکالمه‌ای مفید بین شما و کودک تان، حتی در هنگام یک ماشین سواری طولانی یا قبل از خواب می‌شود.
دکتر فران والفیش (Fran Walfish)، روان درمانگر خانواده و روابط در بورلی هیلز، نویسنده و روانشناس کودک، بر اهمیت صحبت کردن با کودکان تاکید می‌کند. او می‌گوید: «در طول سال‌های اولیه کودکی، بچه‌های کوچک‌تر در مورد همه چیز از جمله اینکه چه کسی با آن‌ها بازی کرده و چه کسی بازی نکرده، افکار و احساسات شان، و نیز دوستان و زندگی اجتماعی شان حساس هستند. بچه‌های بزرگتر (۱۲-۷ سال) کناره گیری می‌کنند و به انزوا می‌روند تا خودشان با درگیری‌های درونی شان مقابله کنند. بچه‌های کوچک‌تر (۶-۰ سال) برعکس عمل می‌کنند و گشوده‌تر هستند.
دکتر فران می‌گوید زمانی که کودک به سن ۷ تا ۱۲ سالگی می‌رسد، سخت‌تر می‌توان به آنچه که فکر و احساس می‌کند، پی برد. به همین دلیل، نباید از فرزندتان سوالاتی را که پاسخ بله/خیر و یا تک کلمه‌ای دارند بپرسید. بلکه باید سوالات تان اینگونه باشد: «درباره کار‌هایی که امروز در مدرسه انجام داده‌ای بگو؛ امروز در مدرسه با چه کسانی بازی کردی؟» و با این جمله، او را تشویق کنید که بیشتر با شما صحبت کند.
توصیه ما این است که از یک سری نمونه سوالات که آغازگر یک مکالمه مفید هستند، برای مکالمات روزمره تان استفاده کنید. ‌می‌توانید از این سوالات در هر زمان، چه پس از تعطیل شدن از مدرسه و در راه بازگشت به خانه، چه سر میز شام و هر کجای دیگر استفاده نمایید.
آغازگر‌های مناسب برای یک مکالمه، راهی عالی برای سپری کردن زمانی با کیفیت برای تعامل با فرزندتان هستند. یک سوال مناسب می‌تواند باعث ایجاد مکالمه‌ای شود که به اجبار یا به سرعت تمام نمی‌شود. شما نباید آن‌ها را با سوالات پی در پی بمباران کنید!
به همین دلیل، سوالات آغازگر مکالمه، راهی بهتر هستند. زیرا حتی اگر زمان کمی در اختیار داشته باشید، باز هم می‌توانید فرزندتان را به روشی معنادار درگیر بحث و گفتگو کنید.
سوالات مناسب کودکان نوپا و پیش دبستانی
سوالات مربوط به علایق:
کتاب داستان مورد علاقه ات چیست؟آهنگ/شعر مورد علاقه ات چیست؟رنگ مورد علاقه ات چیست؟سوالات مربوط به آرزوها:
اگر می‌توانستی یک حیوان باشی، چه حیوانی می‌شدی؟اگر یک مغازه داشتی، چه می‌فروختی؟اگر می‌توانستی در باغچه چیزی بکاری، چه می‌کاشتی؟اگر یک ابرقهرمان بودی، دوست داشتی چه قدرتی داشته باشی؟دوست داری با چه کسی به تفریح بروی؟دوست داشتی الان چند ساله بودی؟

سوالات تفریحی:
چه بویی را بیشتر دوست داری؟اگر می‌توانستی، چه قوانینی را در خانه تعیین می‌کردی؟دوست داری شام چه باشد؟اگر ۵۰ هزار تومان داشتی، با آن چکار می‌کردی؟سخت‌ترین قسمت مدرسه رفتن چیست؟آزاردهنده‌ترین صدا برایت چیست؟خنده دارترین اتفاقی که برایت افتاده، چیست؟
سوالاتی برای تحریک تخیل:
اگر اسباب بازی مورد علاقه ات حرف می‌زد، چه می‌گفت؟چه فکر خنده داری به ذهنت رسیده؟دوست داشتی مثل موش کوچک بودی یا مثل فیل بزرگ؟وقتی بزرگ شدی، اولین کاری که دوست داری انجام دهی چیست؟اگر می‌توانستی شخصیت داخل یکی از کتاب داستان‌ها باشی، دوست داشتی کدام شخصیت باشی؟چه کسی بهترین ابرقهرمان است؟ چرا؟اگر می‌توانستی از شر یک چیز در دنیا خلاص شوی، آن چیست؟  
سوالات شخصی:
کاری که بهتر از همه انجام می‌دهی چیست؟وقتی بزرگ شدی، دوست داری چه کاره شوی؟چه چیزی باعث می‌شود بترسی؟چه چیزی ناراحتت می‌کند؟دوست داری انجام چه کاری را یاد بگیری؟چه چیز امروز را دوست داشتی؟آخرین بار کِی باعث خنده کسی شدی؟
سوالات مناسب کودکان دبستانیسوالات مربوط به علایق:
