قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟
قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟

بسیاری از مالکان خودرو فکر می‌کنند که گرم کردن موتور قبل از شروع رانندگی موضوعی بسیار حیاتی است. در خودرو‌های مدرن کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بسیاری از مالکان خودرو سال‌های زیادی است که قبل از شروع رانندگی با خودروهای خود اقدام به گرم کردن موتور می کنند.

آن‌ها معمولاً فکر می‌کنند با درجا کار کردن خودرو، موتور آن گرم خواهد شد و این کار سبب کارکرد بهتر موتور و کاهش مصرف آن می‌شود. ولی سوالی که مطرح می‌شود این که، آیا این ادعا واقعاً درست است؟ 

قبل از شروع رانندگی چقدر باید موتور خودرو گرم شود؟
از قدیم، بسیاری از رانندگان قبل از شروع رانندگی موتور خودروی خود را گرم می‌کنند. ولی آیا این کار واقعاً ضروری است؟ شاید این موضوع، آن روزها اهمیت بالایی داشت؛ خودروهای قدیمی که به جای انژکتور مجهز به کاربراتور بودند را قبل از رانندگی مجبور بودید چند دقیقه گرم کنید. دلیل آن این بود که این خودروها از یک قطعه به نام ساسات بهره می‌بردند که قبل از استارت در هوای سرد باید بسته می‌شد و با باز شدن، موتور به صورت روان کار می‌کرد.
ولی، این روزها با پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی خودرو حاصل شده به هیچ وجه نیازی به گرم کردن موتور قبل از شروع به رانندگی وجود ندارد. 
این خودروها به سنسورهای بسیاری مانند سنسور دمای مایع خنک کننده، سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا و بسیاری سنسورهای دیگر مجهز هستند. در فرایند استارت موتور، ECU خودرو داده‌های ورودی از همه این سنسورها را دریافت می کند و به همین دلیل، در اصطلاح فنی به این فرایند Open Loop یا حلقه باز می گویند.
در فرایند Open Loop موتور شروع به گرم شدن می‌کند و در عین حال، ECU موتور را مجبور می‌کند تا برای کمک به این فرایند، با سرعت بیشتری کار کند. زمانی که فرآیند گرم شدن موتور کامل شد، موتور وارد فرایند Closed Loop یا حلقه بسته می‌شود. از این رو، در خودروهای مدرن به هیچ وجه نیازی به درجا کار کردن موتور برای گرم کردن آن وجود ندارد. به عبارتی دیگر، در این خودروها کار گرم کردن موتور به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.
سخن پایانی
با همه این اوصاف، پاسخ به این سؤال که چقدر باید قبل از حرکت موتور خودرو را گرم کرد به مدل و سن خودرو بستگی دارد. علاوه بر این، درجا کار کردن طولانی موتور خودرو به نوبه خود می‌توانید تاثیرات مخربی روی قطعات مختلف بگذارد. به عنوان مثال در اثر این کار میزان تولید گازهای سمی و بدون بو مانند کربن مونوکسید افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، درجا کار کردن بیش از حد خودرو می‌تواند عملکرد موتور را در طول زمان کاهش دهد.
از این رو، هیچ وقت اجازه ندهید موتور خودرو به مدت طولانی در جا کار کند. اگر خودروی انژکتوری دارید، به هیچ وجه به توصیه رانندگان قدیمی مبنی بر گرم کردن موتور قبل از شروع حرکت گوش نکنید.
در فصل زمستان، اگر مثلاً می‌خواهید یخ شیشه‌ها را آب کنید یا داخل کابین را گرم کنید، می‌توانید چند دقیقه اجازه بدهید موتور به صورت درجا کار کند.