جوک مورد علاقه ات چیست؟بهترین روز هفته ات کدام است؟دوست داری با دوستانت چه کاری انجام بدهید؟طعم بستنی مورد علاقه ات چیست؟سوالات مربوط به آرزوها:
اگر قرار بود تا آخر عمرت هر روز یک چیز را بخوری، چه چیزی را انتخاب می‌کردی؟اگر می‌توانستی در زندگی ات یک ابرقهرمان داشته باشی، چه کسی بود؟دوست داشتی تعطیلاتت چگونه بود؟اگر یکی از شخصیت‌های کارتونی بودی، کدام بودی؟سوالات تفریحی:
به نظرت بدترین بوی دنیا چیست؟اگر خانه آتش بگیرد، ۳ تا چیزی که سریع بر می‌داری و با خود بیرون می‌بری چیست؟چه شغلی را دوست نداری هرگز داشته باشی؟سوالاتی برای تحریک تخیل:
اگر می‌توانستی برای راحت‌تر شدن زندگی ات یک وسیله اختراع کنی، چه چیزی را اختراع می‌کردی؟اگر می‌توانستی هر کاری که دوست داری انجام دهی، یک روز کامل چه کار‌هایی می‌کردی؟به نظرت چرا کفش می‌پوشیم؟یک دوست خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟سوالات شخصی:
به نظرت یک دوست خوب بودن یعنی چه؟چه چیزی به تو انگیزه می‌دهد؟یکی از چیز‌هایی که بدون آن نمی‌توانی زندگی کنی چیست؟
سوالات مناسب راهنمایی‌ها و دبیرستانی‌هاسوالات مربوط به علایق:
یکی از رسم و رسومات خانوادگی مورد علاقه ات را نام ببر؟زمان مورد علاقه ات در طول سال، چه زمانی است؟دوست داری در تعطیلات به کجا سفر کنی؟سوالات مربوط به آرزوها:
اگر می‌توانستی هر جایی در جهان را ببینی، کجا می‌رفتی؟اگر می‌توانستی به عقب برگردی و یک کاری را طور دیگری انجام دهی، چه کار می‌کردی؟اگر قرار بود به مدت یک هفته یک فرد مشهور باشی، چه کسی می‌شدی؟سوالات تفریحی:
فکر می‌کنی ثروتمند بودن مهم‌تر است یا مهربان بودن؟اگر معلم بودی، چه قوانینی تعیین می‌کردی؟بهترین هدیه‌ای که تا حالا دریافت کردی چه بوده؟اگر ۱۰ میلیون تومان پول داشتی، بابت چه چیزی خرجش می‌کردی؟سوالاتی برای تحریک تخیل:
عاشق خیال پردازی در مورد چه چیزی هستی؟اگر قرار بود یک کتاب بنویسی، در چه موردی می‌نوشتی؟اگر قرار بود یک خانه طراحی کنی، آن خانه چه شکلی بود؟یک بسته پستی دریافت می‌کنی؛ دوست داری درون آن چه چیزی باشد؟سوالات شخصی:
چه چیزی در مورد خودت را بیشتر دوست داری؟امروز چه چیز‌هایی باعث خندیدنت شد؟چه چیزی باعث می‌شود احساس دوست داشتنی بودن کنی؟بابت چه چیزی بیشتر از همه نگرانی؟اگر دوستت از تو بخواهد رازی را نگه داری که ناراحتت می‌کند، چه کار می‌کنی؟وقتی می‌خواهید فرزندتان را وادار به گفتگو کنید، سوالات پایان باز می‌توانند آغازگر مکالمه خوبی باشند.
زیاد درگیر سوال نشوید، زیرا هیچ سوال درست یا غلطی وجود ندارد. هدف شما فقط این است که بچه‌های کوچک‌تر را درگیر بحث کنید و بچه‌های بزرگ‌تر را از پاسخ‌های یک کلمه‌ای باز دارید.
به علایق فرزندتان، موضوعات مورد علاقه او، برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی، و چند سوال بزرگ فکر کنید. ابتدا خودتان به سوالات پاسخ دهید تا الگویی برای یک مکالمه با کیفیت در اختیار داشته باشید.
این مکالمات ممکن است به سرعت تبدیل به بخش مورد علاقه فرزندتان در روز شود و شما ارتباط نزدیک تری با کودک خود احساس خواهید کرد و در عین حال، با تمایل او به عقب نشینی از درون مقابله می‌کنید. ممکن است چیز‌های شگفت انگیزی در مورد یکدیگر یاد بگیرید و پیوند خانوادگی خود را تقویت کنید.
بهترین بخش این موضوع این است که این فعالیت، کاملا یک فعالیت بدون ساختار بوده، و می‌تواند در هر زمان، از ماشین سواری گرفته تا مدت زمان انتظار در مطب پزشک یا سر میز شام مناسب باشد.
منبع:نمناک /.familyeducation/مجله اینترنتی کوکا/